Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Larm självutlöser efter 1-45 min

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    115

    Larm självutlöser efter 1-45 min

    Mitt larm utlöser av sig självt efter en varierande kortare tid.

    Har någon några idéer om orsaken? Givetvis kan det vara fel på någon sensor, men jag har även hört om att ett batteri med dålig spänning kan ge samma symptom. Jag har inte upplevt att batteriet skulle vara dåligt, men har heller inte mätt prestandan på det.

    Bilen är en SAAB 9-5 -00.
    SAAB 9-5 Aero 300 hk
    AS2 + Kicker 3,5" + MDS GP2 + MDS 6x9"
    MDS 10" bas + steg

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 037
    Antar att du har "Service stöldlarm" i SID?

    Även om du inte har det, så är det troligtvis batterierna i sirénen som är kassa.
    Gone country....

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    115
    Nej, det står inget alls i SID´en.

    Men ok, larmtutan i sig har ett eget batteri? Och om det börjar ta slut så löser larmet på spänningsfall över det batteriet eller nåt sånt?
    SAAB 9-5 Aero 300 hk
    AS2 + Kicker 3,5" + MDS GP2 + MDS 6x9"
    MDS 10" bas + steg

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 037
    Citat Ursprungligen postat av Matt
    Nej, det står inget alls i SID´en.

    Men ok, larmtutan i sig har ett eget batteri? Och om det börjar ta slut så löser larmet på spänningsfall över det batteriet eller nåt sånt?
    Exakt. Batterierna kan bytas, trots att Saabhandlaren vill att du köper en ny sirén. Det sitter två stycken CR123A batterier fastlöddade i sirénen. Själva sirénen hittar du i främre vänstra hjulhuset, den sitter i framkant bakom innerskärmen. Tar max 10 minuter att demontera.
    Gone country....

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880
    Allt ljus på oso som författat FAQ-tråden: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=200000
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    115
    Strålande guide i FAQ´en. Man bugar.

    Dock har jag inte "Service stöldlarm" i min SID, så frågan är om det verkligen är larmbatterierna som får mitt larm att lösa ut? Känns som att jag skulle vilja vara säker på det innan jag orkar ge mig i kast med att demontera sirenen.

    Men jag antar att det är väldigt svårt att kontrollera.

    Snabbe, är du säker på att larmet löser av sig självt om batterierna i sirenen är slut? I så fall är det ju faktiskt värt ett försök.
    SAAB 9-5 Aero 300 hk
    AS2 + Kicker 3,5" + MDS GP2 + MDS 6x9"
    MDS 10" bas + steg

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 037
    Citat Ursprungligen postat av Matt
    Strålande guide i FAQ´en. Man bugar.

    Dock har jag inte "Service stöldlarm" i min SID, så frågan är om det verkligen är larmbatterierna som får mitt larm att lösa ut? Känns som att jag skulle vilja vara säker på det innan jag orkar ge mig i kast med att demontera sirenen.

    Men jag antar att det är väldigt svårt att kontrollera.

    Snabbe, är du säker på att larmet löser av sig självt om batterierna i sirenen är slut? I så fall är det ju faktiskt värt ett försök.
    Ja jag hade samma problem i somras, mitt larm kunde dessutom gå under färd! Folk trodde nog det var senaste polissirénen för dom kastade sig in åt åt sidan.. höhöhö.

    Men hur ofta går larmet? Mitt gick inte så ofta, men ibland gick det flera gånger på raken och det gick inte att stänga av heller, eftersom sirénen lever sitt egna liv.

    Du kan ju testa att bara rycka loss kontakten till sirénen iaf, då ska du få ett felmeddelande i SID. Får du inte det så är det ju nått annat som är knas.
    Gone country....

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    115
    Larmet går i princip alltid om jag larmar på. Inom 1-45 min efter att jag larmat.

    Nu låser jag bara med nyckeln, och då går det hur bra som helst. Om sirenen lever sitt eget liv så borde den ju gå lite hipp som happ. Nu går larmet endast om det är påslaget, vilket får mig att tro att det är någon givare som löser.

    Jag kanske ska ringa SAAB?
    SAAB 9-5 Aero 300 hk
    AS2 + Kicker 3,5" + MDS GP2 + MDS 6x9"
    MDS 10" bas + steg

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    26

    larm 9-5

    hej. har samma problem på min 9-5.. fast där kommer det upp service larmsystem. har haft inne den 2 gånger på saab fast dom hittar inget fel på den.. dom kopplade in datorn och kopplade ifrån larmet fast det hjälpte inte.. killen sa att det även kunde vara om man plockat bort orginalstereon så kunde det påverka larmet men tror mest att han bara gissade på nått :P dom trodde sen att det kunde vara hela den enheten som signalen sitter i.. fast kostade 3000 att byta den så jag kör nog på att byta batteri.. nån som vet om man kan beställa dom på saab eller om det går att få tag på annat håll och isåfall var.. tack för svar.. och en bra sida :P

    MvH Daniel

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 037

    Re: larm 9-5

    Citat Ursprungligen postat av daniul
    hej. har samma problem på min 9-5.. fast där kommer det upp service larmsystem. har haft inne den 2 gånger på saab fast dom hittar inget fel på den.. dom kopplade in datorn och kopplade ifrån larmet fast det hjälpte inte.. killen sa att det även kunde vara om man plockat bort orginalstereon så kunde det påverka larmet men tror mest att han bara gissade på nått :P dom trodde sen att det kunde vara hela den enheten som signalen sitter i.. fast kostade 3000 att byta den så jag kör nog på att byta batteri.. nån som vet om man kan beställa dom på saab eller om det går att få tag på annat håll och isåfall var.. tack för svar.. och en bra sida :P

    MvH Daniel
    Saab säljer inte lösa batterier och byter heller inte dessa, utan de säljer enbart hela sirénen. Det är vanliga kamerabatterier av typen CR123A, dessa sitter fastlöddade och limmade. KOlla länken ovan hur byte går till.
    Gone country....

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    26

    9-5

    oki tack tack.. :P då ska jag fixa det ..

    MvH Danne

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    230

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av Matt
    Larmet går i princip alltid om jag larmar på. Inom 1-45 min efter att jag larmat.

    Nu låser jag bara med nyckeln, och då går det hur bra som helst. Om sirenen lever sitt eget liv så borde den ju gå lite hipp som happ. Nu går larmet endast om det är påslaget, vilket får mig att tro att det är någon givare som löser.

    Jag kanske ska ringa SAAB?

    Har precis samma fel som dig...
    Om du nu har fixat det ( borde du ha gjort nu när det har gått 1 år) VAD VAR FELET?
    Grannarna kommer snart kasta ägg på bilen och skriva saab suger på motorhuven!

  13. #13

    Re: Larm självutlöser efter 1-45 min

    Tack killar! Jag kör en Saab 9-5 kombi -99 och köpte den för 3 år sen. Redan då stod det "Sevice Stöldlarm" i SID, men det var ju inget svårt att "trycka bort"
    Men nu har jag fått för mina synders skull - precis som ni killar, börjar bilskrället larma (men bara sirenen - INTE blinkerserna) efter bara ett par minuter och det går inte att stänga av med nyckeln längre, utan jag måste låsa upp, låsa, låsa upp och typ öppna dörren och gå in och sätta mig i bilen och låsa - låsa upp för att det ska sluta Hur kul är det på en skala när man bara ska in i affären en kortis för att handla mjölk??
    För att lösa problemet tillfälligt öppnar jag motorhuven, går ur bilen och stänger dörren, låser med centrallåset, öppnar motorhuven, tar bort minuspolen på batteriet och stänger försiktigt motorhuven igen (men givetvis inte helt!). Min stora fasa är ju att jag ska komma tillbaka till bilen och nån snäll har tryckt till motorhuven så den gått igen helt...
    När jag sen ska in i bilen igen måste jag ju givetvis göra allt typ i omvänd ordning...men bilskrället börjar ju larma när minuspolen är tillbaka på rätta stället - gissa om man känner sig som en biltjuv VARJE GÅNG!!!
    Så jag kan bara säga TACK grabbar!! Nu vet jag vad jag ska göra i helgen! (dvs klippa av kabelhelvetet och köra olarmat hädanefter! Nu vet jag ju var larmet sitter!!)
    Soffie Propp

Liknande ämnen

  1. Larm sluta fungera efter dörrbyte
    Av rob_saab900 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-10-05, 12:35
  2. Larm dött efter omlack(då batteriet blev urladdat)
    Av anze i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-08-16, 23:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •