Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: 2,3ltt 97 som klipper vid laddtryck

  1. #1

    2,3ltt 97 som klipper vid laddtryck

    Har fått låna hem en 9000 2,3t A50 som jag är intresserad av att köpa från en bilfirma. Problemt är bara att den tok klipper så fort den verkar få lite laddtryck. Det är så man nästan slår huvudet i ratten, den skjuter på riktigt fint i början men sen tar det tvärstopp. Det händer oavsett om man gasar fullt eller bara ger halvgas, på ettan inträffar det strax efter 3000varv och på resterande växlar mellan 2300varv och 3000varv.

    Bilen har stått på firman i 5månader och är förmodligen inte uppstartad något under tiden den stått där.

    Kan WG ha rostat fast så den inte kan reglera laddtrycket eller vad tror ni det kan vara? Den ryker inte eller nått annat konstigt. Varvar lätt upp till varvstoppet i friläge. Kan det vara DI-kasetten eller vad den nu heter eller tändstiften som inte orkar med?

    Har varit med om att tändningen inte orkar på andra turbobilar men då brukar det oftast bara bluddra och ha sig, aldrig varit med om att det klipper så hårt.

    Har sökt en del på forumet men inte hittat nått direkt svar.
    Saab 9-3 SC Vector 180ttid 2008

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 112
    Kontrollera att WG-armen löper. Det testar du ju genom att dra i den lite, passa dig om det är varm
    Kolla sen slangarna till magnetventilen, om den har en sådan. Det kan ju vara någon sån som hoppat av, alternativt så har magnetventilen gått sönder.
    Om den ändå inte är trimmad ser du till att det går en slang från trycksidan till klockan direkt (alltså koppla förbi magnetventilen) så skall den gå rätt.

    Troligast är dock att WG-armen kärvar.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Kontrollera att WG-armen löper. Det testar du ju genom att dra i den lite, passa dig om det är varm
    Kolla sen slangarna till magnetventilen, om den har en sådan. Det kan ju vara någon sån som hoppat av, alternativt så har magnetventilen gått sönder.
    Om den ändå inte är trimmad ser du till att det går en slang från trycksidan till klockan direkt (alltså koppla förbi magnetventilen) så skall den gå rätt.

    Troligast är dock att WG-armen kärvar.
    Tack för tippset.

    Verkar som om det är WG som strejkar, den var i det närmaste omöjlig att röra iaf. Men nu klipper den först lite senare iaf. iaf på dom lägra växlarna. Är det själva klockan som gett upp eller WG-klaffen tror ni?
    Saab 9-3 SC Vector 180ttid 2008

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 341
    WG klaffen är de som kärvar.
    Klockan brukar inte de.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 236
    Kontrollare att det inte är wg´n som är tokhårt spänd. Är den tokhårt spänd - leta en annan bil...

    För att kolla detta måste stången från tryckdosan hakas av "pinnen" på wg-armen. Wg ska ha lite förspänning, brukar vara lagom när man ser "halva pinnen" i hålet på wg stången.

    Med stången avhakad ska wg gå lätt och fint. Om det går tungt eller kärvar så är det prutläge, oftast brukar turbon behöva bytas.

    När tryckdosan går sönder brukar det vara membranet som gett upp. Kontrolleras genom att blåsa i slangen eller trycksätta med cykelpump. När tryckdosan trycksätts ska armen börja röra sig vid ca 0,4-0,45bar.

    Felet kan även bero på något så enkelt som en skadad eller igensatt slang.

    Men som sagt se upp om wg är tokhårt spänd eller om det sitter någon strypning eller något annat konstigt på slangen mellan turbo och wg
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 466
    Medlem#
    6901
    Brukar vara skadad slang , kolla det först.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  7. #7
    Hur felsökt lite nu och det var WG som hade fastnat. Lossade slangen från kompressorhuset och trycksatte wg-klockan med tryckluft och efter ett litet tag så släppte den men fastnade då istället i öppet läge. Lirkade lite och blåste och efter några gånger så löpte den fint igen. Verkar funka som det ska nu.

    Tack så jättemycket för hjäpen nu alla. Ska in till firman och diskutera pris idag, snart är man kanske 9000ägare igen då. Hade en 9000 aero tidigare och måste säga att jag saknar den rejält.
    Saab 9-3 SC Vector 180ttid 2008

  8. #8
    Så där ja, då var den klart. Nu har man en saab turbo igen då, känns bra
    Saab 9-3 SC Vector 180ttid 2008

Liknande ämnen

  1. B204E som klipper bränslet vid laddtryck
    Av xl15 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2013-08-16, 10:29
  2. 9-5 klipper vid högre laddtryck
    Av Melin82 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-13, 15:12
  3. Problem med laddtryck som klipper (9000 2.0t SQR steg 3)
    Av monty i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2009-10-22, 13:47
  4. [LÖST] Hur mycket laddtryck 9000 2,3ltt
    Av 9-3 Rally i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-09-10, 00:38
  5. Vilket laddtryck på 2,3ltt
    Av Rickard93 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-03-14, 22:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •