Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Evighetsprojekt nr 1 - Renovera / snygga till bromsar.

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 619

    Evighetsprojekt nr 1 - Renovera / snygga till bromsar.

    Då har äntligen tjejen fått sin första lön och jag fick lite pengar över till annat.
    Ska ställa av bilen i vinter och tänkte pyssla med lite småsaker så den blir fin till våren.

    Blir ingen motorrenovering direkt då platsen jag har disponibel är så här stor, men mindre saker kan man pyssla med.
    - Byta höger framskärm
    - Sätta dit mätare i mittkonsollen (DIN hållare) (kommer köra med dom här från Speedparts
    - Ljuddämpare
    - Stereo
    + lite smått å gott.

    Var ute och körde en sväng i veckan och tycker att vid hård inbromsning, så är det lite mjukt i pedalen. Därför har jag inhandlat speedparts stålomspunna bromsslangar med förhoppning om att det ska bli bättre.
    Kommer köra med Racing Brake 600 från Quattro som har billig, bra vätska och dessutom grym service enligt ett par på jobbet.

    När jag ändå är där nere å mekar ska jag snygga till skivor bromsok och se över belägg m.m. Använde sökfunktionen och fick en del tips på blästring av bromsok (vilket pappa ska fixa med sandbläster på jobbet) men, hur sjutton kan man få skivorna att se så här ut utan att köpa nya. Kan man blästra dom lite försiktigt oxå eller är det fy-fy ?

    Nått annat jag bör tänka på innan jag ger mig på detta ?
    Vi är 3 st från jobbet som alla kör / kört SAAB en tid nu och kommer hjälpas åt med detta, så det ska dokumenteras före och efter bilder ska jag lova !
    Mvh Timmy

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 122
    Medlem#
    7182

    Re: Vinterprojekt nr 1 - Renovera / snygga till bromsar.

    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    men, hur sjutton kan man få skivorna att se så här ut utan att köpa nya. Kan man blästra dom lite försiktigt oxå eller är det fy-fy ?
    Blästra tror jag inte är någon bra idé, men det borde gå och svarva dem om de inte är för tunna (slitna).

    Mvh

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 619
    Ska mäta när jag fått av dom, men dom är slitzade och borrade nu. Kanske inte något bra utgångspunkt för att svarva på ?
    Mvh Timmy

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 578
    Det går aldeles utmärkt att blästra skivorna, MEN du MÅSTE svarva dom efteråt. Blästring är för övrigt ett mycket bra sätt att få rent kylkanalerna i skivan. När dom är metalrena igen så målar du alla ytor utom just där klotsarna trycker, där fälgen ligger mot skivan eller där skivan ligger mot navet...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    955
    Blästra bromskivor är absolut inga problem. Det har jag gjort ett antal gånger samtidigt som jag blästrat bromsoken, bygeln och värmeskölden!
    Vid ett tillfälle fräste jag slitzar i skivorna efteråt.

    Om man använder stål eler tungmetal baserat blästermedel så blir ytan ganska grov, vilket kan göra att det äter belägg lite mer kanske första 50 milen el så .

    Senn beror det ju på hur illa åtgångna dom är! gravrost går ju ej att blästra.. Då får man varva upp svarven oxå

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    955
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Det går aldeles utmärkt att blästra skivorna, MEN du MÅSTE svarva dom efteråt. Blästring är för övrigt ett mycket bra sätt att få rent kylkanalerna i skivan. När dom är metalrena igen så målar du alla ytor utom just där klotsarna trycker, där fälgen ligger mot skivan eller där skivan ligger mot navet...
    Jag har aldrig svarvat skivor efter blästring.. efter ett tiotal mil synns det inte på slitytan att det vart blästrat och det tar hur bra som hellst!
    Någon speciel anledning du tänker på?

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 578
    Citat Ursprungligen postat av HP
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Det går aldeles utmärkt att blästra skivorna, MEN du MÅSTE svarva dom efteråt. Blästring är för övrigt ett mycket bra sätt att få rent kylkanalerna i skivan. När dom är metalrena igen så målar du alla ytor utom just där klotsarna trycker, där fälgen ligger mot skivan eller där skivan ligger mot navet...
    Jag har aldrig svarvat skivor efter blästring.. efter ett tiotal mil synns det inte på slitytan att det vart blästrat och det tar hur bra som hellst!
    Någon speciel anledning du tänker på?
    Okej att man MÅSTE var kanske en överdrift men jag har aldrig inte gjort det. Jag tänkte mest på att anligningsytorna skulle vara jämna. Men nästa gång så hoppar jag nog över svarven på prov...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 420
    Medlem#
    9481
    är de lönt att svarva om skivorna OM man inte kan göra det själv, har fått uppfattningen av att dem som gör sånt tar nästan lika mycket för det som att köpa ett par nya kostar?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    955
    [quote=mågis]
    Citat Ursprungligen postat av HP
    Citat Ursprungligen postat av "mågis":1lc3yjpz

    Jag har aldrig svarvat skivor efter blästring.. efter ett tiotal mil synns det inte på slitytan att det vart blästrat och det tar hur bra som hellst!
    Någon speciel anledning du tänker på?
    Okej att man MÅSTE var kanske en överdrift men jag har aldrig inte gjort det. Jag tänkte mest på att anligningsytorna skulle vara jämna. Men nästa gång så hoppar jag nog över svarven på prov...
    [/quote:1lc3yjpz]

    Ja om skivan är skev innan eller så rostäten el sliten så det finns spår eller håligheter i den.. (som de kan bli bak på meskörda bilar) så behövs en svarv. Men jag anser att man ej skall svarva utan byta skiva istället om det är så illa. Beror ju lite på vad man ska ha den till men jag hade bytt. Den svarvade skivan skulle inte leva länge på min bil.
    Dom skivor jag blästrat har gått kaske 500 - 2000 mil eller vart nya o legat o skräpat på ett fuktigt ställe ett tag o rostat lite.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Köping
    Inlägg
    247
    Nu beror det väl på vad en uppsättning skivor går på, men jag skulle ta 500:- för 4 skivor om någon kom och frågade.
    (jobbar med svarvning)

    Har du nån polare som kan göra det blir det förmodligen billigare.
    2010 BMW 320D Touring
    2010 Opel Meriva 1,4T

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 619
    Har ingen polare som gör det. Men kanske kan fråga dig då ?
    Skickar ett PM om det blir aktuellt, om det är ok med dig.
    Mvh Timmy

  12. #12
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 108
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Har ingen polare som gör det. Men kanske kan fråga dig då ?
    Skickar ett PM om det blir aktuellt, om det är ok med dig.
    Du har ju annars rolleslitz i Sthlm.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  13. #13
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 909
    Citat Ursprungligen postat av Richi
    Nu beror det väl på vad en uppsättning skivor går på, men jag skulle ta 500:- för 4 skivor om någon kom och frågade.
    (jobbar med svarvning)

    Har du nån polare som kan göra det blir det förmodligen billigare.
    Håller med, skulle nån vilja ha skivor svarvade så är en femhundring för fyra lagom tycker jag!

    Men det finns ju en del som kommer med sånt skit att jag vägrar göra det. Ska jag svarva så ska det finnas att ta av så man inte kommer ner till Min. måttet!

    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Ska mäta när jag fått av dom, men dom är slitzade och borrade nu. Kanske inte något bra utgångspunkt för att svarva på ?
    Ska inte vara nåt problem att svarva dom ändå, det brukar inte röra sig om många tiondelar om dom bara ska fräschas till, är dom riktigt rostiga & jävliga så kanske man får ta lite till!

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 619
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Har ingen polare som gör det. Men kanske kan fråga dig då ?
    Skickar ett PM om det blir aktuellt, om det är ok med dig.
    Du har ju annars rolleslitz i Sthlm.
    Jodå, men 500kr / par är lite saftigt för svarvning tycker jag.
    Kan svarva själv på farsans jobb men det är en bit att åka (40 mil t/r)
    Mvh Timmy

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 619
    Hmmm..... får jag se vilken färg jag ska ha oken i. Lutar lite åt silver (eller svart?). :P

    Mvh Timmy

  16. #16
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 122
    Medlem#
    7182
    Silver
    Fördel: Syns tydligare
    Nackdel: Blir lätt (om man inte tvättar dem då och då) svarta av smuts/bromsdamm.

    Svart
    Fördel: Bromsdamm/smuts syns inte lika tydligt
    Nackdel: Ingen?

    Fördel/nackdel: Bromsoket syns inte lika tydligt som om det vore silver.

    Min personliga åsikt. Jag hade nog valt svart, på grund av att smuts inte syns lika tydligt. Hursomhelst, vilken färg du än väljer så kommer resultatet att bli betydligt finare än ett rostigt bromsok.

    Mvh

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    976
    Svart, diskret och snyggt

    (Använd dig av hammarlack, betydligt billigare)

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 619
    Copy That !
    Ska kolla på garaget om man kan hitta några bilder på folk som lackat.... har iof redan kollat ALLA 9000 som låg där, men kanske är andra bilar som har

    Svart blir det nog, somm sagt, vill ju inte att det nylackade silvriga ska se smutsigt ut efter en stund (även om jag nog tycker det blir lite snyggare med silver) ... hmm.
    Mvh Timmy

  19. #19
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 122
    Medlem#
    7182
    Jag målade oken på min 99a med svart hammarlack om det är av intresse. Bilder finns längst ned i denna tråd.

    Mvh

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 619
    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Silver
    Fördel: Syns tydligare
    Nackdel: Blir lätt (om man inte tvättar dem då och då) svarta av smuts/bromsdamm.
    Är ju riktigt nice med silver !

    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Såhär såg det ut på min förra bil.
    Jag behövde inte måla om det någon gång på 3år.
    Körde ej på vintern.

    Mvh Timmy

Liknande ämnen

  1. Snygga till Baklysen på 9-5 -01
    Av saigon i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-02-28, 23:19
  2. Evighetsprojekt nr 3 - Förbättra ljudet i min 9000 CSE.
    Av Brandten i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-05-14, 11:29
  3. Evighetsprojekt nr 2 - Riva instrumentpanelen, tänka på vad?
    Av Brandten i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-05-14, 09:44
  4. Snygga till i motorrummet, hur ?!
    Av Brandten i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-02-17, 09:22
  5. Snygga till bromsar m.m
    Av Brandten i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-16, 12:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •