Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Lågt laddtryck + motor "dör" över 4500 rpm

  1. #1

    Lågt laddtryck + motor "dör" över 4500 rpm

    Har två problem.

    1.Har en 9-5 2.3t med steg1 trim. Enligt trimfirman skall den ge 1,1 bar men jag får bara 0,75-0,8 (med kal. givare).
    Har sökt i div trådar och testat mig fram lite:

    *Ryckt R-slangen - ingen skillnad. (Alltså inte de blå backventilerna som felar?!)
    *Kollat vaccumslangar + bytt några halvdåliga.
    *Bytt Di-kasett + rätt stift.

    Funderar på MV eller bypass-ventil, men har för mig att det skulle bli lägre laddtryck än jag har om det är dessa ventiler det är fel på!???
    Igensatt avgas / kat, hur kollar man detta ??

    2. Motor "dör" över 4500rpm, den stängs inte av utan det känns som att den går i taket på någon sorts begränsning.

    Kan det möjligen vara så att dessa två problems har ett samband månne??

    Funderar på att införskaffa mig en ELM 327 för att läsa ut lite värden, kanske det ända rätta i detta läget. ( Vad jag har förstått skall denna funka på min bil, eller?

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 997
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Bara och fortsätta med sökandet, byte av MV och AV även LMM kan vara värt att kolla detta gör du lättast om du har någon kompis med en T7 SAAB så kan du prova med hans/hennes LMM.

    Igensatt avgas/katt njaa det är ju inte det lättaste att kolla utan det får man byta och se om det blir någon skillnad.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    Bara och fortsätta med sökandet, byte av MV och AV även LMM kan vara värt att kolla detta gör du lättast om du har någon kompis med en T7 SAAB så kan du prova med hans/hennes LMM.

    Igensatt avgas/katt njaa det är ju inte det lättaste att kolla utan det får man byta och se om det blir någon skillnad.

    Mvh
    Är väll inga större problem.Delar som behövs oljeplugg M18X1,25,50cm 3/16 bromsrör någon meter vacum slang och en turbotrycksmätare.

    1,gänga ena änden av bromsröret med passande gängsnitt samt gör en liten spiral av röret.
    2,Borra hål i pluggen i lämplig storlek och gänga med gängtapp.
    2,skruva i bromsröret i pluggen.
    3,demontera främre lamda och montera plugg och rör i detta hål.
    4,Montera slang och laddtrycksmätare i andra änden.
    5,Ut och kör och kolla mottrycket.

    Detta går både fort och är betydligt billigare än att byta fungerande delar.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Micke
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    Bara och fortsätta med sökandet, byte av MV och AV även LMM kan vara värt att kolla detta gör du lättast om du har någon kompis med en T7 SAAB så kan du prova med hans/hennes LMM.

    Igensatt avgas/katt njaa det är ju inte det lättaste att kolla utan det får man byta och se om det blir någon skillnad.

    Mvh
    Är väll inga större problem.Delar som behövs oljeplugg M18X1,25,50cm 3/16 bromsrör någon meter vacum slang och en turbotrycksmätare.

    1,gänga ena änden av bromsröret med passande gängsnitt samt gör en liten spiral av röret.
    2,Borra hål i pluggen i lämplig storlek och gänga med gängtapp.
    2,skruva i bromsröret i pluggen.
    3,demontera främre lamda och montera plugg och rör i detta hål.
    4,Montera slang och laddtrycksmätare i andra änden.
    5,Ut och kör och kolla mottrycket.

    Detta går både fort och är betydligt billigare än att byta fungerande delar.
    Tack så mkt för tipsen. Ska testa att byta lite delar med en jobbarkompis T7.
    Metoden att kolla avgasmottrycket låter intressant, måste prova !

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    45
    Jag har samma problem med min saab 900, fast har enbart det ena problemet.
    Den "dör" eller når någon sorts begränsning vid ca 4500varv..
    tror jag har rätt laddtryck (inte trimmad) fast har ingen bar mätare som visar trycket, bara orginal mätaren..
    Skulle vara väldigt tacksam ifall du hör av dig till mig ifall du får fram en lösning på problemet..

  6. #6
    Har testat med OBD-läsare, men går ej att "prata" med bilen !
    Har bytt Bypass-ventil, men ingen skillnad.
    Hörde att det går att kolla lmm, genom att koppla ur strömförsörj. till den.
    Men jag märkte då ingen skillnad. Vet ej om detta är ett ok sätt att kolla denna på, då bränsle/luftblandning borde bli helt åt h-vete.
    Såg att jag har DI-kasett 3.4D. Läste någonstans att denna DI "inte var att rekomendera", vad som nu menas med det?!?
    Ska fortsätta sökandet i mån av tid, då jag just fått en liten hemma
    Hör av mig när det löser sig

  7. #7
    Har idag testat att byta MV, LMM, ny tändkasett (TK3,7)
    Har fortfarande samma problem - motorn når nån form av begr. efter 4500 rpm - avreglerar.

    Såg att jag har BCPR6ES-11-tändstift, skall väl vara BCPR7ES-11 egentligen, men detta kan väl knappast vara problemet?!?
    Ska kolla avgasmottrycket någon dag, på det sätt som beskrevs i ett tidigare inlägg. Möjligtvis kan det vara detta som är felet, annars har jag slut på ideer.

    Någon som har nåt annat bra tips att komma med

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 405
    sätt i bcpr7es11 först.
    bränslefilter?

  9. #9

    Spjällhuset

    Spjällhuset kan åstakomma roliga saker när de är kast.. Kan få bilen att låta som den inte tänder när man släpper gasen.. Men det förklarar inte varför laddtrycket är dåligt. Kolla alla slangar..
    Saab 9-5 2,3t. Där har ni ren ondska.

  10. #10
    Har då äntligen fått tummen ur...! (bätre sent än aldrig)
    Bytte idag katalysator (downpipe), till en nyare orginal. Ojojoj vad många mer hästar jag fick. Nu går det rent ut sagt: jävligt bra!!
    Den gamla var "rättså tät" (Ska såga isär den o ta lite bilder).

    Bilen har dragit rätt mycket olja senast åren, men efter några täta oljebyten o ombyggnad av vevhusvent så dricker den inte alls så farligt längre.
    Funderar lite på om det kan vara oljan som varit boven som satt igen katalysatorn...eller?

    Hur som helst så känns det som att jag kan sova lite bättre om nätterna nu! ( Ett tag iallafall)

Liknande ämnen

  1. Saab 9000 aero -93, lågt "startvarv"
    Av peter_alan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-26, 01:13
  2. Felsökning p.g.a lågt laddtryck och högt "sug"
    Av vikke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-07-11, 14:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •