Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Hur lossa drivaxel vid spindelleds byte?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Sköllersta
    Inlägg
    742

    Hur lossa drivaxel vid spindelleds byte?

    Hej!
    Jag ska byta spendelled på min og 9-3.
    Körde in bilen i garaget och tog bort däcket förut.
    Allt såg glasklart ut förutom en av bultarna som är en torx och sitter under drivaxeln. Som jag tolkade det så måste axeln bort.
    Frågan är, hur tar jag bort den? Den stora muttern i mitten på bromsskivan? Och sedan.... dra som f-n?
    Gummidamaskerna ska väl också bort?
    Jag kollade Haynes men enligt deras beskrivning ska man inte ta bort axeln men jag fattar inte hur det ska gå till utan att ta bort den.
    Vad jag söker är en beskrivning för en som aldrig gjort detta förut som inte är en komplett idiot med tummen mitt i näven men är osäker på hur det ska gå till.

    Tacksam för all hjälp.
    //Conny

  2. #2

    9-3

    Lite trött just nu, men tycks minnas att det skall räcka att lossa
    spindeln + krängningshämmarstaget + bärarmsinfästningen mot kaross, samt även infästningen mot kaross på bärarmen som går snett bakåt. Då kan du lossa torx skruven på arbetsbänken. Själv hade jag loss och bytte även fjäderbenet som var rostskadat.

    mvh
    loca

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 640
    Vilken metod du än använder så ska du INTE ta bort damaskerna från drivaxlarna...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Boden
    Inlägg
    86
    nu är jag helt lost!! varför skall du lossa drivaxeln för att byta spindelled??? Inte ens om du byter hela hjulspindeln behöver du ta loss drivaxeln. Den sitter splinesad i hjulspindeln och hjulspindeln går att dra av från axeln om du lossar hjulspindelns fästen och drivaxelns navmutter
    Skall du bara byta nedre spindelleden så lossar du inte ens hjulspindeln utan bara spindelleden du skall byta.

    Lossa spindelleden och släpp ned undre bärarmen..
    lossa spindelleden från bärarmen, byt och montera..
    eller har jag grovt missuppfattat vad du vill göra...

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    67
    Gjorde det här för ett par veckor sedan du behöver som sagt inte lossa drivaxeln räcker med att lossa spindelbulten då kan du vika ner bärarmen långt nog för att lossa torxen.Om jag nu inte mins helt fel:/
    Kör:
    SAAB 9-5sc 2,0t-05 SAAB 9000cs 2,0t-96 SAAB 900T8 Konventerad till T16-88b

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Sköllersta
    Inlägg
    742
    Tack för era svar!!
    //C

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    södertälje
    Inlägg
    140
    Citat Ursprungligen postat av oso
    nu är jag helt lost!! varför skall du lossa drivaxeln för att byta spindelled??? Inte ens om du byter hela hjulspindeln behöver du ta loss drivaxeln. Den sitter splinesad i hjulspindeln och hjulspindeln går att dra av från axeln om du lossar hjulspindelns fästen och drivaxelns navmutter
    Skall du bara byta nedre spindelleden så lossar du inte ens hjulspindeln utan bara spindelleden du skall byta.

    Lossa spindelleden och släpp ned undre bärarmen..
    lossa spindelleden från bärarmen, byt och montera..
    eller har jag grovt missuppfattat vad du vill göra...
    det fungerar kanske på og900 och 9-5 men inte ng900 och og9-3 då dessa har pressade spindelleder i bärarmen.. vilket innebär att hela bärarmen måste bytas.

    annars är det enkelt på dessa.. lossa spindelledsbulten från spindeln. lossa även stabilisatorstaget från bärarmen (OBS!! dessa har ibland en tendens att gå av!! köp ny/nya innan) lossa bulten till bärarmen från framvagnsbalken. lossa även den till bakre svängarmen/bärarmen. och ta bort båda från bilen.. byt ut den främre bärarmen och skruva ihop dem igen med torxbulten.. se till att vinkeln på dem är ungefär densamma som innan.. skruva dit bärarmarna igen på framvagnsbalken (dra inte åt stumt nu) skruva dit hjulet sänk bilen så den står på sin egen vikt.. dra nu åt både bulten till den främre och bakre bärarmen.. (vissa säger att detta är nödvändigt andra inte.. risken finns att man förkortar livslängden på bussningarna avsevärt om man dra åt dem hårt när de befinner sig i obelastat läge)
    vilket du väljer är nog upp till dig jag har dock inte märkt av detta problem än på min svarta 900 som jag bytt båda sidor på ännu iaf.
    Saab 9-5 -01 Trim: BSR steg1 (2) ca 230hk
    Saab 900 -97 Trim: Okänt steg? ca 240hk bruksbil.
    Saab 900 -94 Trim: nordic E85 extreme 421hk/506nm http://www.garaget.org/?car=63737

Liknande ämnen

  1. Lossa drivaxel saab og9-3 -99 *sitter i garaget*
    Av Chriss i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-11-07, 19:46
  2. problem att lossa höger drivaxel 9-5 2002 (AUT)
    Av donaldduc i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-06, 16:28
  3. [LÖST] Demontera vänster drivaxel OG9-5
    Av frostgrey 9-5 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-03-13, 22:13
  4. Problem med att svänga efter bussnings och spindelleds byte
    Av Trooper i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-10-08, 08:54
  5. Problem efter nedre spindelleds byte og 900 -90
    Av Rimas i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-03, 19:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •