Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Söker bra tips vid montering av JT 3" helsats.

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    517
    Medlem#
    6860

    Söker bra tips vid montering av JT 3" helsats.

    Hej
    Jag skulle vilja ha några frågor utredda angående detta system http://www.speedparts.se/images/prod/av ... 62-k-2.jpg

    Hur mäter man lättast ut hur mycket man måste kapa bort för att få plats med orginalkatten?

    Hur vet man att man har rätt antal lambdasonder så man slipper att borra och svetsa nya hål?

    Finns det något speciellt man borde tänka på mer när man monterar det så att det inte blir något fel?

    Har också hört att det rekomenderas att ha en annan programvara när man byter till 3" är det verkligen ett måste? kan väl få skenande laddtryck?

    Kan inte komma på något mer nu men kanske dycker upp efterhand.
    Saab og93 2.0T Monte Carlo Edition
    >>Bilen på Garaget
    >>Projekttråd

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    625
    Medlem#
    6922
    Lamasoder kan du se "lättast" genom att lyfta bilen tillräckligt för att sticka under huvet, du bör du se om det finns en lambason där eller inte. Den sitter efter katten och den första sitter i downpipen. Går annars att kolla kontakterna, om du har två likadana och om båda ser ikopplade ut. Tror att T7 motorn från ??00-?? fick två och dem tidigare bara hade en. Så om du har en äldre bil bör du ha en. Men är inte 100%.

    MvH
    -FaeN

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    517
    Medlem#
    6860
    Okej Har ju en T5 motor
    Saab og93 2.0T Monte Carlo Edition
    >>Bilen på Garaget
    >>Projekttråd

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av Gulingen
    Okej Har ju en T5 motor
    Då kan jag med största säkerhet säga att du har 1 lambda.

    Och anpassat program är bra, min småskenade lite utan det.

    Varför ska du ha dit original-katten, då blir det en förminskning där och dessutom mycket mera mottryck i original-katten, köp med sportkatt direkt. Jag svetsade dit min efter, ett jävla bök att få det att stämma med längder osv, bäst och enklast om man köper det färdigsvetsat från fabrik.

    Om du frågar mig.

    /OE
    När Dr.Boost talar, då lyssnar man...
    EVO III

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av Hewran
    Och anpassat program är bra, min småskenade lite utan det.
    Går inte att råda bot på skenande laddtryck med "anpassat program". Skenar gör det när de fysiska förhållandena i tryck före och efter turbinhuset når en viss gräns - har inget med ettor och nollor att göra.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557

    Re: Söker bra tips vid montering av JT 3" helsats.

    Citat Ursprungligen postat av Gulingen
    Hej
    Jag skulle vilja ha några frågor utredda angående detta system http://www.speedparts.se/images/prod/av ... 62-k-2.jpg

    Hur mäter man lättast ut hur mycket man måste kapa bort för att få plats med orginalkatten?
    Som Hewran påpekar - varför köra med originalkat? Det är ju katten det mesta av mottrycket sitter i. Antingen köper du hela med rejskatt, eller så köper du halvsats. Med halvsats passar det rakt på din originalkat och effekten skiljer sig inte nämnvärt mot helsats med "original-propp-kat".

    Övriga tips vid avgasmontering. Häng upp hela systemet innan du drar klammorna för gott, så du kan vrida och justera alla delar tills systemet ser ut att ligga bra och inte tar i (tänk på att avgasrör förlängs en aning när de blir varma, och då kan det böja sig lite också och ta i på ställen där det går fritt när det är kallt - inte mkt, men om marginalerna är små så får man problem). Det andra tipset är att sätta klammorna rätt vid slitsarna. Man förleds lätt att tro det blir bättre om man sätter klammorna en bit ut på slitsen, men faktum är att det blir tätare om man sätter de ganska långt in på slitsen (även om det blir lite trögre att dra ihop). Så inte längre ut en mitt på slitsen, men gärna lite längre in ändå.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    238
    Som andra har sagt, kör med racekat eller sportkat direkt istället för orginal. Sätter du dit helsats 3" och har kvar orginalkaten så sitter den ändå där som en kork.

    Och nej, du måste inte ha anpassad programvara. Vill du ha ut det där lilla extra av helsats avgas och kanske sportluftfilter så kan man sätta i en annan programvara som är konstruerad efter din hårdvara och gör därför att du får ut lite extra effekt.
    Men det är inget måste att ha annan programvara. Det ska inte vara några problem.

    Mvh Carl

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    517
    Medlem#
    6860
    Okej tackar för svarena. Får köpa med sportkat man vill ju ha ut så mycket effekten man kan få. Blir till att spara ihop lite mer pengar bara sedan är det bara att beställa
    Saab og93 2.0T Monte Carlo Edition
    >>Bilen på Garaget
    >>Projekttråd

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    517
    Medlem#
    6860
    Det finns väl ongen chans att bilen går igenom besiktningen utan katt??
    Saab og93 2.0T Monte Carlo Edition
    >>Bilen på Garaget
    >>Projekttråd

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    288
    Att den går igenom besiktningen utan katt är inget som är idé att försöka med. Visst en del har ju kommit igenom besiktningen men oftast får dom anmärkning på avgasmätningen. Detta beror nog på en trött besiktningsman som antagligen missar detta helt att katten inte sitter där. Köp en sportkisse istället för att chansa, dom är ju inte så fasligt dyra och tänk på miljön

    Mvh Erik

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Citat Ursprungligen postat av Hewran
    Och anpassat program är bra, min småskenade lite utan det.
    Går inte att råda bot på skenande laddtryck med "anpassat program". Skenar gör det när de fysiska förhållandena i tryck före och efter turbinhuset når en viss gräns - har inget med ettor och nollor att göra.
    Jag som ätit mina smärtstillande och inte kan uttrycka, du har såklart rätt. Det är katten som bromsar så att det inte blir skenladd, blandade ihop det i min Citodonstinna skalle med program för hela 3": et och något annat som för mig nu är omöjligt att komma på.

    /OE
    När Dr.Boost talar, då lyssnar man...
    EVO III

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    517
    Medlem#
    6860
    Någon som har en bild på hur utblåset ser ut på JT´s 3"
    Saab og93 2.0T Monte Carlo Edition
    >>Bilen på Garaget
    >>Projekttråd

Liknande ämnen

  1. JT 3" helsats
    Av kalpdal i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-05-13, 22:18
  2. Ferrita helsats, 3"-2,5", racekat. Pris?
    Av K.Andersson i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-18, 22:47
  3. Vad inkluderar "helsats"? Problem med flexrör
    Av salkin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-08-09, 21:12
  4. Montera JT 3" helsats på og 9-3, tips och råd?
    Av Frogfoot i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-07-06, 02:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •