Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: så här ser mitt öppet filter ut

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608

    så här ser mitt öppet filter ut

    fixade öppet filter på bilen ett bra tag sen men bättre sent än aldrig
    bilen:

    Avskärmnig med skummm funkar bra:

    öppet filter:

    avskärmning från stora vatten pölar:


    trädgårdsnätet i grillen


    vad tycks?
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Frågan är väl om det, trots avskärmningen, inte är risk för att det filtret blir blött/fuktigt? Om du kör bilen under vinterhalvåret så skulle jag personligen tänka om... Kan nog bli väldigt skitigt av allt salt.

    Sen så ser det väl inte så väldigt snyggt ut med avskärmning gjord av fogskum, men det lär onekligen göra sitt jobb.

    Mvh

  3. #3
    Bara du är nöjd så, men nu frågar du vad andra tycker.

    Om jag säger så här att det finns bra sätt och mindre bra, ditt tillhör det mindre bra.
    Veta tusan om jag skulle vilja ha ett motorurtymme nerkletad med massa gucka.

    Men det här är min högst personliga åsikt.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Jösses!! köra i en massa fogskum vilka jävla ideer en del har.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    936
    Jag tycker det ser ut som att du har fogskum runt över hela filtret?
    Vart får det luft ifrån egentligen?
    Är ju inte särskilt bra om filtret är inbakat i skummet.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608
    Citat Ursprungligen postat av VonPluring
    Jag tycker det ser ut som att du har fogskum runt över hela filtret?
    Vart får det luft ifrån egentligen?
    Är ju inte särskilt bra om filtret är inbakat i skummet.
    bra men du "tycker" fel, du kanske ser dåligt på biden men inget skum på filtret ju ok jag kan ärkänna att det ser lite bubligt o fult ut men jag är inte särskilt intresserad på att det ska se finy ut bakom blinkersen =D
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Jösses!! köra i en massa fogskum vilka jävla ideer en del har.
    får man fråga varför fog skumm är jävla ideer? tål temperaturer -40 + 150 har du någon annan ide att få det helt tät på 9-5an?
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av läppglans
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Jösses!! köra i en massa fogskum vilka jävla ideer en del har.
    får man fråga varför fog skumm är jävla ideer? tål temperaturer -40 + 150 har du någon annan ide att få det helt tät på 9-5an?
    Tjae... Saabs ingenjörer har ju redan ordnat den saken.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    29
    Får jag fråga - Vad är det för vits med att modifiera bilens luftfilter ?
    Är det för att underlätta att få in luft genom att ha en större öppen area/yta som man gör så här ?

  10. #10
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Är väl främst för ljudets skull som man byter till öppet filter. Effektmässigt så riskerar man att tappa effekt om filtret sitter placerat så att det suger varmluft. Öppna filter brukar inte heller rena riktigt lika bra som orginalfilter i orginal luftburk.

    Mvh

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Finland
    Inlägg
    1 133
    Citat Ursprungligen postat av SE6M
    Får jag fråga - Vad är det för vits med att modifiera bilens luftfilter ?
    Är det för att underlätta att få in luft genom att ha en större öppen area/yta som man gör så här ?
    prolemet är att man borde titta på "helheten" på hela insugsidan och focuserea på komponenter vilka är svaga länkar om ta hand om dom först, för att helheten förbättras ej om man bara "starkar" de länkar vilka är starka redan från början och lämna de svala kvar.

    Ett bra exempel är att ha kåll in till vad saab gjorde till MY06 modellen jämfört med de äldre när de lyfte effekt. Bägge cobra och snorkel byttes ut, medan filter, filter burk, MAF och den adra rör fick stå kvar, vilket mer eller mindre påpekar ut var "restrictions" på insugsidan är.
    Kom själv till samma slutsats i mina filter tester
    http://www.stcf.net/filter/Filter_comparison_II.htm
    i.e. ger inget nytta att byta ut filter/box om man kör inte med galen effekt.
    Brukis 9-3 Viggen, "bone stock"
    Leksak 9-3 2.0T Stående 1700m, 313m/h http://www.garaget.org/?car=164450

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    280
    Kul att pilla bort allt skum. Lycka till. Vilka ideer en del kan komma på.
    Saab 9-3 Aero -02 Nordic Uhr steg III SÅLD
    http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... age=230524
    #6369

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    803
    Vad ska skummet göra för nytta? Är det en avskärmning från den varma luften i motorrummet som inte lär komma ner till filtret i skärmeni alla fall?

    Hur som... Angående ditt vattenskydd..

    Jag tog upp ett hål i min luftfilterburk, gjorde det rätt seriöst med nät så att partiklar större än humlor ej skulle kunna ramla in...

    En dag i Juli så regnade det ganska häftigt i skåne och motorvägen stod under vatten... 15cm ungefär och vips hade jag fyllt motorn med vatten.

    Iofs kanske detta hade hänt ändå då jag vet at det hände minst 1 original 9-5 till.

    Kontentan av det är i alla fall att jag kommer aldrig mer att kladda med min luftfilterburk.. Att sitta där på motorvägen med en bil som inge funkar, fullt med packning i bagaget och 2 hysteriska barn i bilen samt en galen fru... *s*

    Bara en liten tanke nu inför den stundande vintern..
    Kör 9-3 Aero SC V6 wiiieee http://www.garaget.org/?car=157483
    " I didn´t mean to kill anybody. I just shoot him in the head. Him dying was between him and God" Citat av R.L Burnside

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608
    så mycket klagomål o så mycket fakta som alla redan vet men inte ett enda förslag på hur man kan måntera ett öppet filter på ett bättre sätt än vad jag har gjort??? upprepar öppet filter inte oroginal box!
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Finland
    Inlägg
    1 133
    Citat Ursprungligen postat av läppglans
    så mycket klagomål o så mycket fakta som alla redan vet men inte ett enda förslag på hur man kan måntera ett öppet filter på ett bättre sätt än vad jag har gjort??? upprepar öppet filter inte oroginal box!
    jag fattar inte varför man måste ha ett öppet filter om man kör med mer eller mindre std effekt? I 9-5 är filter placerad ohcså så att man kan inte se den, så ingen "blig bling" kan det inte vara.
    Är det bara så att "måste" göra något "trim" till bilen och man har inte lust/kunskap/peng att göra saker vilka man får nytta av? Tex. isugsidan blir inte "bättre" så länge man har orig kobran (<MY06) på plats, även om man ta bort hela filtret.
    Brukis 9-3 Viggen, "bone stock"
    Leksak 9-3 2.0T Stående 1700m, 313m/h http://www.garaget.org/?car=164450

  16. #16
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Citat Ursprungligen postat av Olde
    Citat Ursprungligen postat av läppglans
    så mycket klagomål o så mycket fakta som alla redan vet men inte ett enda förslag på hur man kan måntera ett öppet filter på ett bättre sätt än vad jag har gjort??? upprepar öppet filter inte oroginal box!
    jag fattar inte varför man måste ha ett öppet filter om man kör med mer eller mindre std effekt? I 9-5 är filter placerad ohcså så att man kan inte se den, så ingen "blig bling" kan det inte vara.
    Är det bara så att "måste" göra något "trim" till bilen och man har inte lust/kunskap/peng att göra saker vilka man får nytta av? Tex. isugsidan blir inte "bättre" så länge man har orig kobran (<MY06) på plats, även om man ta bort hela filtret.
    Bra skrivet

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608
    för ljudets skull finns ju sammband mellan dump ljud och " tuning " bilar. Det är ju som att säga varför ska man ha 19" fälgar på en saab bilen blir ju inte snabbare för det o inte bättre väghålning o inte mer komfort karrossen tar mer stryk osv..... men endå är det snyggare med större fälgar än original trots att man inte har en dtm bil med större bromsar

    edit o snacka inte om att min bil är original! min bil hade 170hk från fabrik en ökning på 80hk är inte så lite i bilvärlden
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Citat Ursprungligen postat av läppglans
    för ljudets skull finns ju sammband mellan dump ljud och " tuning " bilar. Det är ju som att säga varför ska man ha 19" fälgar på en saab bilen blir ju inte snabbare för det o inte bättre väghålning o inte mer komfort karrossen tar mer stryk osv..... men endå är det snyggare med större fälgar än original trots att man inte har en dtm bil med större bromsar

    edit o snacka inte om att min bil är original! min bil hade 170hk från fabrik en ökning på 80hk är inte så lite i bilvärlden
    Det finns ett motstånd mot öppna filter här på STCS och det finns flera skäl till det.
    Så länge man har måttliga effekter så behövs inte öppet filter utan man kastar pengar i sjön om man köper det för "effektens skull". Öppna filter har en tendens att släppa igenom mer skräp och filtren släpper ofta ifrån sig lite olja som förstör LMM. Så om man beaktar det jag skrev så är det bara för ljudets skulle man har öppet filter.

    Mvh David som tidigare körde med öppet filter men efter en förstörd LMM numera tillhör "inget öppet luftfilter klanen" och ställer mig bakom vad många skriver.

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    959
    Citat Ursprungligen postat av läppglans
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Jösses!! köra i en massa fogskum vilka jävla ideer en del har.
    får man fråga varför fog skumm är jävla ideer? tål temperaturer -40 + 150 har du någon annan ide att få det helt tät på 9-5an?
    Det bästa är ju att bygga sig en lämplig kåpa av plåt !! Det skulle även gå att bygga en kåpa med glasfiber o gjutepoxy och sedan skruva dit den på lämbligt sätt.

    För att nämna ngt vad ja tycke rom fogskum så är de bonnmek på hög nivå. oseriöst. Fogskum använder man i hus, inte bilar!

    Hade jag tex varit spekulant på att köpa bilen och fått se det, hade jag smålett lite och vänt på klacken på en gång. För man kan ju undra hur övriga grejor är omhändertagna om man kommer upp med sånna idere.

  20. #20
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    398
    Medlem#
    8896
    [quotesycho Dave]
    Citat Ursprungligen postat av "läppglans":17aa8xex
    för ljudets skull finns ju sammband mellan dump ljud och " tuning " bilar. Det är ju som att säga varför ska man ha 19" fälgar på en saab bilen blir ju inte snabbare för det o inte bättre väghålning o inte mer komfort karrossen tar mer stryk osv..... men endå är det snyggare med större fälgar än original trots att man inte har en dtm bil med större bromsar

    edit o snacka inte om att min bil är original! min bil hade 170hk från fabrik en ökning på 80hk är inte så lite i bilvärlden
    Det finns ett motstånd mot öppna filter här på STCS och det finns flera skäl till det.
    Så länge man har måttliga effekter så behövs inte öppet filter utan man kastar pengar i sjön om man köper det för "effektens skull". Öppna filter har en tendens att släppa igenom mer skräp och filtren släpper ofta ifrån sig lite olja som förstör LMM. Så om man beaktar det jag skrev så är det bara för ljudets skulle man har öppet filter.

    Mvh David som tidigare körde med öppet filter men efter en förstörd LMM numera tillhör "inget öppet luftfilter klanen" och ställer mig bakom vad många skriver.[/quote:17aa8xex]

    Hej!

    Jag är övertygad om att de flesta som köper ett sportluftfilter är ute efter ljudet och inte en effektökning. Att öka insugsljudet ger för vissa en ökad körglädje precis som ett trim gör för andra, inget konstigt i det. Den som trimmar är förmodligen medveten om att motorslitaget m.m. ökar, på samma sätt som det finns risker med ett sportluftfilter. Att sätta på ett sportluftfilter likställs ofta med idioti och galenskap på forumet. Personligen tycker jag det finns många exempel på både mer korkade och mer moraliskt tveksamma handlingar som inte väcker samma debatt.

    Åter till ämnet. Saabs lösning av luftintaget på 9-5:an är knappast optimal ur effektsynpunkt, det behöver man inte vara raketforskare för att räkna ut. Motivet för att dra runt ett "sugrör" genom halva motorrummet är givetvis att man INTE vill ha något insugsljud i kupèn. Medelålders män som skaffar ny tjänstebil är antagligen inte intresserade av det. Då det räcker till 300 hk+ så är lösningen en bra kompromiss. Själv skulle jag tycka det var trevligt med lite mer insugsljud (nej jag är inte 14), utan att riskera allt för mycket.

    Det där med fogskum är inget som jag skulle satsa på, känns inte så seriöst. Men var man/kvinna har självklart rätt att göra som de vill med sin bil. Men istället för att såga alla förslag/lösningar för att få insugsljud tror jag att det är fler än jag som är intresserad av en bra lösning med minimal påverkan på slitage m.m. Själv är jag inne på att göra någon modd av luftburken där man hindrar att vatten forsar in, samtidigt som man kör med orginal pappfilter. Har bytt till "dieselsnorkeln" men märkte ingen direkt skillnad på ljudet. Men fram med tipsen!

    Citat Ursprungligen postat av Patrik 226
    Jag tog upp ett hål i min luftfilterburk, gjorde det rätt seriöst med nät så att partiklar större än humlor ej skulle kunna ramla in...

    En dag i Juli så regnade det ganska häftigt i skåne och motorvägen stod under vatten... 15cm ungefär och vips hade jag fyllt motorn med vatten.
    Testa en amfibiebil nästa gång

    /David

Liknande ämnen

  1. Öppet filter og 9-3
    Av torsobon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-30, 20:58
  2. Öppet filter
    Av Saaben93 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-29, 13:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •