Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Sekundär Luftpump bytt men check engine-lampan lyser ändå

  1. #1

    Sekundär Luftpump bytt men check engine-lampan lyser ändå

    Hej.
    Jag har ett problem som irriterar mig en hel del och undrar om någon erfaren saab-ägare upplevt och kan kommentera på ett konstruktivt sätt.

    Check Engine-lampan tändes för en månad sen och indikerade att sekundär luftpump behövde bytas. Detta har gjorts på Bilforum i Märsta och pumpen är nu ny. Efter reparationen släcktes koden och inga felkoder fanns. Efter ca en vecka tändes lampan igen och indikerade samma sak. Bilforum gjorde en felsökning och släckte varningen då sekundärluftpumpen redan var bytt. Samma sak har hänt ytterligare en tredje gång. Nu har det hänt igen, lampan har tänts för fjärde gången och indikerar sekundärluftpumpen som redan är bytt..

    Mycket irriterande!

    -Är det någon som vet var check engine-lampan kan syfta på och vad felet kan vara när den pekar på sekundärluftpumpen fast den är ny..?

    -Kan det innebära andra fel som ger denna kod, eller kan det vara fel på själva sensorn som indikerar felet?

    Tack på förhand

    //Gustav

    Saab 9-3 Vector SS Automat 2003
    Saab 9-3 Vector SS 2003 Automat

  2. #2
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 174
    Kan ju vara ventilen som sitter kopplat till samma system som läcker eller är trasig på annat sätt.

  3. #3
    Nu har bilforum i Märsta bytt alla o-ringar och tätningar som sitter runt pumpen och lampan är nu släckt. Vi får se hur länge det dröjer innan den lyser igen.. jag tippar på 4 dagar
    Saab 9-3 Vector SS 2003 Automat

  4. #4
    Nu lyser lampan igen, det tog tre starter och en dag innan felet kom tillbaka.. jag dör.
    Saab 9-3 Vector SS 2003 Automat

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    231
    Hört talas om bilar med detta problem tidigare........,följer intressant utvecklingen av denna tråd !!
    Är väl OS1 som är sensorn för luftpumpens flöde....

    Mvh RCM
    Bygger Corsaab b204 t

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    231
    Fått ordning på bilen ???

    Mvh RCM
    Bygger Corsaab b204 t

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863
    Hej !

    Felkoden pekar INTE ut SAI-pumen. Den pekar (i princip) på att luftflödet är för lågt.
    Alltså, man kolla luftvägarna, inkl. backventiler, och den elektriska bilen inkl. relä, är detta OK, ligger det nära till hand o misstänka pumen. De brukar SÄLLAN ge dålig kapacitet. Antingen går de eller inte. Går de inte så knäcker de säkringar eller så är det avbrott i dem.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168
    Jag gissar liksom Rickard på backventilen som sitter mellan avgasrör och luftrör. Dessa har beckat igen förr på SS. Lossa slangen på luftsidan och kika in i ventilen. Ofta ser det helt geggigt och ärgat ut där.

  9. #9
    Har fått samma problem på min bil nu . Altså felkod p041100 - Sekundärluftpump, felaktigt luftflöde. Ska lämna in bilen nu i veckan men hur farligt kan det vara att köra med den? Om jag fattade det rätt så används bara pumpen när motorn är kall.
    9-3 SS Vector -03

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    231
    Vet bilar där pump / backventil är bytt+ elen kollad men ändå lägger felkoden...........följer detta vidare..........!!!

    Mvh RCM
    Bygger Corsaab b204 t

  11. #11

    Check engine

    Hej har haft ett liknande problem med en 9-5a T köpte då ett nytt original tanklock och drog tills det klickade och problemet med check engine försvann snabbt som en avlöning kanske nåt att prova??
    Mvh Christer
    900-94, 900-95, 9-3 Aero 02, 9-3 NG Aero 06,

  12. #12
    Hej!
    Nu har dem fått ordning på det och jag tror Bilforum Märsta sa att det var den här backventilen som krånglade. Efter att dem bytt den (plus tidigare hela sekundärluftpumpen+ packningar runt den mm) så har jag nu klarat mig utan denna konstiga felkod i tre månader så man får väl nu anse att problemet är ur världen

    //Gustav
    Saab 9-3 Vector SS 2003 Automat

  13. #13
    Efter ett par dagar på verkstan så löste det sig. Fick byta backventil + pump. Det konstiga var att den "gamla" pumpen nästan var ny, så den trasiga backventilen måste ha gjort lite skada.
    9-3 SS Vector -03

Liknande ämnen

  1. Motorlampa lyser sekundär luftpump avgasrening?
    Av trezpazzer i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-03-05, 18:14
  2. Check Engine-lampan lyser...
    Av WannabeeGBG i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-10-04, 17:47
  3. Check engine lampan lyser..
    Av LHjelm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-09, 22:45
  4. Check engine lampan lyser :(
    Av RZL i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-06-10, 14:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •