Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Min motor har rasat.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    24

    Min motor har rasat.

    Hej!
    Nu har min motor på en 9-5 2,0t 98 rasat. Vevaxeln trodde den bilmek som jag var förbi han lyssnade enbart lite fort. Han ville byta motorn. Men jag vill hellre renovera den motorn jag har och inte sätta i en begagnad motor som kanske är i dålig kondition nu när det rör sig om relativt stora pengar för enbart arbetet. Tänkt att ha kvar min bil och eventulellt trimma den lite.Någon som vet ungefär vad det skulle kosta att renovera min gamla motor? Kanske vet någon som gör det i södra dalarna.
    Mvh Anton Ludvika
    Saab 9-5 2,0T

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    31
    Hej,

    Jag håller precis på att renovera min egen motor efter haveri. Kom fram till följande:
    * Grundmotor, 17 kkr
    * Renovering topp, 5 kkr (Lämnas in till proffs)
    * Packningar, remmar, olja, etc., 8 kkr

    Jag räknar med ungefär 30 kkr om jag gör jobbet att skruva själv. Nu har jag iofs blåst hål i motorblock, om du klarar dig med renovering av grundmotor så kommer du billigare undan.

    /erikW
    Saab 9-5 Aero -03
    Peugeot 205 GTI -89

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    24
    Tack för snabbt svar.Okej lät dyrt för mig nu när jag inte känner mig ha kunskap för att skruva själv och lär betala någon för timmarna det tar. Vad är det du får i grundmotorn för 17 tusen? Sett att maptun säljer renoverade för 15kkr? http://www.maptun.com/webshop/shop_info ... tegori=380
    Vill dem ha tillbaks den botten jag har då?
    Saab 9-5 2,0T

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    679
    Ta reda på liote mer exakt vad som hänt.
    Lyssnade skriver du? Alltså går motorn i alla fall, eller hur.
    Om ja så behöver du väl inte byta hela motorn utan det kanske är lager eller liknande som behöver bytas. Alltså långt ifrån 30.000:-
    Canns axiom:
    När inget annat hjälper, läs instruktionsboken.
    9-5 BioPower 390 Hk 610 Nm.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    31
    Hej,

    Håller med Aerofreak att självklart kan du klara dig med nya lager om det inte har gått helt på tok. Men ett lagerbyte kräver ofta demontering av motor och det kostar arbetstimmar.

    Den grundmotor jag har hittat säljer speedparts:
    http://speedparts.se/shop/prod/res_mot_grundmotor.shtml

    /erikW
    Saab 9-5 Aero -03
    Peugeot 205 GTI -89

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 299
    Vad tror din mekaniker har hänt?
    På min motor va de vevlagret som va väst och sen va de ju även ramlager på g.
    Har du tur är de bara lagren som är skadade.
    Men har du otur är de både veven och blocket och då är de ett byte av block som gäller.

    Men enda sättet att veta de är att öppna den i botten och ta bort lager överfallen.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    24
    Okej motorn går som den ska känns det som har ju bara kört på låga varv till verkstaden.Där mekanikern tyckte sig känna igen ljudet och skulle titta efter motorer, han lät inge pigg på att öppna motorn och kika. Den har ialf ett missljud såg att den gått med för lite olja stickan var helt torr kan tillägas att jag varvade ganska friskt presic innan ljudet kom. Vet ni ungefär vad en motor skulle kosta på skroten med inte allt för många mil? Känns att jag kan lägga till en hel del för att få en ny motor, vill ha något frächst pga att jag tänkt chiptrimma steg1-2. Hur svårt är jobbet att göra om man är allmänt händig men inte rivit mer en mopedmotor innan. Finns det bra handböcket?
    Saab 9-5 2,0T

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 509
    Citat Ursprungligen postat av 9-5Ludvika
    Okej motorn går som den ska känns det som har ju bara kört på låga varv till verkstaden.Där mekanikern tyckte sig känna igen ljudet och skulle titta efter motorer, han lät inge pigg på att öppna motorn och kika. Den har ialf ett missljud såg att den gått med för lite olja stickan var helt torr kan tillägas att jag varvade ganska friskt presic innan ljudet kom. Vet ni ungefär vad en motor skulle kosta på skroten med inte allt för många mil? Känns att jag kan lägga till en hel del för att få en ny motor, vill ha något frächst pga att jag tänkt chiptrimma steg1-2. Hur svårt är jobbet att göra om man är allmänt händig men inte rivit mer en mopedmotor innan. Finns det bra handböcket?
    Har du verktyg och en bra lokal att hålla till i samt gott om tid lär det väl ordna sig. Du kan alltid börja med Haynes.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 299
    Räkna med en 10 000:- till 12 000:- för en motor som gått ca 10 000 mil om inte mer.
    Men kolla om du kan köpa ett renoverat hos maptun och flytta över de du kan från den gamla motorn så blir de billigare skulle jag säga.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    487
    renovering går på i runda slängar 5000 i delar om man köper själv, lite upp och ner beroende på vad man skall byta.

    Men sedan är det ju tiden som kostar mest

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Boden
    Inlägg
    85
    vänta lite nu....... lyssnade och trodde att vevaxeln gått????
    Hur låter en vev som pajat?? Det går inte att höra....

    Det man kan höra är knackningar, rassel, eller ojämn gång(en eller flera cyllar borta)
    Om man hör knackningar men motorn låter att gå hyfast jämnt och alla burkar lirar med är det förmodligen ett lager. Om det knackar med samma varv som motorn snurrar är det ett vevstaks eller vevaxellager(ramlager). Om det låter med halva motorvarvtalet är det ett kamaxellager eller en lyftare/nock på kammen.

    Om man har ett knackande ljud som låter hårt och metalliskt samtidigt som motorn går som en kratta i synnerhet på tomgång och ljudet blir markant högre med ökad belastning, är det troligen en blåst topplockspackning som gått mellan två cylindrar.

    Rasslande ljud är ofta kam-eller balansaxeltransmission som börjar ge upp.

    Alltså! Om motorn går jämnt men du har ett knackande ljud så kan det vara ett eller flera lager. Har du tur kan det räcka med honing, byte ringar och lager.

    Har någon kolv rykt kan det räcka med byte av kolv/kolvar, ringar och honing.

    Att en eller flera av vevaxelns lagertappar blivit skadad är förvisso inte helt osannolikt men det är inget som man kan höra. Då måste veven bytas.

    Hur som helst får du alla svar när du öppnar motorn..... Har du tur kostar det "bara" några tusenlappar. Typ lager och ringsats, samt ett stenhoningsbryne hos din lokala biltemabutik.

    Be en bön och skruva isär skiten! Köp Haynes rephandbok.... kostar inte många kronor och duger mycket bra! Det går dock trots vad som står i haynes att göra det mesta med motorn på plats i bilen. Toppen tas ju uppåt. Tråget nedåt, lossa vevstaksöverfallen och tryck kolvarna uppåt,
    ramlagerhalvorna som sitter i blocket går att trycka ut när överfallen tagits bort med veven på plats. De nya lagerhalvorna kan sedan tryckas runt till sitt läge på samma sätt.

    kör hårt! Du fixar det om du tar det lugnt och metodiskt. Märk upp allt så att du får tillbaka alla rörliga delar på samma plats som de satt på tidigare. överfall vända åt samma håll på samma lager, kolvar och stakar följs åt vända åt rätt håll mm.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    24
    Okej tack så mycket för upplysnigen . Ska köpa mig boken i morgon. Har inte bilen här just nu, den står vid min mor. Men tror det kan vara så att det låter med halva motorvarvtalet vad jag minns nu ialf. Så tänkte ta bort ventilkåpan direkt i morgon och kolla hur kamaxellagrena ser ut. Kan det vara svårt att se om det är skadat? Eran hjälpsamhet värmer
    Saab 9-5 2,0T

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 781
    Medlem#
    5228
    Orkade inte riktigt läsa alla inlägg..

    Men de värsta som kan ha hänt ifall du har rasat botten är att veven + stakarna har gått samt blocket.

    Ska du bygga nytt så hiva ur skiten. Bygg med bättre begagnat block.
    Smäll i antingen t5 stakar och kolvar ihop med vev. Eller så köper du ett klart sådant här.

    http://www.maptun.com/webshop/shop_info ... tegori=379

    Då har du definitivt så att du klarar dej.

    Södra dalarna vet ja ingen som gör det men kolla med maptun i örebro. Inte så värst långt ändå att åksa samt att du kan få va du vill i stoppat.

    Mvh Fredrik
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 191
    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    Södra dalarna vet ja ingen som gör det men kolla med maptun i örebro. Inte så värst långt ändå att åksa samt att du kan få va du vill i stoppat.
    12-13 mil ungefär från Ludvika. Har kört den vägen...eh...några gånger...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    24
    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    Ska du bygga nytt så hiva ur skiten. Bygg med bättre begagnat block.
    Smäll i antingen t5 stakar och kolvar ihop med vev. Eller så köper du ett klart sådant här.

    http://www.maptun.com/webshop/shop_info ... tegori=379
    Passar det där T5 blocket lika bra som ett T7? Jo ska titta lite till sedan blir det nog ett telesamtal dit.
    Saab 9-5 2,0T

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 299
    Citat Ursprungligen postat av 9-5Ludvika
    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    Ska du bygga nytt så hiva ur skiten. Bygg med bättre begagnat block.
    Smäll i antingen t5 stakar och kolvar ihop med vev. Eller så köper du ett klart sådant här.

    http://www.maptun.com/webshop/shop_info ... tegori=379
    Passar det där T5 blocket lika bra som ett T7? Jo ska titta lite till sedan blir det nog ett telesamtal dit.
    Ta ett T7 så slipper du några modifieringar.
    om du bara ska köpa block borde de gå ganska bra men ska du byta hos dom så är de lite vänte tid på när dom har tid.
    Min vet jag inte än när den är färdig.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 781
    Medlem#
    5228
    t7 och t5 pasar som en smäck vilket som.

    Mvh Fredrik
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  18. #18

    tja

    ja renoverade min motor nyss å allt gick på lagrena gick på 1800kr sen hadde ja massa grejer låg så de vart ju billigt . men nå jävla 15-18 tusen kostar de ju inte *ler*

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    24
    Hur vanligt är det att kammaxellagret går? Skulle ju vara lite enklare om det var det. Men då får jag ju ingen renoverad motor heller. Tycker den har blivit att ryka vitt en del presic innan och efter men det kanske den skulle göra endå
    Saab 9-5 2,0T

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    538
    Citat Ursprungligen postat av 9-5Ludvika
    Hur vanligt är det att kammaxellagret går? Skulle ju vara lite enklare om det var det. Men då får jag ju ingen renoverad motor heller. Tycker den har blivit att ryka vitt en del presic innan och efter men det kanske den skulle göra endå
    Har aldrig hört talas om kamaxellagerras på vanliga saabmotorer-så det är nog inte så vanligt
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

Liknande ämnen

  1. Har lådan rasat?
    Av parling i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-05, 17:32
  2. Växellådan rasat?
    Av -=Matte=- i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-10-08, 12:14
  3. Växellådan rasat!?
    Av T16Alex i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-13, 18:20
  4. Rasat lådan?
    Av Jonas_b i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-07-29, 20:27
  5. växellåda rasat
    Av Lotus i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-09, 06:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •