Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Kamkedjespännare 13mm, vad göra?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    25

    Kamkedjespännare 13mm, vad göra?

    Har 2½ år kvar av förlängda motorgarantin. Ska jag köra på som vanligt och göra service varje år/2000mil och hoppas på att kedjanspännaren är ute >15mm innan garantin går ut, och får den bytta på garanti av Saab. Eller ska jag göra oljebyten var 1000 mil och hoppas kedjan håller massor med år/mil till?

    Är det någon milbegränsning på kamkedjan eller är det bara 8 år och obegränsat med mil? Har nyss passerat 13.000 mil

    Någon som har koll på hur lång ut spännaren är med en helt ny kedja?

    Tack på förhand!

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 474
    Ingen fara du har 2mm kvar innan den är helt ute. Se till att byta olja regelbundet. Ca 800 mils intervaller.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    25
    Okej, så 2mm är ganska mycket då?

    Ingen som har en aning/uppskattning om hur mycke kedjan slits per sträcka?

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 409
    Medlem#
    9481
    spontant tänkt så skulle iaf jag kolla över så att serviceboken är helt 100 så den verkligen gäller om nått händer...

    sen skulle jag fortsätta och serva enligt boken och hålla tummarna att den antingen är helt utsleten eller gått av inom 2,5år..

    ser ingen vitts att du ska lägga möda på att fixa kamkedjan när du fortfarande har garanti så pass länge, kostar ju en jäkla massa pengar.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 070
    Medlem#
    5389
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    kostar ju en jäkla massa pengar.


    Mjaaa, det är ju just det som det inte gör förutsatt att man gör jobbet själv Visst, själva arbetet tar ju ganska mkt tid men när jag gjorde den operationen på 9-5an så gick väl allt mtrl på i runda slängar 2600:- (Kamdrivning, balansaxeldrivning samt nyaste vhv uppgrad.)


    /M

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 409
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    kostar ju en jäkla massa pengar.


    Mjaaa, det är ju just det som det inte gör förutsatt att man gör jobbet själv Visst, själva arbetet tar ju ganska mkt tid men när jag gjorde den operationen på 9-5an så gick väl allt mtrl på i runda slängar 2600:- (Kamdrivning, balansaxeldrivning samt nyaste vhv uppgrad.)


    /M
    jo men har man motorgarantin kvar så skulle iaf inte jag lägga någon större möda på att fixa kedjan, blir kedjan mer utslitet (vilket den lär bli på 2,5år) så får man ju den bytt på garantin, ryker den av så har du ju med garantin, därför tycker jag de känns helt omotiverat att byta kedjan i förebyggande syfte på egen bekostnad.

    sen är de ju långt ifrån alla som klarar av att byta kedjan själv, saab tar väl runt 10-15 000kr för de jobbet?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    25
    Tack för era synpunkter! Boken är helt 100, det kollade jag upp innan jag köpte bilen.
    Kedjan hade jag inte tänkt byta, däremot tänkte jag göra egna extra oljebyten mellan varje service, eftersom jag är supernöjd med bilen (min första saab) och hade tänkt ha den rätt många år. Nu börjar det vara lite olja och hade tänkt göra ett oljebyte men skiter nog i det och fyller bra på.

    Nog tror jag att jag skulle fixa att byta kedjan men kan jag få det gjort på garanti av Saab om 2 år väljer jag ju hellre det, än måsta göra det själv om 3-4 år.
    Sparar både tid och pengar

Liknande ämnen

  1. Storlek på oljepluggen 13mm eller 1/2"
    Av m2949 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2020-06-18, 21:26
  2. Vad innebär det att kamkedjesträckaren är ute 13mm?
    Av Styrman_Jansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-01-13, 21:53
  3. kamkedjespännare
    Av Lumberjack i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-05, 21:50
  4. Kamkedjespännare
    Av Aero pucko i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-09-23, 22:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •