Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Vinterbilsprojektet - Saab 99 GL ´83

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    298

    Vinterbilsprojektet - Saab 99 GL ´83

    Har skaffat mig en vinterbil, måste ju ha nåt att åka i nu när pärlan är avställd inför vintern.

    Bilder på sladdbilen från blocket:



    Gav 1500:- med full tank och trasig knut:


    Den är skapligt fräsch i plåten förutom vid en reparerad krockskada:


    Jag var till Avesta bildemontering härom veckan och fyndade v-däck till bilen, 3 st Uniroyal MS+45 och ett Gislaved N.F.2 (samma däck) 185/65-15, som var fina:


    Hjul, samt extraljus monterade i väntan på vintern:



    Ratten har jag också bytt:


    Då bilen säkerligen kommer att framföras med sk OT-däck ett antal ggr i vinter så måste det till lite mer ork i maskineriet, så jag har grejjat lite med en topp, filat och planat. Vi får se om det blir någon skillnad...

    Jämförelse filat/ofilat:


    Jag har också slipat bort klacken i avgasportarna runt ventilstyrningen samt en del av just styrningen, verkar inte ha tagit kort på det av nån underlig anledning...

    Nyplanad topp:


    Färdig för montering:


    Insug filat:


    Avgassamlare filat:




    Bild på de högteknologiska verktyg jag använt:


    Började plocka bort gamla toppen igår, men hann inte skruva dit den nya då det visade sig att jag hade fel topp-packning hemma...



    Verkar ha gått snålt på 3:an..?


    /Krister K
    /Krister K

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    99or är härliga bilar. Silverspokefälgar gör sig verkligen bra på en 99/äldre 900. Hoppas nu att det blir lite extra klös i maskineriet efter optimeringarna.

    Lycka till!

    Mvh

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 547
    Mycket vacker bil...

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    298
    Nu är rätt topp-packning hämtad, vi får se om jag hinner ut i garaget och skruva ihop bilen när barnen har somnat.

    Citat Ursprungligen postat av Ragnar
    Mycket vacker bil...
    Ja visst!


    /Krister K
    /Krister K

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    298
    Nu är bilen ihopsatt igen, har varit ute på en testsväng runt byn. Nu orkar den accelerera på femman, det gjorde den knappt innan, så den är klart piggare nu än innan toppbytet. Dock har den kvar ett irriterande tvekande vid fullgas från låga varv. Det fanns där innan toppbytet, tyvärr verkar det ha blivit lite värre nu... Behöver lite idéer kring detta! Inget kul i vinter om man kommer med baken först genom en kurva och fullt rattutslag åsså tvekar bilen när man ska räta upp... SNURR KRASCH BOOM!!!

    Bilder då, toppen momentdragen:



    Förgasaren monterad:


    Avgas:


    "Turn key":



    /Krister K
    /Krister K

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •