Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Drar ur batteriet OG9-5

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690

    Drar ur batteriet OG9-5

    Hallå!

    Har problem med min 9-5a. Det började med att larmet drog igång en natt och tömde batteriet på bilen. Då laddade jag upp det och började låsa med nyckeln istället för att ta reda på om det var larmet som drog slut batteriet. Den drog ur allt igen och jag bytte batterie mellan 9-3an och 9-5an. (tänkte det var batteriet som var kass) Nu på morgonen när sambon var stressad iväg så startade den inte igen.

    Finns det nåt vanligt fel på gamla 9-5or som gör att dom drar ur batteriet?

    Har ni några andra idéer om vad det kan vara? Egna erfarenheter?

    Bilen det gäller: http://www.garaget.org/?car=49626

    -Mike
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    137
    Jag hade problem med min förra 9-5 -99 som drog ut batteriet på en natt. letade över allt efter orsaken. Jag hittade till slut. Var slutsteget som hade sagt upp sig och låg och drog en massa ström utan att vara "på" (orginal)

    Men jag hade en vink att det var något med slutsteget. För bara 3 högtalare fungerade utav 7 möjliga.
    9³ SC Aero -09
    Min bil

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    Citat Ursprungligen postat av 666SaaB666
    Jag hade problem med min förra 9-5 -99 som drog ut batteriet på en natt. letade över allt efter orsaken. Jag hittade till slut. Var slutsteget som hade sagt upp sig och låg och drog en massa ström utan att vara "på" (orginal)

    Men jag hade en vink att det var något med slutsteget. För bara 3 högtalare fungerade utav 7 möjliga.
    Ok, kan vara värt att kolla upp.... några andra ideer?
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    62

    batteri

    Tjena!

    Mitt batteri dog för några månader sedan... helt plötsligt bara på en natt typ... anade krypström men kunde inte hitta något helskumt... dock så var mitt batteri gammalt så det kan ju ge upp någon gång tyvärr..

    Men mät hur mycket ström som går från batteriet och se om du har mycket kryp ström. Har du det så skulle jag rekommendera att gå igenom säkrings centralerna och dra ut en efter en.

    Mvh Johan
    SAAB 9-3 TiD SportCombi -2007
    Min bil

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    676
    Hej!

    Kan någon förklara hur man mäter krypström med en multimeter och vad den ska stå i för läge?

    /mvh Anders B.
    jag har också kramat Lill-Babs...

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    62

    krypström

    Hej!

    Du mäter genom att koppla in en multimeter i serie med en av polkablarna till batteriet. ställ den i läget ADC. och så koppar du om sladdarna, en skall vara i COM och en i Ström (10A) läget. får du inget utslag på mätaren så är antagligen säkringen bränd. (blir ofta så om man inte vet hur man skall koppla, då kortsluter man ofta den)

    Förstod du? annars återkom.

    mvh Johan
    SAAB 9-3 TiD SportCombi -2007
    Min bil

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    676
    Ja, jag hängde med, bra beskrivet!

    Men: Finns det någonting på en 9-5 som drar när bilen är avstängd och låst?

    Larm? Är det mätbart och hur många milliampere är godtagbart?

    Batteriet är 2 år (original)

    Hur mäter jag laddspänning från generatorn och hur mkt ska det vara?

    Vad ska batteriet hålla för spänning vid avstängd motor?

    Det finns en bensinvärmare som används, tänkte om det väsentligen förkortar batteriets livslängd?

    Tack på förhand!

    /mvh Anders B.
    jag har också kramat Lill-Babs...

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    62

    ström

    Har själv ställt frågan till saab angående hur mycket som kan mätas upp när dörrar är stängda och belysning ej är igång. men fick inget svar från dem. de enda som kunde det var Tekniska rådgivningen och de har en minutkostnad(på telefon) som är på 20kr/min.
    Så jag struntade i det
    Men jag tror jag tyvärr mätte upp hela 0.3A i min bil. Det får mig att undra om det är krypström iaf. Eftersom 0.3A blir ju ändå knappt 4W. alltså väldigt nära en vanlig billampa... men jag vet inte.. har inte hittat något konstigt än på min bil. Fick rådet att kolla alla lampor som man inte ser när det är stängt, typ handsfacket och skuffen. men de var inte det som var boven.

    batteriet borde väl ändå rimligtvis hålla ca 5 år om man sköter det.

    Mät på batteriet när motorn är avstängd och när den är på.
    Batteriet får inte understiga ca 12V eller om det är 11.5V när motorn är avstängd. Då är batteriet för dåligt och kommer att bli gradvis sämre. Alltså kapaciteten att ta emot laddning har blivit dålig.
    Med motorn på borde du ha en laddspänning på drygt 14V. Kommer inte ihåg om det är 14.2V. men över 14 iaf. Annars gissar jag på problem med generator eller dylika delar.

    Bensinvärmaren kan förkorta batteriets livslängd om du inte kompenserar genom att köra lite längre sträckor så att batteriet hinner ladda upp sig. Någon sa till mig att man bör köra lika länge som bensinvärmare har varit igång.

    Mvh Johan
    SAAB 9-3 TiD SportCombi -2007
    Min bil

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    676
    Stort tack Johan!

    Ska hjälpa far i morgon när han kommer med sin bil.

    /mvh Anders B.
    jag har också kramat Lill-Babs...

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    62
    Det är lugna puckar

    Du får gärna hojta till sedan om hur det gick med allt.
    Kan vara bra att veta, som ytterligare erfarenhet

    Lycka till!

    PS: såg precis att du också bor i Uppsala.. Vart då om man får fråga?

    Mvh Johan
    SAAB 9-3 TiD SportCombi -2007
    Min bil

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    676
    Tack, det ska jag göra!

    Flogstavägen 150 bor jag på. Var bor du?

    /mvh Anders
    jag har också kramat Lill-Babs...

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    62
    Tja!

    Bor i Tuna. typ Alunda 3 mil norr om uppsala (288an)

    Mvh johan
    SAAB 9-3 TiD SportCombi -2007
    Min bil

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    676
    Oki!

    Nu har jag testat. (batteri 70Ah)

    12,8-12,9 v med upplåst och avstängd bil. Tycker det verkar ok. Vet alltså inte hur mkt larmet drar.

    13,9-14 v med motor på tomgång, ökar max 0,2 vid lite varvning och dippar max 0,2 vid högsta kupéfläkt, påslagen elbakruta, samt helljus. Helt ok tycker jag, bör inte vara något fel på laddningen.

    Men... när amperetestet gjordes, började den på 12(!) för att sedan gå ned till 0,1. Det visar sig att bränslevärmaren går in med någon pump/fläkt el liknande. När den sedan kopplats ur, visar den direkt 0,1 - borde bara vara klockan? (0,1 x 12 = 1,2w - eller?)

    Reflektioner - hur gå vidare med b-värmaren?(torde vara boven i dramat, forts. följer)

    /mvh Anders B.
    jag har också kramat Lill-Babs...

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    62
    Som sagt, jag har inte själv fått ett bra svar av saab själva angående hur mycket man skall kunna mäta upp... men jag gissar nog på att 0.1A är typ som det skall vara... larmet och lite andra småsaker gör att några mA dras... så jag tror att det är ok.
    Ska kolla min igen någon gång och se om det har förändrats.

    Mvh Johan
    SAAB 9-3 TiD SportCombi -2007
    Min bil

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    Citat Ursprungligen postat av ahnmarker
    Som sagt, jag har inte själv fått ett bra svar av saab själva angående hur mycket man skall kunna mäta upp... men jag gissar nog på att 0.1A är typ som det skall vara... larmet och lite andra småsaker gör att några mA dras... så jag tror att det är ok.
    Ska kolla min igen någon gång och se om det har förändrats.

    Mvh Johan
    Vi fixade min bil idag. Det var ett reläs som låg igång hela tiden. Vi mätte oxå upp 3 andra 9-5or och alla drog 0,1 till 0,11A i "viloläge". Avstängd bil alltså.
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    62
    ok va bra, då kan vi nog konstatera att det är rimligt med ca 100mA i vilande läge.
    Jag blev ännu mer nyfiken att kolla min egen igen.

    Mvh Johan
    SAAB 9-3 TiD SportCombi -2007
    Min bil

Liknande ämnen

  1. SAAB 99 T16 drar ur batteriet
    Av Hyperkub i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2015-08-26, 08:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •