Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 43

Ämne: 9-3og ljudfrågor

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    102

    9-3og ljudfrågor

    Har precis köpt min första aldeles egna SAAB nu, och är väldig nöjd än så länge. Har dock lite planer på att uppgradera ljudet i den.

    Jag har bytt 3½" högtalare i instrumenpanelen, och funderar på att sätta in 6½" i framdörrarna. då jag antar att dessa drivs bäst med slutsteg så funderar jag på:

    Om jag vill koppla in 3½" + 6½" i front ingången, samt 6'9:orna i bak samt kanske eventuellt en sub:
    - Hur många kanals slutsteg ska jag ha?
    Om jag bara kör fron + baksystem och skippar basen hur mkt behövs då?


    - Hur tjock bör strömkabeln vara? 21 eller 32mm2 antar jag?


    Kommer fylla på med frågor här men vi börjar med detta så länge :-)
    Saab 9-3 Aero (2009) 2,0t Biopower mit Maptun Steg 1
    http://www.garaget.org/?car=324082

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    jag har gjort ett eget bygge i ng900,

    mitt recept är

    orgstereon
    3,5tum blaupunkt fram
    6,5tum MGR F-series (från ljudia)
    boston aucustics 6*9or bak
    2st 12 tums baslådor bak
    2st 4kanals slutsteg
    1st 1farads konding
    25 kvadrats kabel bak.

    Dörrbasarna och 3,5 tums fram drivs på ett steg.
    baslådorna och 6*9or på det andra steget, baslådorna är inte så kraftiga 250W/st

    för att få ut så mycket som möjligt så skulle jag rekomendera 6kanaler, 2till bas gärna bryggade då, 2st till 6*9or och 2st till 6,5tummarna.

    4st skulle ju kunna gå med men du tappar rätt mycket på att inte ha baslåda.

    mitt koncept är iaf låg budget och kostade ca 4000kr totalt + en jävla massa arbete.

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=127466&
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    102
    okej, låter mycket det. Jag vet inte riktigt om jag ska ha någon baslåda än, men ska jag köpa steg så kan jag lika gärna kpa ordentligt men vet inte om jag ska satsa på 4 eller 6 kanals. skiljer ändå nån tusenlapp.

    Men rent krast så borde jag kunna köra båda front högtalarparen på ett 2 kanals steg?
    Saab 9-3 Aero (2009) 2,0t Biopower mit Maptun Steg 1
    http://www.garaget.org/?car=324082

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av wrath_child
    okej, låter mycket det. Jag vet inte riktigt om jag ska ha någon baslåda än, men ska jag köpa steg så kan jag lika gärna kpa ordentligt men vet inte om jag ska satsa på 4 eller 6 kanals. skiljer ändå nån tusenlapp.

    Men rent krast så borde jag kunna köra båda front högtalarparen på ett 2 kanals steg?
    tror inte de blir bra, du vill ju helst mata dörrarna med en lägre basfrkvens än vad du vill göra med 3,5 tummarna.

    då skulle jag nog hellre kört 3,5 tummarna på stereons effekt och sen dörrarna på steg.
    sen är de ju nästan mer ekonomiskt att köpa ett 4 kanals steg istället för ett 2 kanal.

    tex http://www.masterweb.se/item.php?mw=products&id=130
    om de nu är superbudget du är ute eftersom du tycker 4000kr för 2 steg och alla nya högtalare låter mycket..

    sen är det ju nästan ett måste att du dämpar dörrarna med bitumen mattor, kommer låta skit annars.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    72
    Eller så kan man prova denna produkt. Kanske inte det bästa men det måste ju ändå låta bättre än Original??? http://www.mds.se/?artnr=ISOAMPMM
    Saab 9³-02 Nordic Uhr Steg 2

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av MrBlue
    Eller så kan man prova denna produkt. Kanske inte det bästa men det måste ju ändå låta bättre än Original??? http://www.mds.se/?artnr=ISOAMPMM
    men punga ut 2600kr för nått skit från mds?

    då är de väl bättre att lägga till 1300kr och byta alla högtalare, köpa en baslåda och 2 slutsteg?

    de är ju först högtalarna som sätter stoppet effektmässigt, så sätter man i ett steg måste högtalarna bytas och då kan man ju lika väl köpa ett mycket billigare steg?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    102
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    om de nu är superbudget du är ute eftersom du tycker 4000kr för 2 steg och alla nya högtalare låter mycket..

    sen är det ju nästan ett måste att du dämpar dörrarna med bitumen mattor, kommer låta skit annars.
    Nej nej, du missförstog mig, bra pris för allt det där men jag vill inte ha så mycket grejor (baslådor i bilen :-) ) skrev nog lite dumt, hehe.

    Har kommit fram till att jag nog inte kommer att ha någon baslåda om de andra högtalarna blir bra. Vill inte göra någon åverkan på inredningen och bagaget.

    Men om man tar ex. dessa högtalare:
    Rockford Fosgate P162S Punch på BRL

    De trekantiga "sakerna" är det slutsteg eller delningesfilter, antar att det är delningsfilter men vad är skillnaden???


    Det där med dämpningen du nämnde, är det på något sätt likt det man gör i en baslåda? Hur går det med att hissa ner fönstret efter man har gjort detta?

    Många frågor på en gång men ska försöka att ta 1 eller 2 åt gången så det inte blir rörigt :-)
    Saab 9-3 Aero (2009) 2,0t Biopower mit Maptun Steg 1
    http://www.garaget.org/?car=324082

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av wrath_child
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    om de nu är superbudget du är ute eftersom du tycker 4000kr för 2 steg och alla nya högtalare låter mycket..

    sen är det ju nästan ett måste att du dämpar dörrarna med bitumen mattor, kommer låta skit annars.
    Nej nej, du missförstog mig, bra pris för allt det där men jag vill inte ha så mycket grejor (baslådor i bilen :-) ) skrev nog lite dumt, hehe.

    Har kommit fram till att jag nog inte kommer att ha någon baslåda om de andra högtalarna blir bra. Vill inte göra någon åverkan på inredningen och bagaget.

    Men om man tar ex. dessa högtalare:
    Rockford Fosgate P162S Punch på BRL

    De trekantiga "sakerna" är det slutsteg eller delningesfilter, antar att det är delningsfilter men vad är skillnaden???


    Det där med dämpningen du nämnde, är det på något sätt likt det man gör i en baslåda? Hur går det med att hissa ner fönstret efter man har gjort detta?

    Många frågor på en gång men ska försöka att ta 1 eller 2 åt gången så det inte blir rörigt :-)
    Delningsfilter "sorterar" frekvenser till rätt högtalare, en bas vill ju ha låga frekvenser, delningsfiltret filtrerar då bort de höga frekveserna dit och skikar de höga till lämplig högtalare.
    väldigt förenklad förklaring.
    Slutsteg är en förstärkare.

    bitumen är svarta mattor du sätter i dörranra är 4mm tjockt, du har god marginal för fönsterhissar osv när du sätter det i dörrarna.

    köp ett 4 kanalssteg ett par 6*9or och ett par 6.5 tummare till dörrarna, sen behöver du distanserna till dörrarna (finns på brl) för att montera högtalarna.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Ingen som ens kikat på JBL´s högtalareserie "GTO" som har en impedans på 2ohm? Dessa passar tämligen rätt av mot Saabens orginal steg. BRL säljer dessa till rätt kurs.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Ingen som ens kikat på JBL´s högtalareserie "GTO" som har en impedans på 2ohm? Dessa passar tämligen rätt av mot Saabens orginal steg. BRL säljer dessa till rätt kurs.
    inte till og9-3, de är väl 4 el 6 ohm till steget där.

    är väl ng9-3 och 9-5an som har de där skumma Ohmtalen på högtalarna?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    102
    okej, det här mäterialet man lägger i dörrarna. Följer det med någon form av klister så man fäster de mot insidan av dörren eller måste man köpa till det?

    Sedan funderade jag på, är det svårt att plocka ner bilklädseln och dra kablar från stereon ut i dörrarna, vill ju inte förstöra min nya fina saab :-)
    Saab 9-3 Aero (2009) 2,0t Biopower mit Maptun Steg 1
    http://www.garaget.org/?car=324082

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av wrath_child
    okej, det här mäterialet man lägger i dörrarna. Följer det med någon form av klister så man fäster de mot insidan av dörren eller måste man köpa till det?

    Sedan funderade jag på, är det svårt att plocka ner bilklädseln och dra kablar från stereon ut i dörrarna, vill ju inte förstöra min nya fina saab :-)

    Japp de har klister på baksidan, jag brukar kölra med varmluftspistol med för att forma ihop skarvar och börja det vid ojämnheter.

    klädslen kan va lite dum att få av och ibland vill några av clipsen på baksidan gå sönder, dock så är dom bytbara så absolut inga problem att åka ner till saab och köpa ett par nya om olyckan skulle va framme.

    Eftersom du har en og9-3 så finns kablar redan dragna ut till dörrarna, dom går till plastkåpan som sitter till vänster om passagerarplatsens fötter och slutar där, lättast är ju att på nått vis skarva in sig där så slipper man arbetet med att dra nya kabel till dörrarna.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    102
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av wrath_child
    okej, det här mäterialet man lägger i dörrarna. Följer det med någon form av klister så man fäster de mot insidan av dörren eller måste man köpa till det?

    Sedan funderade jag på, är det svårt att plocka ner bilklädseln och dra kablar från stereon ut i dörrarna, vill ju inte förstöra min nya fina saab :-)

    Japp de har klister på baksidan, jag brukar kölra med varmluftspistol med för att forma ihop skarvar och börja det vid ojämnheter.

    klädslen kan va lite dum att få av och ibland vill några av clipsen på baksidan gå sönder, dock så är dom bytbara så absolut inga problem att åka ner till saab och köpa ett par nya om olyckan skulle va framme.

    Eftersom du har en og9-3 så finns kablar redan dragna ut till dörrarna, dom går till plastkåpan som sitter till vänster om passagerarplatsens fötter och slutar där, lättast är ju att på nått vis skarva in sig där så slipper man arbetet med att dra nya kabel till dörrarna.
    Ahh, kanon!

    Men vilket är bäst när man sen kommer till där slutsteget ska sitta, sitter det redan fördragna kablar till det med? Hur är det med strömsladd? behöver väll vara lite tjockare än de högtalarkablar jag hittills har hittat fördragna ?

    Är det bäst/enklast att köpa ett std. AS3 steg och sätta där fast byta ut till andra högtalare? Eller hur stort kan steget vara som ska få plats där, har ett 2 kanals som ligger och skräpar men är dock osäker på om det får plats.

    Samt vad för högtalare ska jag satsa på? Bas högtalare? koaxialer (sånna med både bas och diskant högtalare)? vet inte riktigt vad som krävs för att få en bra ljudbild, är lätt att det blir för mycket av något när jag pillar
    Saab 9-3 Aero (2009) 2,0t Biopower mit Maptun Steg 1
    http://www.garaget.org/?car=324082

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    As3 steget är inget bra, det är fast delningsfrekvens på det så de spelar bara bas, de kan va bra att kunna justera detta när man har andra högtalare än org.

    jag har satt mitt steg i bagagen och dragit kablarna fram, tyckte det var bäst så.

    jag har satt en ren bashögtalare i dörrarna på min ena bil, på den andra har jag köpt koaxialier men har inte testat att koppla in dem längre så kan inte säga hur det blir.

    de är ganska svårt att välja ett par högtalare som funkar till dörrarna är min erfarenhet iaf.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    102
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    As3 steget är inget bra, det är fast delningsfrekvens på det så de spelar bara bas, de kan va bra att kunna justera detta när man har andra högtalare än org.

    jag har satt mitt steg i bagagen och dragit kablarna fram, tyckte det var bäst så.

    jag har satt en ren bashögtalare i dörrarna på min ena bil, på den andra har jag köpt koaxialier men har inte testat att koppla in dem längre så kan inte säga hur det blir.

    de är ganska svårt att välja ett par högtalare som funkar till dörrarna är min erfarenhet iaf.
    Okej, funderar på att köpa samma JBL serie som mina 3½" :are. Måste ju vara nått som är likt på dessa.

    Den här dämpningen som du pratade på från mekonomen. Dum fråga kanske men på vilke sida av innerdörren ska den vara mot? mot inredningen eller mot plåten?
    Saab 9-3 Aero (2009) 2,0t Biopower mit Maptun Steg 1
    http://www.garaget.org/?car=324082

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av wrath_child
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    As3 steget är inget bra, det är fast delningsfrekvens på det så de spelar bara bas, de kan va bra att kunna justera detta när man har andra högtalare än org.

    jag har satt mitt steg i bagagen och dragit kablarna fram, tyckte det var bäst så.

    jag har satt en ren bashögtalare i dörrarna på min ena bil, på den andra har jag köpt koaxialier men har inte testat att koppla in dem längre så kan inte säga hur det blir.

    de är ganska svårt att välja ett par högtalare som funkar till dörrarna är min erfarenhet iaf.
    Okej, funderar på att köpa samma JBL serie som mina 3½" :are. Måste ju vara nått som är likt på dessa.

    Den här dämpningen som du pratade på från mekonomen. Dum fråga kanske men på vilke sida av innerdörren ska den vara mot? mot inredningen eller mot plåten?
    mot plåten, de är ju den som skramlar inte dörrsidan, iaf inte först.
    ganska jätte mycket arbete att få de riktigt bra, men gör du inget mot ytterplåten komemr de låta förjävligt på insidan, än värre på utsidan..
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    102
    okej, bra att få lite sånna här tips

    Vet du hur det är med kablar etc. till slutsteget? om de är framdragna eller inte?
    Saab 9-3 Aero (2009) 2,0t Biopower mit Maptun Steg 1
    http://www.garaget.org/?car=324082

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av wrath_child
    okej, bra att få lite sånna här tips

    Vet du hur det är med kablar etc. till slutsteget? om de är framdragna eller inte?
    till orgsteget är dem, men på tok för klena för att driva ett eftermarknadssteg, så det blir du tvungen att fixa nya.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Lund, Skåne
    Inlägg
    135
    finns det någon möjlighet att byta ut 3.5" till 4" fram? eller går bara helt enkelt inte?
    2,3i 900 -96 9-3 Aero -02

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    102
    okej, men att dra kablar den korte biten ska inte vara några större bekymmer?

    Hur är det med plats där fram för ett eftermarknads steg?

    Kanske är lite löjlig, men på sommarhalvåret blir det steget jag har använt hittills rätt så varmt, det börjar inte brinna eller så om man slänger in det i mittkonsolen???
    Saab 9-3 Aero (2009) 2,0t Biopower mit Maptun Steg 1
    http://www.garaget.org/?car=324082

Liknande ämnen

  1. Saab 93 tid ss mod 06 ljudfrågor...
    Av mazzimo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-09-26, 02:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •