Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Bröstkåpa oljeläckage

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    207

    Bröstkåpa oljeläckage

    Vad innebär det att bröstkåpan måste bytas? Har haft problem med ett irriterade oljeläckage på bilden, en 9-5 2,3 års 2003. Tre ggr har den vart på SAAB och man har missat detta och fick nu domen på minimum 9-10 lax. Är detta vevhusventilationsproblemet som visar sitt fula tryne?

    Har aldrig hört talas om läckage DÄR. Någon som har en bild från WIS så jag "får en bild" av va f*n det är för något. Och hur slits det där? Bilen har gått 14000 mil så den är ju inte ny iofs.

    Tacksam för svar. Det är lite akut.

    Mvh
    Erber
    Min värsta mardröm är att efter min död så kommer min fru att sälja mina leksaker för det pris jag sagt till henne jag betalade för dem.
    9000 CSE 2,3t A50 - 9-5 2,3t SC Linear -03

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    216
    Medlem#
    5038
    Bröstkåpan är den kåpa som sitter för kedjetransmissionen (alltså mellan Poly-V-remmen och motorn). Något slitage har jag svårt att tänka mig att det skulle vara om orsakar läckage, det skulle i så fall vara att remmen eller något hjul har legat emot och skavt hål (?).

    Det trixiga är att om man skall byta den kan det vara svårt att få tätt mot toppen så helst ska man nog lyfta på toppen innan man tar bort bröstkåpan. Sen är det överhuvud taget jäkligt trångt på den sidan, men det går att ta bort både kåpan och byta kedjan utan att lyfta ur motorn.

    Är det en spricka i kåpan eller är det dåligt åtdraget bara?
    9-5 Aero Sedan med X-tra allt, 9-3 Aero cab -00,
    Internet är huvudsakligen textbaserat så skriver du som en idiot kommer folk anta att du är det.

  3. #3
    Tätade just bröstkåpan på en gammal 9000 2,3T en gång i tiden...

    Öronen som skruvas mot toppen var spruckna... så de svetsades...

    Problemet är som tidigare skrivet att få tätt uppe vid toppen...

    det kan inte vara vevaxeltätningen till ett utav drivhjulen som läcker??

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    135
    Citat Ursprungligen postat av Redis
    Bröstkåpan är den kåpa som sitter för kedjetransmissionen (alltså mellan Poly-V-remmen och motorn). Något slitage har jag svårt att tänka mig att det skulle vara om orsakar läckage, det skulle i så fall vara att remmen eller något hjul har legat emot och skavt hål (?).
    Sitter även en bröstkåpa "bakom" växellådan...
    Har hänt att den läckt på nyare 9-5or.

    //Tobbe

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    207
    Nej, det är motors högra sida, dvs remsidan. Tog bilder men har ingen möjlighet att ladda över dem till datorn. Och det är när man stressar motorn som det läker som ett ett såll. Kör man bilen lugnt så är det ingen fara. Mecken hade aldrig vart med om läckage där. Jag var själv och tittade när man tog ned bilen och nog fan läker det olja. Att man sedan hittade problem med lamdban osv...det är en anna femma. Och att man hittat trassel med bromsarna. Check engine lampan tändes också på väg till verkstaden och det hade inget att göra med oljeläckageet.

    Men det lär bli en j***********vligt dyr reparation.....just nu känns det jäkligt jobbigt att vara saabägare. Det kan jag inte sticka under stolen med.


    Trevlig helg.
    Min värsta mardröm är att efter min död så kommer min fru att sälja mina leksaker för det pris jag sagt till henne jag betalade för dem.
    9000 CSE 2,3t A50 - 9-5 2,3t SC Linear -03

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av Erber
    Nej, det är motors högra sida, dvs remsidan. Tog bilder men har ingen möjlighet att ladda över dem till datorn. Och det är när man stressar motorn som det läker som ett ett såll. Kör man bilen lugnt så är det ingen fara. Mecken hade aldrig vart med om läckage där. Jag var själv och tittade när man tog ned bilen och nog fan läker det olja. Att man sedan hittade problem med lamdban osv...det är en anna femma. Och att man hittat trassel med bromsarna. Check engine lampan tändes också på väg till verkstaden och det hade inget att göra med oljeläckageet.

    Men det lär bli en j***********vligt dyr reparation.....just nu känns det jäkligt jobbigt att vara saabägare. Det kan jag inte sticka under stolen med.


    Trevlig helg.
    Påminner om ett problem jag har/hade med min 9000.. Slangen till vevhusventilationen höll inte rikigt tätt, vilket orsakade något övertryck i vevhuset, och vipps så började den trycka ut olja lite varstans.. Nu är tätningen bytt, och såvitt jag kan se så fortsätter den inte läcka, men det är svårt och se för där är gott om gammal olja..
    SAAB 9-5 SE 2.0t -99, Toyota MR2 GTi -95, Buggy -66
    SAAB 9000 2.3i under renovering
    http://www.garaget.org/Markus_MR2

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    207
    Saabverkstan gjorde en riktig motortvätt så man hade kunnat mecka med bröllopsfracken på. Sedan ut, fick stå på tomgång i 45 min och inte en droppe. Men sedan så åkte man ut och sträckte ut bilen och körde hårt. Då rann det efter motorn. Och han var ju inne på att det är vevhusventilationen som ställt till det.

    Vilket år fick man egentligen ordning på detta problem med ventilationen och varför i h****vet har inte SAAB, när den vart inne på service, fixat detta genom att uppdatera ventilationen. Det är som att man minskar symtomen, men åtgärdar inte problemet. Det är inte gjort något åt det så långt jag kan se på slangarna. Det är ju uppenbart ett konstruktionsfel. Bilen är fullservad på märkesverkstad.

    Som sagt.......tuuuuung dag i mitt saabliv. just nu känns det som att man ser till att fixa till alla fel och sedan sälja skiten.....
    Min värsta mardröm är att efter min död så kommer min fru att sälja mina leksaker för det pris jag sagt till henne jag betalade för dem.
    9000 CSE 2,3t A50 - 9-5 2,3t SC Linear -03

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Erber
    Saabverkstan gjorde en riktig motortvätt så man hade kunnat mecka med bröllopsfracken på. Sedan ut, fick stå på tomgång i 45 min och inte en droppe. Men sedan så åkte man ut och sträckte ut bilen och körde hårt. Då rann det efter motorn. Och han var ju inne på att det är vevhusventilationen som ställt till det.

    Vilket år fick man egentligen ordning på detta problem med ventilationen och varför i h****vet har inte SAAB, när den vart inne på service, fixat detta genom att uppdatera ventilationen. Det är som att man minskar symtomen, men åtgärdar inte problemet. Det är inte gjort något åt det så långt jag kan se på slangarna. Det är ju uppenbart ett konstruktionsfel. Bilen är fullservad på märkesverkstad.

    Som sagt.......tuuuuung dag i mitt saabliv. just nu känns det som att man ser till att fixa till alla fel och sedan sälja skiten.....
    Tycker ändå inte att det låter som det generella "oil-sludge"problemet med vevhusventilationen vilket resulterar i att oljan koksar och lägger sig som en slemmig klump nere i tråget...

    De enda ställen jag kan komma på att det ska kunna läcka olja ifrån på högersidan är just packboxen som sitter bakom remskivan, mellan bröstkåpa och topp eller nånstans i kanten på bröstkåpan.

    Hade det varit vevhusventilationen hade dom sagt kamkedjebyte, sumprengörning samt ev. turbobyte... Alternativt Total motorrenovering.

    Att bröstkåpan tar tid att byta är självklart men de 9-10 tusen du fått pris på måste du be att få specat... dvs kostar en bröstkåpa 4000 o resten är arbete så bör du ringa runt till andra mindre Saabverkstäder (ej märkes) samt kanske ha tag i en begagnad kåpa...

    Tror att problemet är nästan helt åtgärdat på 9-5 från -04 och uppåt... Uppdateringssats går att köpa på www.speedparts.se

    Lycka till!!

    Är själv i trassel just nu då jag måste byta oljetråg på min 9-3a pga en spricka...

Liknande ämnen

  1. Oljeläckage, 9-5 3,0 -99
    Av 350sl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-12-04, 13:18
  2. bröstkåpa
    Av Saabturbo__ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-19, 22:24
  3. Skillnad på bröstkåpa och oljepump 16v och 8v?
    Av David V i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-23, 23:38
  4. Byta bröstkåpa utan att lyfta toppen?
    Av Mats 2720 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-01-16, 09:01
  5. Åtdr. moment bröstkåpa B234
    Av RT i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-09, 16:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •