Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Start- och batteri problem 9K 2.3ltt -95

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Färgelanda
    Inlägg
    17

    Start- och batteri problem 9K 2.3ltt -95

    Saab 9K 2.3ltt -95

    Felbeskrivning plus historik:

    Det var så att 071008 så kom jag ut från jobbet på morgonen och min bil vägrade starta, orkade inte dra runt startmotorn, tänkte att det var mitt batteri som inte hade klarat av köldknäppen som varit under natten.
    Startade bilen med hjälp av kablar och körde ca: 1 mil för att ladda upp batteriet innan jag parkera den, så efter jag sovit och pysslat med lite annat gick jag ut för att starta bilen igen för att se om felet kvarstod, vilket det gjorde den vägrade åter igen att starta.
    Stack och köpte ett nytt batteri, hem igen och koppla in det och bilen startade direkt.

    Så var det löst tänkte jag...

    Dock hände samma sak idag 071103, kom ut från jobbet och bilen vägrade starta
    Den var lite slö vid starten till jobbet men tänkte det bara var något tillfälligt just då.
    Har startat utan problem alla andra dagar efter batteri bytet.

    Vid starten med kablar den här gången visade laddmätaren för batteriet på drygt 8 för att sedan gå upp till runt 14V.
    Åkte hem och kopplade ur säkringen för baslådan som jag har i bagaget för att eliminera att det går ström dit.
    Körde en runda på drygt 2 mil nu innan jag ställde in bilen i garaget, men befarar att bilen inte kommer starta när jag vaknar i eftermiddag.

    Så nu är min fråga om någon har tips eller idé på vad det kan vara för fel ?
    Eller hur jag kan testa mig fram till vad som är galet?

    *Edit
    Stängde av bilen och startade den direkt igen nu när jag kom hem och då visade laddmätaren 10.4

    Mvh
    Jocke

  2. #2

    batteri

    Kolla om du har "tjyvström" enl länken.

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... highlight=

    Använd sökdunktionen så finner du fler tips, t:ex hur du mäter "tjuvström med multimeter.

    mvh
    loca

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    kollat så generatorn laddar som den ska?

    min laddade dåligt och de blev mindre och mindre ström i batteriet tills den dog.

    Kan ju va så att din generator inte är helt hundra och inte orkar ladda upp batteriet fullt vid varje körning utan de resulterar i att du får mindre och mindre ström?

    i kombination med kyla så de kan ju helt klart leda till att batteriet helt enkelt inte orkar tillslut.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Färgelanda
    Inlägg
    17
    Liten uppdatering:

    Bilen startade idag om än något segt, mätte sedan med multimeter på batteripolerna under gång i drygt 5 minuter och den visade ganska stadigt på 14-14.2, dippade ner till låg 13 när fläkten drog igång för att sedan gå upp till strax över 14 igen.

    Så den verkar ju ladda som den ska då?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    58
    Ja min 9000 slår inte lysena av alltid så då kan han ladda ur tog lite tid
    att hitta då det många gånger e ljust när man stannade bilen ....
    så varje gång man stannar nu får man gå ut och titta e dom på får man öppna huven och slå till på relädosan

    ska ta tag i det när tid finnes i vinter
    Äger en Saab 9000 CDE 2,3 ltt´96 nu med steg 2 ...

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    619
    Sen räcker ju inte 15 minuters körning för att ladda upp ett tomt batteri.
    Ha på en laddare i 12 - 15 timmar.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    963
    hej
    troligvis defekt pluskabel. det fanns ett problem vid den tiden med pluskabeln som visade sig bero på att det var dålig kontakt mellan kabeln och kabelskon både vid batteriet och vid generatorn, tror att kabel med 10mm skalle var defekt ersattes med 13mm skalle artnr 104942504.
    inte helt hundra på storleken på skallen....
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Färgelanda
    Inlägg
    17
    Citat Ursprungligen postat av Aeronorpan
    Sen räcker ju inte 15 minuters körning för att ladda upp ett tomt batteri.
    Ha på en laddare i 12 - 15 timmar.
    Nej jag är medveten om det men har man ingen laddare att tillgå så är det svårt att göra detta, fick lånat en gammal modell igår men den våga jag inte lämna på obevakad så det fick räcka med 3 timmars laddning.
    Men det räckte iaf till för att kunna starta bilen nu i morse när jag skulle hem igen.

    Citat Ursprungligen postat av LarsLars
    hej
    troligvis defekt pluskabel. det fanns ett problem vid den tiden med pluskabeln som visade sig bero på att det var dålig kontakt mellan kabeln och kabelskon både vid batteriet och vid generatorn, tror att kabel med 10mm skalle var defekt ersattes med 13mm skalle artnr 104942504.
    inte helt hundra på storleken på skallen....
    Tack för tipset.
    Får se om jag kan kika på det snart, ska iaf iväg och prov belasta batteriet i eftermiddag för att se att det inte är något tillverkningsfel på det.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Färgelanda
    Inlägg
    17
    Nu har jag varit och testat batteriet och det visade sig att en av cellerna var död på det batteriet som jag köpte för en månad sedan, det positiva är att jag fick ett nytt utan kostnad.
    Hoppas nu att detta var enda orsaken till mitt problem.

Liknande ämnen

  1. El fel efter start med kablar/byte av batteri
    Av tayfunhardy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-08-17, 10:54
  2. [LÖST] Lås och startproblem NG9-3
    Av Dell-Net i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 22:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •