Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Hur borra genom krockbalk?

  1. #1

    Hur borra genom krockbalk?

    Svara nu inte "med en borrmaskin "

    Jag har fått lite problem när jag ska montera extraljus på 9-5:an. (Aero 01). Tänkte fästa en nummerplåtshållare och läste här på forumet att man kan borra genom stötfångare+balk och fästa den med gängad stång och muttrar. Kalasidé tyckte jag och tog bort plåten och började borra.

    Men, balken är ju fasen omöjlig att komma igenom med det borr jag har. Köpte en lååång 10mm borr på biltema, men den fixar inte balken. Finns det någon speciell borr jag bör använda, eller räcker det med att köpa kvalitetsborr typ sandvik istället? Bör jag kanske börja med en mindre borrstorlek?

    Ni som kommit igenom krockbalken får gärna tipsa mig

    mvh
    Jeppe
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417
    läste om det där att balken där fram var extra hård, gick tydligen åt en del borr för att komma igenom... jag har gjort ett eget fäste till min 9-5 som jag skruvade fast bakifrån istället.
    har biltema långa stålborr? tänkte så du inte köpt nåt långt träborr

  3. #3
    Bakifrån? Jag föredrar framifrån ...

    Skämt åsido, hur har du gjort ditt fäste?

    Jo, Biltema har långa stålborr, men de verkar ändå funka bäst för trä....man får väl vad man betalar för

    mnvh
    Jeppe
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417
    ett plattjärn nerifrån där tutorna sitter på båda sidor, sen ett till plattjärn imellan dem, så att det kommer i samma höjd som kofångaren, sen från det järnet sätter man järn ut till ljusen, har man en svets så är det inga problem att göra, funderade själv på ett sånt fäste bakom nummerplåten först men då kom lysena så långt fram tyckte jag...

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    392
    Börja med en mindre borr och jobba dig uppåt

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 998
    Och borra sakta med högt tryck så glödgar du inte borret så fort..

    Mvh
    Erick

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    392
    Skärolja kanske är nått också

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne (Stehag)
    Inlägg
    586
    ett borr som kostar lite mer o kyl det med jämna mellanrum så ska det gå bra, kan ju inte vara tjockare än de i balkarna jag har borrat igenom iallafall

    Mvh Jakob
    Og 900 t16 88:a http://www.garaget.org/?car=18569
    Og 900i 88:a
    Toyota supra 95:a twin turbo 6 vxl

  9. #9
    Tack så mycket för alla tips och råd. nya tag imorgon med mindre varv på maskinen och bättre borr

    mvh
    Jeppe
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    403
    Köp kobolt-legerat.

    Funkade riktigt bra att borra i rostfritt. Borrade säkert 30 hål i 1,5mm gods med samma borr.
    Syns inte på borret att det är slitet.
    I.o.f.s. inte borstål som det säkert är i stötfångaren men rostfritt är notoriskt svårt att borra i annars.
    Som tidigare sagts börja med ett tunnare borr, t.ex. 4-5mm. Ännu tunnare går lätt av.
    Använd skärvätska. Jag brukar ta den olja som finns tillgänglig.

    http://www.biltema.se/products/produ...?iItemId=81104
    /Thomas
    "When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson

  11. #11

    Re: Hur borra genom krockbalk?

    Gammal tråd men säkert aktuellt idag med. Har precis gjort denna operation och då jag känner Jeppe9KTurboS så vet jag vad han saknade... Tålamod och kvalitetsborr

    Köpte mig en 8mm Piranha Bullet Plus och borrade med vilket gick alldeles utmärk. Cirkus en minut på lågt varvtal så var man genom balken. Dock sitter balken relativt långt in så jag köpte mig en borrförlängare på Jula som skulle klara av 8mm borr men tror den bara rådde på 7,5. Fick börja med att borra upp borrförlängaren och när det var gjort så var tanken att fästa borren i förlängaren med tillhörande låsskruvar. Men se det gick inte då godset var lite tunnt... Fram med svetsen och offrade borren för den goda sakens skull och svetsade fast den i förlängaren

    Alternativet hade varit att köpa en LÅNG borr men detta gick inte att hitta när jag gjorde detta.
    Robert Schöllin
    Motto: "Det man inte kan göra själv är inte värt att kunna"
    9-5 Aero -03 SC - Cosmic Blue

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnbo
    Inlägg
    957

    Re: Hur borra genom krockbalk?

    Jag fick lära mig av en metallguru en gång att hög hastighet är snällare mot borren och det har alltid funkat för mig.
    Dock skall man hålla ett konstant ganska hårt tryck på borren och INTE ta bort den innan man är igenom. Går man det blir materialet man borrar i ännu hårdare då det blir varmt och sen svalnar. Det blir som nästan som en extra härdninig.

    Detta funkade bra när vi borrade i pansarplåt och det är inte roligt att borra i och det är betydligt hårade än en krockbalk.
    Garaget Facebook instagram
    Frågan är inte OM något kommer att rasa.Frågan är bara när och hur spektakulärt? Mvh Åke Jahnson.
    Quicksand´s got no sense of humor

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: Hur borra genom krockbalk?

    Finns borrar i solid hårdmetall (volframkarbid i kobolt matris) om man eftersöker en borr som klarar hårda material och har lång livslängd. Det är detta material de flesta skärande verktyg i industrin är gjorda av (svarvskär, fräsar och liknande). Finns i och för sig ännu hårdare och dyrare grejor, men jag vill minnas att den hårdmetallborr jag köpte från Dormer inte var så fruktansvärt dyr även om de förstås är för dyra för att man ska köpa in hela uppsättningar som hobby mekare.

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856

    Re: Hur borra genom krockbalk?

    Hej!

    a) Borra INTE i krockbalken!
    b) Rödsprit som skärvätska.
    c) Krocka inte... jag menar allvar!
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Jönåker
    Inlägg
    111

    Re: Hur borra genom krockbalk?

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej!

    a) Borra INTE i krockbalken!
    b) Rödsprit som skärvätska.
    c) Krocka inte... jag menar allvar!
    Håller med!!!

    OT:
    Är det inte dax att det kan klistras en tråd i Allmänt som heter någe i stil med: Tänkte inte på det! Där kan de som gör dessa väl genomtänkta saker lägga in sina reg.nummer så att man innan man bestämmer sig för beg. köp kan kolla om den finns med på listan.

    Kan ju va fler saker som tex tabort säkringar för att dölja fel/felkoder. Tabort lampor för att dölja fel. Mixtra med att tanka massor med Etanol i bensinbilar, "uppgraderar" hårdvara utan att mappa, dumpventiler mm mm. Att bilen är trimman tar jag för givet att säljaren nämner själv
    9-5 SC 2.3t Vector Bio -08
    9-3 SC 2,8T Aero XWD -10

Liknande ämnen

  1. Demonteringstips av krockbalk bak
    Av polr213 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-01-25, 16:30
  2. krockbalk bak
    Av kwansa i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-03-08, 17:24
  3. Krockbalk i frontspoiler
    Av rgolsson i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-11-11, 18:41
  4. [LÖST] Likadan krockbalk på NG900 som OG9-3?
    Av Grout. i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-01, 16:53
  5. 9-3 kjolpaket-900 krockbalk?
    Av CaOs i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-02, 13:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •