Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Förlängd motorgaranti??

  1. #1
    Sugmotor Henris avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    76

    Förlängd motorgaranti??

    Jag vet att detta ämne behandlats tidigare och finns att läsa om, men jag är lite busig och kör på ändå eftersom jag har undringar och oro gällande just MIN lilla älskling. Jag hoppas så klart på respons, vilken säkerligen kan vara till hjälp för andra också i detta stora garanti- och goodwillträsk.

    Min bil är servad enligt följande:

    010702 Ny
    1:a service: 020110 1003 mil
    2:a service: 030519 2861 mil = +129 dagar och 1858 mil
    3:e service: 040826 5188 mil = +099 dagar och 2327 mil
    4:e service: 050906 6893 mil = +009 dagar och 1750 mil
    5:e service: 060927 8934 mil = +021 dagar och 2040 mil

    Jag har varit i kontakt med SAAB idag och fått veta att servicarna måste skötas enligt serviceboken (i mitt fall oljeservice årligen eller enligt intervall på 2000 mil). Toleransen är +93 dagar och +250 mil, vilket gäller MELLAN servicarna. Då borde inte min förlängda motorgaranti gälla längre eftersom tolleranserna överstigits vid 2:a (dagar) och 3:e (dagar och mil) servicen. SAAB Helsingborg berättade för mig att för många dagarna mellan servicarna inte spelar någon roll, om det ligger långt bak i tiden och inget fel uppstått, och att det är viktigare att vara noga med miltalen. Vidare så kan vilken regisrerad bilverkstad som helst, behöver inte vara märkesverkstad eller auktoriserad verkstad, serva och reparera bilar. Jag fick även berättat för mig att man själv kan göra oljeservice och det blir fackmässigt utfört och kan bevisas (antar att det är genom kvitton).

    Vad tror ni om dessa 36 dagar för mycket vid 2:a servicen och 6 dagar och 77 mil för mycket vid 3:e servicen? Hur petiga ÄR SAAB med dessa dagar och miltal? Någon som har erfarenhet av hur SAAB är eller som råkat ut för oilsludge några dagar eller mil "för sent"??

    Tacksam för svar!

    Hälsningar Henri
    SAAB 9-3 SC 2.0t BioPower Vector -08
    SAAB 9-3 2.0T SE -01 (såld och förmodligen död)
    26" herrcykel från 60-talet

  2. #2
    Min tolkning är att den sprack i första.

    Vad jag fått förklarat för mig efter det jag pratat med dem är allt så kallat "fall till fall" men dom var benhårda med garantitiderna. Om du nu finner detta som kört så är det ju bara att byta "oilsludge kittet" och göra service som man ska och kanske med tätare intervaller.

    Som polaren sa till mig, det beror ju på hur bilen går. Går den "varma mil" eller "kalla mil" allt beror ju på hur man sköter och kör bilen avseende oilsludge (ja kvalitets olja skadar inte)
    // Jonas F

    | Owner of Falkens.se | Owner of Divejobsonline.com.se |

Liknande ämnen

  1. Förlängd motorgaranti 9-5 2005?
    Av gurrae i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-03-01, 10:07
  2. förlängd motorgaranti
    Av Robert E i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-03-08, 16:40
  3. Förlängd motorgaranti
    Av tommy_80 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 20:33
  4. Förlängd motorgaranti
    Av ktm_micke i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-10-23, 04:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •