Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Oljeplugg

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698

    Oljeplugg

    Blir så satans leds på mekaniker som inte fattar att man inte behöver dra åt pluggen idiothårt. Givetvis står man där själv sen ett halvår senare i en GDS hall med en rundad plugg och svär. Hade turen att träffa en kille i kassan som var 9000 ägare och saabentusiast. Tyvärr lyckades varken han eller jag få loss pluggen trots att vi använde rörtång och bankade dit mindre hylsor. Nu är det väl bara svets som gäller?

    Killen i kassan hade en extraplugg till sin 9000 liggandes, passar den till en 9-5?
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  2. #2

    plugg

    Pluggen är same same. Köpes lämpligen på Speedparts + en påse nya kopparbrickor. Kostar en tjuga tycks jag minnas.

    mvh
    loca

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 157
    Medlem#
    2555
    1/2 tum sexkants skall användas...
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    1/2 tum sexkants skall användas...
    Fast inte på en helt ny plugg från Speedparts va?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    684
    Det är väl just den missuppfattningen som sabbar många pluggar.
    Ska inte vara 1/2 tum utan 13. Det gäller mig vetligen på nästan alla Saabar.
    Canns axiom:
    När inget annat hjälper, läs instruktionsboken.
    9-5 BioPower 390 Hk 610 Nm.

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 157
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Aerofreak
    Det är väl just den missuppfattningen som sabbar många pluggar.
    Ska inte vara 1/2 tum utan 13. Det gäller mig vetligen på nästan alla Saabar.
    Och jag påstår tvärtom.
    Men jag har mest vart på 9000.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268
    Ett hett tips som jag har använt mig av flera gånger är att slå in skruven ordentligt några gånger.
    Detta gör att kopparpackningen trycks ihop en aning och sedan slår man på en 1/2" hylsa eller 12mm om den är rostigt och knackar/chockar loss den med hammare på skaftet.

    Det har aldrig svikit mig.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sarpsborg, Norge
    Inlägg
    497
    Bytte olja på min 9000 idag och min 9-5 för 14 dgr sen, båda 1/2 tum

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Kan bara någon förklara varför man tillverkar en skruv/plugg med millimetergänga men med tum-mått för nyckelvidden?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 545
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Kan bara någon förklara varför man tillverkar en skruv/plugg med millimetergänga men med tum-mått för nyckelvidden?
    practical joke förstås
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Det är 1/2tums skalle på 9000/900ands orginalpluggar, men om dom blivit bytta på senare år har dom blivit ersatta med 9-5/9-3plugg som har 13mm skalle.
    Varför dom gjorde på detta viset vet jag inte.
    Jag brukar ta till en huggmejsel och göra ett litet hack i kanten på pluggen, sedan vinkla mejslen moturs och drämma till med en regäl hammare på huggmejseln, det bruka det mesta släppa med.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    684
    Citat Ursprungligen postat av yellow 900
    Bytte olja på min 9000 idag och min 9-5 för 14 dgr sen, båda 1/2 tum
    Jag har väl också bytt olja på mina bilar några gånger. Är inne på min 3:e 9-5 och före dess hade jag en 9000 och före det en 900. Nyligen också en 900 som vinterbil.
    På mina 9-5:or byter jag var 500:e mil och efter några oljebyten köper jag en ny plugg då jag vill att den ska vara hel och fräsch.
    Har haft en del probs på några av mina bilar. Vanligen i samband med övertagande av bilen eller om jag lämnat bort bilen på service.
    Kan inte jämföra mig med en mekaniker som jobbar på Saab men jag vill ändå anse mig som en van oljebytare. Är nog uppe i en 40 byten.
    Har tidigare alltid använt 1/2 tum ända tills för några år sedan då en välkländ profil här på forumet berättade att det är 13 mm.
    Vet inte om det är ett litet slitage efter ett byte som gör att 1/2 (12,7)känns bättre men om man köper en ny plugg idag så är det iaf 13.
    Canns axiom:
    När inget annat hjälper, läs instruktionsboken.
    9-5 BioPower 390 Hk 610 Nm.

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 499
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av csan
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Kan bara någon förklara varför man tillverkar en skruv/plugg med millimetergänga men med tum-mått för nyckelvidden?
    practical joke förstås
    de är som resten av bygget av bilen, när en sorts skruv tog slut så tog man nästa..

    kolla bara när man ska plocka bort kjolpaket, inner skärmar osv, är ju 4-5 olika sorters skruvar för nått som skulle mycket väl kunna va 1 och samma sort.

    fattar inte att man kunde konstruera bilen så att de gick använda samma sorters skruv till mycket mer än att ha 200 olika sorter, änn värre olika storlek på skallen som tex innerskärmarna och plasten under motorn på ng900.


    vad jag fattat det som så drar meken den så hårt för man ska slippa byta packningen, jag har iaf aldrig fått ny plugg och packning på service, verklar ju va lättare att dra åt lite mer på mutterknackaren...
    personligen så drar jag bulten så hårt jag orkar med en hand och vanlig ringnyckel liggandes på golvet, har alltid gjort så och de har alltiv varit tätt för min del, har ju hört folk som dratt med spärrskaft till tråget sprucket, vad de nu än ska tjäna till. självklart så ska man ju ha en ny fräsch packning med så brukar de bli bra.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389
    Jag ställer mig oxå på "halvtumsidan", alltid använt ½" på min förra 9-3 -01(Ja, jag bytte även pluggen där), min 9-5a samt på min 9k. Om det nu skulle vara en 13-skalle så borde jag väl i terorin inte få på en ½" hylsa?

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Tror nog ingen vettig verkstad använder mutterknackaren till oljepluggen
    Vettigaste är att använda 13mm 6kants hylsa, då minimerar man risken för runddragen plugg, 12kants blocknyckel är det nästan garanterat.

  16. #16
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Man drar inte oljepluggen med mutterknackare.

    Jag jobbar själv på verkstad och jag drar inga pluggar med någon mutterknackare.

    Jag tar mig dessutom tid att byta packning som tar 20 sekunder, sen använder man njuren när man drar pluggen man behöver inte dra dom tills tråget spricker.

    Var inne på Svenska Bils verkstad i globen och där drar dom tydligen tändstift med muttermaskin.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  17. #17
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Man drar inte oljepluggen med mutterknackare.

    Jag jobbar själv på verkstad och jag drar inga pluggar med någon mutterknackare.

    Jag tar mig dessutom tid att byta packning som tar 20 sekunder, sen använder man njuren när man drar pluggen man behöver inte dra dom tills tråget spricker.

    Var inne på Svenska Bils verkstad i globen och där drar dom tydligen tändstift med muttermaskin.
    En mek jag träffade på en fest en gång menade på att man drar tills det knakar, sen drar man lite till.

    Det har jag också sett, jag stog och tittade ut i verkstaden på Svenska bil vid Globen när jag väntade på en reservdelskille so var ut och snackade med en mek och på bryggan närmast stod en tjomme med mutterknackaren och drog i nya stift på en 9-3:a och sen bytte han till torxhylsa och spikade i skruvarna till DI-kasetten.

    Hörde talas om en kille som jobbade på en lastbilsverkstad och han drog allt med längsta dragskaftet och på lastbilarna höll väl gängorna, men han hade fått för sig att renovera en gammal 70-tals Yamaha och när han hade börjat plocka ihop motorn fanns snart inte en hel gänga på hela hojen.

    Kul och se alla händiga herrar så här års som skall byta till vinterdäck och som drar åt hjulskruvarna allt vad de kan och sen ställer sig med hela kroppsvikten på fälgkorset.
    När jag bodde i lägenhet med eget garage så uppstod det nästan tumult mellan två av mina grannar när jag bytte hjul en höst, jag monterade hjulen och efterdrog med momentnyckel, och då dök en granne (som inte är så mekbevandrad) och undrade vad det var för rolig nyckel jag hade. Och min andra granne (som är betydligt mer mekbevandrad och pedant ut i fingerspetsarna) kom och deltog i diskussionen. Den första grannen sade efter att ha fått en lektion i momentnyckelns användningsområde att Va fan man skall ju dra så hårt man kan, det gör ju bilmekarna!? Ni skulle höra min andra grannes kommentarer, hahaha! Till saken hör att pedantgrannen hade en Volvo 142 71:a i absolut nyskick och han skötte den som ett linnebarn. Han brukade säga till mig att inte vara så slarvig med bilen, ändå kan jag nog anse mig som väldigt noggrann.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    229
    En fälgnyckel brukar göra jobbet om man nu inte hunnit dra den rund. Se bara till att ha korrekt mått på hylsan.

    http://www.micro.se/template/produkterP ... 0616%2Ejpg
    9-3 SC 1.9 TiD -07

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 497
    Medlem#
    6973
    Borde göras en poll på det här: 13mm vs 1/2-tum på oljepluggen.

    Jag använder iaf halvtum!

    Kopparbrickor kan även återanvändas flera gånger. Värm dom först, t.ex på spisplattan...

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Bredäng, Jämjö
    Inlägg
    98
    På ng900:an jag hade innnan var oljetråget spacklat med nåt rött klett av förra ägaren eller hans mekaniker. Hade ett h*vete med att byta olja på den i somras, köpte mig en oljesug som fick ut ca hälften av oljan, men man vill ju inte köpa ett nytt tråg heller.

    Mvh
    9000 2.3ltt -96 med taklucka!
    9000 2.3ltt -97 A50 Steg 2 T7MV by T5suite
    Aktivt arbetssökande lastbilschaufför. Pm:a om ni har tips i Blekinge med omnejd.

Liknande ämnen

  1. Dyr oljeplugg :)
    Av maaaakn i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-03-02, 23:29
  2. oljeplugg på 9-3 SS 1.8 i
    Av Jan-Åke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-01-18, 12:07
  3. Oljeplugg 9-5
    Av mangepilot i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-21, 09:34
  4. oljeplugg 900 88:a
    Av dresen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-04-10, 12:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •