Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Klena fästen blinkers 9-5 MY03?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    268

    Klena fästen blinkers 9-5 MY03?

    Hej!

    Lyckades nyss sabba fästet till vänster framblinkers ... Tryckte ner det med tummen, för att lossa blinkersen inför glödlampsbyte, och - PANG! Fästet rakt av!

    Någon mer som råkat ut för detta? Känns som om konstruktionen är (var) synnerligen vek. Den högra blinkersen lossnade utan minsta problem. Det komiska (?) i sammanhanget är att den vänstra var förstärkt med metallbleck, medan den högra inte var det.

    /Mange
    För tillfället utan Saab.
    Saknar dock mina tidigare skönheter: 9-3 M1 -99, 9-3 Aero -00, 9-5 2,3t -02, 9-5 2,3t Bio -06, 9-3 1,8t Bio -07.

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    268
    Tjenare, Fredrik!

    Har sett den tråden tidigare, men den rör blinkers som gått sönder "av sig själv". Jag försökte att ta loss den själv, och märkte då den hårda vägen hus spröd plasten verkar vara. Tror i och för sig att blinkersen bytts ut tidigare på garanti, nu när jag tänker efter...

    Frågan är om det är lönt att bråka med SAAB, eller bara bita i det sura äpplet och köpa en ny lykta

    /Mange
    För tillfället utan Saab.
    Saknar dock mina tidigare skönheter: 9-3 M1 -99, 9-3 Aero -00, 9-5 2,3t -02, 9-5 2,3t Bio -06, 9-3 1,8t Bio -07.

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Med tanke på att det är ett kännt problem så kan det väl vara värt att fråga om ev. goodwill. Sen är ju frågan om det är så att man måste ligga inom chassienummer intervallet, åandra sidan så skrev 93t att det är 3år eller 15.000mil som gällde för goodwill garanti. Men fråga kan man ju göra.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    268
    Jag för bok över alla reparationer etc, och kunde se att blinkersen byttes i oktober 2006, dvs den var inte 5 år gammal som jag först trodde. SAAB kommer att göra en reklamationsansökan (jag har passerat årsdagen med 15 dagar...) så får vi se vad som händer. Ny blinkers kostar 850 kr - inte hela världen, men det handlar om kvalitet som jag ser det.

    Det kan inte vara meningen att fästet går av efter ett år, när jag ska byta glödlampa

    För övrigt har bilen gått 14.600 mil

    /Mange
    För tillfället utan Saab.
    Saknar dock mina tidigare skönheter: 9-3 M1 -99, 9-3 Aero -00, 9-5 2,3t -02, 9-5 2,3t Bio -06, 9-3 1,8t Bio -07.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av mange69
    Jag för bok över alla reparationer etc, och kunde se att blinkersen byttes i oktober 2006, dvs den var inte 5 år gammal som jag först trodde. SAAB kommer att göra en reklamationsansökan (jag har passerat årsdagen med 15 dagar...) så får vi se vad som händer. Ny blinkers kostar 850 kr - inte hela världen, men det handlar om kvalitet som jag ser det.
    Hej,

    Reklamationsgränsen när det gäller fabrikationsfel är ju tre (3) år enligt Konsumentköplagen, så stå på dig!

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    268
    Hej!

    Tog med mig "nådiga luntan" med alla arbetsordrar, kvitton och fakturor, och PRESTO - jag fick en ny blinkers! Räckte dock över en slant till fikabröd

    Bröder och systrar! Håll koll på papiren - begär ALLTID att få kvitto eller annan dokumentation/verifikation över utfört arbete. Det lönar sig!

    /Mange
    För tillfället utan Saab.
    Saknar dock mina tidigare skönheter: 9-3 M1 -99, 9-3 Aero -00, 9-5 2,3t -02, 9-5 2,3t Bio -06, 9-3 1,8t Bio -07.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Reklamationsgränsen när det gäller fabrikationsfel är ju tre (3) år enligt Konsumentköplagen, så stå på dig!
    Bara ett litet förtydligande kring Konsumentköplagen:
    I detta fallet var det ju tre år men just nu befinner vi oss i" brytningstider" eftersom tre år gäller för varor levererade efter 2005-04-01, dessförinnan var det två års reklamationstid.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    268
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Reklamationsgränsen när det gäller fabrikationsfel är ju tre (3) år enligt Konsumentköplagen, så stå på dig!
    Bara ett litet förtydligande kring Konsumentköplagen:
    I detta fallet var det ju tre år men just nu befinner vi oss i" brytningstider" eftersom tre år gäller för varor levererade efter 2005-04-01, dessförinnan var det två års reklamationstid.
    Alldeles riktigt! Det kan också vara så att om inte en privatperson äger bilen (exvis en leasingbil) kan det finnas ramavtal som reglerar garantier mm, dvs konsumentköplagen kanske inte gäller alls.

    /Mange
    För tillfället utan Saab.
    Saknar dock mina tidigare skönheter: 9-3 M1 -99, 9-3 Aero -00, 9-5 2,3t -02, 9-5 2,3t Bio -06, 9-3 1,8t Bio -07.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Jag limmade ihop mitt fäste igen. Det upptäcktes att det var av vid en service(!). Konstigt tyckte jag. Upptäckte lite senare själv hur man på verkstan haft sönder det när jag skulle fylla på spolarvätska och slår lite oförsiktigt dunken i blinkersglaset...
    2liter spolarvätska fanns med på servicefakturan.
    Lätt hänt men man kan väl stå för vad man gör.
    Jag har som sagt limmat ihop det gamla...
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. Klena Saab lådor? (Bild) =)
    Av ZoreX i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-10-23, 20:57
  2. Klena grenrörs-pinnbultar ?
    Av csan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-01-26, 23:32
  3. Är det dålig jordning i OG9-3 (eller klena batterikablar) ?
    Av Palle Plutt i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-01-18, 13:48
  4. Är 9000 Domkraftsfästen klena?
    Av Lix i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2004-12-27, 10:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •