Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Byte av oljetråg 9000 med kortmotor.

  1. #1
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 171

    Byte av oljetråg 9000 med kortmotor.

    Hej!

    Tips på länk som beskriver detta eller en beskrivning. Hittade inget på sökfunktionen...

    Det sprack nyss när jag skulle dra åt växellådan. (av ren dummhet och klantighet!)
    Det ser ut som att man kan byta det utan att lossa annat än avgasröret..?
    Eller?
    Tog bort det och några skruvar men ledsnade och kasta verktygen i väggen
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  2. #2
    Hej!

    Tyvärr är det rikitgt omständigt att byta oljetråg på kortmotorn. Jag bytte på min 9000 -95 i somras och jag kan rekommendera att du är utrustad med tid och tålamod.

    Till att börja med är det bra om du har en ordentlig domkraft och en motorlyft, eller lyftögla i taket.
    Lossa höger framhjul och ta bort innerskärmen, detta är nödvändigt för att komma åt skruvarna på höger sida av oljetråget.
    Downpipe och katalysator måste skruvas bort.

    Nu till huvudproblemet; Två av skruvarna som håller oljetråget sitter riktigt jäkligt till mellan tråget och bakre motorfästet.
    Du måste lossa motorfästet och dra ut mellanaxeln lite för att komma åt de skruvarna. Detta var det som tog mest tid för mig.
    Sedan måste motorn upp ca 5-10cm för att kunna ta ut tråget, här kommer en motorlyft väl tillpass.

    Sedan är det bara det kladdigaste kvar, rengöring av tätningsytan med ständig tillförsel av skitig olja från insidan av motor

    Sedan på med en sträng packning på tub och sedan är det bara att skruva ihop igen.

    Lycka till!
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 573
    Citat Ursprungligen postat av Anders Olsson
    Hej!

    Tyvärr är det rikitgt omständigt att byta oljetråg på kortmotorn. Jag bytte på min 9000 -95 i somras och jag kan rekommendera att du är utrustad med tid och tålamod.

    Till att börja med är det bra om du har en ordentlig domkraft och en motorlyft, eller lyftögla i taket.
    Lossa höger framhjul och ta bort innerskärmen, detta är nödvändigt för att komma åt skruvarna på höger sida av oljetråget.
    Downpipe och katalysator måste skruvas bort.

    Nu till huvudproblemet; Två av skruvarna som håller oljetråget sitter riktigt jäkligt till mellan tråget och bakre motorfästet.
    Du måste lossa motorfästet och dra ut mellanaxeln lite för att komma åt de skruvarna. Detta var det som tog mest tid för mig.
    Sedan måste motorn upp ca 5-10cm för att kunna ta ut tråget, här kommer en motorlyft väl tillpass.

    Sedan är det bara det kladdigaste kvar, rengöring av tätningsytan med ständig tillförsel av skitig olja från insidan av motor

    Sedan på med en sträng packning på tub och sedan är det bara att skruva ihop igen.

    Lycka till!
    vet folk som inte behövt ta bort mellan axeln mm det är trångt men det går.

    men om du nu har lådsan borta mm så är det juh inga problem att at bort mellanaxeln
    Saab 9000 cse 93:a 2,3T T5.2 utan TCS (blivande banbil)
    Saab 9-5 SC 2003 - bruksbilen

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 171
    Oj vad jobbigt det käns nu... det såg ju inte så svårt ut. Skulle ju vart klar med bilen idag och besiktiga den i veckan men så händer denna katastrof
    Fick på lådan och fål väl ta bort den igen då och börja om..

    Om någon har ett tråg så kan ni ju kika här: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=203441

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  5. #5
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 462
    Medlem#
    6901
    Samma hände mig den där jävla öglan.

    Ett helvete att byta tråg på kortmotorn.

    Eller ja , det krävs tid iaf.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  6. #6

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 171
    Fick bort det tidigare idag!

    Utan att skruva loss motorfästet från motorn.
    Tog en torx T40 med 5/16" fattning och 10mm ringnyckel och pressade upp torxen in i skruven.
    Slog in den lite och vred till några gången tills den jävliga skruven mellan motorfästet och "vevhuset" lossnade. De övriga var en barnlek trots att de var rostiga en del.

    Sedan lossade jag på de tre skruvarna till bakre motorfästet i hjälpramen, pumpade upp fästet tills domkraften tog i hjälpramen (6cm?).

    Då kunde jag komma åt och ta bort oljeröret i tråget som går till oljefiltret och sedan enkelt vinkla ner tråget.

    Tog vä samanlagt 1timme så nu återstår bara att få tag på ett nytt!
    Tack Anders Olsson för tipsen, en har svarat att det var sålt...

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    315
    Du har PM!
    Saab-lös.... Men många har passeras revy.. 900OG, 9K Talladega, Aero & A50...
    +Alfa 164:or. Nu med Corvette C6-LS3 som sommarleksak.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    17
    Hej! Jag håller på att ta bort oljetråget på min kortmotor men har fastnat på den där skruven vid motorfästet.

    Någon som vet hur man lyckas få bort motorfästet? Jag skulle uppskatta om ni kunde berätta ganska detaljerat, bilder går också bra

    Tack i förhand

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 224
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Då kunde jag komma åt och ta bort oljeröret i tråget som går till oljefiltret och sedan enkelt vinkla ner tråget.
    Hur fick du tillbaka oljeröret och treget sedan?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    17
    Jag har hört att oljetråg från alla 9000 94-98 passar på min 2,3 ltt -95. Är det helt säkert?

    MvH

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 299
    Citat Ursprungligen postat av DiAlbo
    Jag har hört att oljetråg från alla 9000 94-98 passar på min 2,3 ltt -95. Är det helt säkert?

    MvH
    De är samma block på dom motorerna och de som skiljer är kolvar, stakar och vev.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    17
    Jag har hittat ett oljetråg från en 2,3 T -95 och den passar men den är "grundare" än min och har inte ett litet hål för oljestickan. Kan man använda den ändå? Någon som vet?

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 171
    Citat Ursprungligen postat av DiAlbo
    Jag har hittat ett oljetråg från en 2,3 T -95 och den passar men den är "grundare" än min och har inte ett litet hål för oljestickan. Kan man använda den ändå? Någon som vet?
    Är den från en 9000?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 171
    [quote=J.K Nilsson]
    Citat Ursprungligen postat av "Andreas Plars":30u4yyef
    Då kunde jag komma åt och ta bort oljeröret i tråget som går till oljefiltret och sedan enkelt vinkla ner tråget.
    Hur fick du tillbaka oljeröret och treget sedan?

    J.K Nilsson[/quote:30u4yyef]

    Ja, hur gjorde jag nu... satte dit röret i ena änden. Dit med tråget hängande i framkant. Sedan stack jag i röret i den änden som var lös och tryckte sedan upp tråget och skruvade fast det. Så vill jag minnas att jag gjorde.
    Bilen har ju rullat drygt 1500mil sedan dess så det verkar ju fungera

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 139

    Re: Byte av oljetråg 9000 med kortmotor.

    Ja...fy fan

    Skulle ta lös tråget här idag på eftermiddan va tanken men h*lvete va det sitter. Alla bultar förutom EN av dom gömda bakom drivaxeln lossnade. Missade att den fanns i början eftersom den inte alls syntes underifrån.

    Sen när man upptäckte den så rymdes inte en T40 bits i hylsa på men en "bar" bits rymdes. Den hjälpte dock inte mycket =(

    Tog till huggmejseln men nu en halv skalle och 1 h senare så sitter den fortfarande dendär j*veln.

    En 10mm sexkantig skalle på dendär bulten ist. för T40 så skulle den ha varit lös på några sekunder.

    Sällan man hittar såhär grova missar sett ur servicesynpunkt på 9000. Dåligt!

    Nå, laddat me lite kolhydrater så ska vi prova igen.

    /Kenneth
    "Utan tvivel är man inte klok"

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 139

    Re: Byte av oljetråg 9000 med kortmotor.

    Kolhydraterna hjälpte och bulten kom lös, lite misshandlad men ändå.

    Gjorde sen som Plars och hissade motorn lite bak, plockade ur röret, lossade oljefilterhållaren och sen kom tråget snällt ut.

    Annars, är det någon som har B234-vev och tråg till 9000 kortmotor till salu? Vore i stort behov av en sådan uppsättning.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    11

    Re: Byte av oljetråg 9000 med kortmotor.

    Tänkte att denna länk http://www.saab9000.com/procedures/powertrain/sump.php kanske kan hjälpa någon i framtiden.

    / Swuppo
    Nybörjare
    SAAB 9000 2.3T A50 -97. Utan balanskedja.
    SAAB 9-3 SC Vector -08 BioPower

Liknande ämnen

  1. Hur byta oljetråg 9000 kortmotor?
    Av Tomtefar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-05-04, 17:15
  2. Byte av oljetråg 9000
    Av tobbe_n i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-21, 21:29
  3. Oljetråg kortmotor
    Av PmAero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-05-02, 10:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •