Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: fråga ang. motorvärmare

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    229

    fråga ang. motorvärmare

    Hejsan

    undrar bara om det är dåligt för motorn om man har i motorvärmare för länge?

    För när jag är på jobbet kan det vara så att jag kommer vid 17.30 (helger) och sätter i motorvärmaren, sen åker jag därifrån vid 05.30
    Alltså ca 12 timmar, kan detta skada motorn om man har motorvärmare så länge eller är det bara bra?

    Bilarna det gäller (om det nu spelar någon roll) är 9-3 -99 och 900 -97.

    Mvh Woody
    Saab 9-5 Vector SC 2,3t -02 Automat

  2. #2
    Steg 6 TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    6 987

    Re: fråga ang. motorvärmare

    Citat Ursprungligen postat av Woody
    Hejsan

    undrar bara om det är dåligt för motorn om man har i motorvärmare för länge?

    För när jag är på jobbet kan det vara så att jag kommer vid 17.30 (helger) och sätter i motorvärmaren, sen åker jag därifrån vid 05.30
    Alltså ca 12 timmar, kan detta skada motorn om man har motorvärmare så länge eller är det bara bra?

    Bilarna det gäller (om det nu spelar någon roll) är 9-3 -99 och 900 -97.

    Mvh Woody
    Hej !

    Nädå, ingen fara med motorn men själva motorvärmarelementen kommer ju inte att hålla i lika många år som om du körde värmaren typ 3 timmar istället.

    Fast själv så brukar jag plugga in värmaren runt 16-17 när jag kommer hem från jobbet å sen är den på tills 5:30-06:00 då det är dags att åka till jobbet igen.

    Finns ju kopplingur annars å köpa:
    Har sett analoga kopplingsur för några tior hos typ Rusta eller Harald Nyborg, fast det var länge sedan jag var där sist.
    CH43J6 m.m.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 689
    Att tillägga är också att anläggningar i stil med "Termotakt" också påstås nöta onödigt mycket på motorvärmarelementet pga de många till- och frånslagen.
    Å andra sidan är det väl ingen stor investering om man får byta element var 5-10:e år så energibesparingen gör det förmodligen värt detta.

    Köp en timer för 50-200 kr så blir både miljön och bilen glada, att köra motorvärmaren mer än 3 timmar i sträck är nog att elda för kråkorna i de allra flesta väderförhållanden.

    Angående kopplingsur så skall det vara tillverkat för utomhusbruk, jag satte av slöhet dit ett ett jordat inomhusur när jag på hösten inte hittade mitt riktiga och det brann upp då första flingorna blötsnö träffade det.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 474
    Jag har så att jag kan styra av och på via SID. Har ett DEFA-warm-up med batteriladdare. Fanns med när jag köpte bilen. Kan ställa in tre olika starttider. Vet inte vad detta heter men då kommer du runt problemet.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    193

    Re: fråga ang. motorvärmare

    Citat Ursprungligen postat av TD04
    Fast själv så brukar jag plugga in värmaren runt 16-17 när jag kommer hem från jobbet å sen är den på tills 5:30-06:00 då det är dags att åka till jobbet igen.
    Törs man gissa på att nån annan än du betalar strömmen....?

    //Mr MEP

  6. #6
    Steg 6 TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    6 987

    Re: fråga ang. motorvärmare

    Citat Ursprungligen postat av Mr MEP
    Törs man gissa på att nån annan än du betalar strömmen....?

    //Mr MEP
    Jovisst, fast jag hyr en parkering med motorvärmaruttag och den kostar runt 100:- i månaden(året runt..) så det gäller att suga ut så mycket ström som möjligt.


    Sitter faktiskt ett ur i stolpen men det gick står still sedan ett par år utan att jag behövde pilla på det ens.


    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-11-05, 01:53
  2. Fråga ang. motorvärmare.
    Av Sundance Kid i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-10-16, 00:32
  3. 9-5, motorvärmare
    Av exzero i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-24, 01:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •