Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Vad är knappen med en cirkel till? OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    123
    Medlem#
    8058

    Vad är knappen med en cirkel till? OG9-5

    Hej.
    Nu kan jag inte hålla mig längre. Är stolt ägare till en 9-5 kombi, född år 2000.
    Jag köpte bilen för 1.5 år sedan och går som en klocka. Dock finns en sak som fortfarande, trots allt googlande, förbryllar mig.
    Jag har en knapp till vänster om ratten, på panelen med en symbol, en cirkel.
    Jag har självklart testat att trycka in den, men ser inget i instrumentpanelen tändas, eller för den delen märka av något i köregenskaperna.
    Nu ställer jag frågan till er, vad är knappf*n till för? What does it do?

    Mvh.
    Saab 9-3 1.8t -09 220hk / 330nm "Mackanized"
    Saab 9000 CS 2.0t -96 280hk / 400nm "Mackanized"

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    södertälje
    Inlägg
    140

    Vad är knappen med en cirkel till? OG9-5

    Citat Ursprungligen postat av kimpis
    Hej.
    Nu kan jag inte hålla mig längre. Är stolt ägare till en 9-5 kombi, född år 2000.
    Jag köpte bilen för 1.5 år sedan och går som en klocka. Dock finns en sak som fortfarande, trots allt googlande, förbryllar mig.
    Jag har en knapp till vänster om ratten, på panelen med en symbol, en cirkel.
    Jag har självklart testat att trycka in den, men ser inget i instrumentpanelen tändas, eller för den delen märka av något i köregenskaperna.
    Nu ställer jag frågan till er, vad är knappf*n till för? What does it do?

    Mvh.
    det är symbolen för extraljusen.. antingen har du eller så har det suttit extraljus på bilen
    Saab 9-5 -01 Trim: BSR steg1 (2) ca 230hk
    Saab 900 -97 Trim: Okänt steg? ca 240hk bruksbil.
    Saab 900 -94 Trim: nordic E85 extreme 421hk/506nm http://www.garaget.org/?car=63737

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    571

    Vad är knappen med en cirkel till? OG9-5

    Kan det inte vara en knapp som är till för att användas till eftermonterad utrustning tex extralysen? Har en liknande i min som inte fyller någon funktion (på cab-modellen används den dock), den har ett streck som symbol.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318

    Vad är knappen med en cirkel till? OG9-5

    Citat Ursprungligen postat av Saabist
    Citat Ursprungligen postat av kimpis
    Hej.
    Nu kan jag inte hålla mig längre. Är stolt ägare till en 9-5 kombi, född år 2000.
    Jag köpte bilen för 1.5 år sedan och går som en klocka. Dock finns en sak som fortfarande, trots allt googlande, förbryllar mig.
    Jag har en knapp till vänster om ratten, på panelen med en symbol, en cirkel.
    Jag har självklart testat att trycka in den, men ser inget i instrumentpanelen tändas, eller för den delen märka av något i köregenskaperna.
    Nu ställer jag frågan till er, vad är knappf*n till för? What does it do?

    Mvh.
    det är symbolen för extraljusen.. antingen har du eller så har det suttit extraljus på bilen
    Knappen med runda ringen är inte en symbol specifikt för extraljus utan knappen är till för olika extrautrustning. Titta på bilden från min 9-5´a så ser du hur symbolen för extraljus ser ut.

    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    666

    Vad är knappen med en cirkel till? OG9-5

    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Citat Ursprungligen postat av Saabist
    Citat Ursprungligen postat av kimpis
    Hej.
    Nu kan jag inte hålla mig längre. Är stolt ägare till en 9-5 kombi, född år 2000.
    Jag köpte bilen för 1.5 år sedan och går som en klocka. Dock finns en sak som fortfarande, trots allt googlande, förbryllar mig.
    Jag har en knapp till vänster om ratten, på panelen med en symbol, en cirkel.
    Jag har självklart testat att trycka in den, men ser inget i instrumentpanelen tändas, eller för den delen märka av något i köregenskaperna.
    Nu ställer jag frågan till er, vad är knappf*n till för? What does it do?

    Mvh.
    det är symbolen för extraljusen.. antingen har du eller så har det suttit extraljus på bilen
    Knappen med runda ringen är inte en symbol specifikt för extraljus utan knappen är till för olika extrautrustning. Titta på bilden från min 9-5´a så ser du hur symbolen för extraljus ser ut.

    Denna bild är på en 9-5 med dimljus fram (bak är std), så ena är fram och den andra bak. Till 99,9 har det någon gång suttit eller sitter det extra ljus alla rally modell om man har en knapp med en rund ring på. Precis som Saabist säger.
    Nu med sprit missil! (9-3 Bio Power)

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 572
    Medlem#
    5737

    Vad är knappen med en cirkel till? OG9-5

    Citat Ursprungligen postat av mulle1
    Denna bild är på en 9-5 med dimljus fram (bak är std), så ena är fram och den andra bak. Till 99,9 har det någon gång suttit eller sitter det extra ljus alla rally modell om man har en knapp med en rund ring på. Precis som Saabist säger.
    Nope, dimbakljus-knappen sitter under ljusvredet och är mycket mindre. Syns även den på bilden.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    666

    Vad är knappen med en cirkel till? OG9-5

    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Citat Ursprungligen postat av mulle1
    Denna bild är på en 9-5 med dimljus fram (bak är std), så ena är fram och den andra bak. Till 99,9 har det någon gång suttit eller sitter det extra ljus alla rally modell om man har en knapp med en rund ring på. Precis som Saabist säger.
    Nope, dimbakljus-knappen sitter under ljusvredet och är mycket mindre. Syns även den på bilden.
    Just det! Fel av mig. Dock är det första gången jag ser den stora knappen med den symbolen. Jag har hittils bara sett den med den runda ringen. Men, man lär så längge man lever.....
    Nu med sprit missil! (9-3 Bio Power)

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    269

    Vad är knappen med en cirkel till? OG9-5

    Tjenare!

    Min teori är att Hotrodder har två knappar för dimbakljus (även om de garanterat har olika funktioner i Hotrodders bil). Har svårt att tänka mig att SAAB använder samma symbol för både dimbakljus och extraljus.

    Vill minnas att knappen med cirkel definierats som "knapp för extramonterad utrustning", dvs man väljer själv funktion. Jag tror att det står i instruktionsboken.

    /Mange
    För tillfället utan Saab.
    Saknar dock mina tidigare skönheter: 9-3 M1 -99, 9-3 Aero -00, 9-5 2,3t -02, 9-5 2,3t Bio -06, 9-3 1,8t Bio -07.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 688

    Vad är knappen med en cirkel till? OG9-5

    Citat Ursprungligen postat av mange69
    Tjenare!

    Min teori är att Hotrodder har två knappar för dimbakljus (även om de garanterat har olika funktioner i Hotrodders bil). Har svårt att tänka mig att SAAB använder samma symbol för både dimbakljus och extraljus.

    Vill minnas att knappen med cirkel definierats som "knapp för extramonterad utrustning", dvs man väljer själv funktion. Jag tror att det står i instruktionsboken.

    /Mange
    Det är en troligen dimbakljusknapp från og9-3 alt ng900 som används till Hotrodders extraljus. Hade INTE den vågformade linjen funnits på övre knappen, DÅ hade det varit tal om extra helljus. Men med vågen så innebär det enligt allmän praxis att det är dimljus. (vågformen ska med lite fantasi betyda dimma).

    Edit: Är sedermera de räta linjerna horisontala med våg tvärs igenom(som övre knapp på bilden) är det dimljus bak, direktriktat ljus så att säga. Lutar linjerna med vågform igenom är det dimljus fram (avbländat ljus)

    Edit2: Vid närmare eftertanke var det enkom ng900 som hade bakre dimljusknapp som övre knapp (rundand överdel), därifrån bör knappen komma.. OG9-3 har den i mitten.

    Onödigt vetande i kvadrat.

    /Johan
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    104

    Vad är knappen med en cirkel till? OG9-5

    Det är inte många som vet men knappen med den cirkelformade symbolen är en knapp som de tog fram i saabs testlabb.
    Trycker du på den får du automatiskt hirschs 305 hästars progg.
    Visst hårdvaran stämmer inte men vafan allt går, det som händer är att du får en insugstemp på 850grader samt havererat tanklock som följd om du kör med knappen intryck mer än 30 sec.
    Så ta det lugnt med the POWER BUTTON

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    södertälje
    Inlägg
    140

    Vad är knappen med en cirkel till? OG9-5

    Citat Ursprungligen postat av mange69
    Tjenare!

    Min teori är att Hotrodder har två knappar för dimbakljus (även om de garanterat har olika funktioner i Hotrodders bil). Har svårt att tänka mig att SAAB använder samma symbol för både dimbakljus och extraljus.

    Vill minnas att knappen med cirkel definierats som "knapp för extramonterad utrustning", dvs man väljer själv funktion. Jag tror att det står i instruktionsboken.

    /Mange
    yep.. den är inte just definierad för extraljus.. men knappen är nog inte använt till mycket annat än just extraljus.. denna knapp med symbol följer med från saab om du köper deras extraljus monteringssats med relä och kablage..

    eller om du "fabriks"/eftermonterar extraljus hos saab..
    Saab 9-5 -01 Trim: BSR steg1 (2) ca 230hk
    Saab 900 -97 Trim: Okänt steg? ca 240hk bruksbil.
    Saab 900 -94 Trim: nordic E85 extreme 421hk/506nm http://www.garaget.org/?car=63737

  12. #12
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Trådlyft!!!

    Nån som vet var jag får tag i en sån här knapp? Rund ring/extraljus?
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  13. #13
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Dom brukar gå dyrt på tradera ibland..

    Detsamma gäller knapparna med texten "EXTRA", tror dom hör till OG900 ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Hur dyrt?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  15. #15
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Minns inte, men dyrare än jag vill betala iaf, jag tror att jag budat under hundralappen och då lär dom ju gått över det.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Varningslampan (rött utropstecken i rött cirkel) ?
    Av JorisS i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-14, 18:45
  2. Vad är den här knappen/knapparna till?
    Av Kalle Aero i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-17, 23:31
  3. Vad gör 'S'-knappen?
    Av mod i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-04-26, 09:05
  4. - Knappen? [9-3SS/SC]
    Av putte9-5 i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-11-04, 00:25
  5. Centrallås samt knappen till bagageluckan funkar ej???
    Av jimgaines77 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-13, 23:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •