Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: vitrök ur pipan? (tydligen inte som andras problem)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    192

    vitrök ur pipan? (tydligen inte som andras problem)

    ja som titlen säger, får vit avgas ur pipan och motorn är ordentligt varm (alltså normal motor temp, ingen kallstart o den kokar inte.. körd ca 4 mil) och då även ingen kondens

    röken är vit som den är vid kallstart, luktar bensin och inget mer vad jag kan känna.. det kommer ingen rök (vad jag kan se, det är ju svårt o se vid 90 blås) när jag kör, men stannar jag bilen o låter den stå ca 1 min så har vi en riktig rökmaskin

    jag kollade oljestickan o de va relativt lite olja, så jag hävde i en halv liter kanske (ligger inom min o max nu). någon tipsade om att kolla vattnet då och då, se om det sjunkigt något o vad jag kan se ligger den på samma nivå hela tiden

    bilen är en 900 turbo från -97 med chiptrim steg 2 av BSR, bilen har rullat ca 15000 mil

    jag har hört mig för lite, och nån säger ventilpackningarna.. en annan säger turbon o topplockspackningen

    nån som har lite mer o komma med? o kanske skulle kunna uppskatta ett pris på kalaset också, alltid bra o veta hur djupt hål i lädret detta kräver

    också en viktig fråga jag har, är det farligt att köra med bilen som den är nu? den krasslar ju inte eller nått, inga missljud vad jag hör iaf.. omkörningar ska man passa sig för etc? antagligen så räcker inte pengarna till denna månaden för någon större operation o nån idé att byta bilen mot cykel kommer inte på talan!


    i och med detta tänkte jag passa på o byta lite andra saker typ packningar, filter osv för o fräsha upp den lilla spisen.. nått annat man kanske bör göra när man ändå är i farten?


    tack för all hjälp möjlig,

    mvh hobbymekanikern
    Turbo galning

  2. #2

    Re: vitrök ur pipan? (tydligen inte som andras problem)

    Skulle vilja tro att det är turbon som läcker ur sig olja in i turbinhuset. Och det farliga i den kråksången är att olja går ner i avgasröret och vidare in i katalysatorn där den förr eller senare brinner upp och förstör katten. (been there, done that!!!)
    SAAB 9-5 Vector SC
    Lightning Blue Edition.
    http://www.garaget.org/?car=60628

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 425
    Trasig toppackning behöver inte framkalla att motor kokar,( typiskt för Saab bilar) den tappar vatten och om den kommer in i olja då har man vitrök …Blårök( kan uppfattas som vitrök) är typiskt för olja i systemet och de luktar bensin ( bensin är en derivat (produkt av olja) Alla påstående kan vara aktuella., från kraftig VV, turbo, toppackning, ( ventiltätningar)….
    Om du inte tappar vatten skulle jag kolla CO halten för att gå vidare.
    De är lite klurigt att säga exakt var ligger felet. Du skrev om ingen kondens? Var? Oljestickan eller avgassystem?
    Som vanligt man får utesluta och gissa sig framme.

    PS! kolla olja och vatten förbrukning för att veta åt vilken håll ska man inrikta sig. Min 94-9000 hade vatten i olja och då kunde jag tjena pengar som rökmaskin på en rock koncert. Trasig toppackning var felet.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    192
    okej, tack för svaren!!


    ang. olja o vatten förbrukning -

    vattnet ligger som sagt på en stabil nivå o har gjort i flera månader nu vad jag kan se, om det nu tappas ur nått vatten så snackar vi endast nån milliliter per månad


    oljan har jag fått fylla på nyligen då den va under MIN gränsen, ligger nu mellan MIN o MAX


    ang. kondens.. då syftade jag mest på avgassystemet, alltså att det är så pass varmt att all kondens redan åkt ut! och då efter 4 mil så forsätter den vita röken, alltså kan det ju inte vara nån kondens där (?)


    hatcher, hur åtgärdar jag detta som du föreslår? ny turbo? ska jag byta katalysator också tycker du?


    mvh!!
    Turbo galning

  5. #5
    Om det är det som är felet så är det tyvärr ett turbo byte som gäller.
    Men kolla gärna upp skicket på turbon inan. Plocka bort avgasrör och på luftsidan, kolla in i turbin och kompressorhus. Är det oljigt? Känn om du har ett allt för stort glapp på axeln, ett litet axiellt glapp ska det vara(upp och ner).

    Inte säkert att katten tagit stryk. Titta in i den och se om du har några synliga skador. Min brann upp helt och vittrade sönder och följde med avgaserna till den bakre ljuddämparen!!! Så imitt fall var katten nästan helt tom. Ser den bra ut så borde det vara ok.
    SAAB 9-5 Vector SC
    Lightning Blue Edition.
    http://www.garaget.org/?car=60628

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 425
    Okej, nu vet man det.
    Att kolla om de är turbo ska du låssa downpipe och ta ett spegel om du inte kommer åt med blotta ögon och titta på turbin huset invändigt. De bör du se kraftiga avlagringar på turbinen om inte olja. Den kanske glappar ganska mycket och de är också ett bevis.
    ( de ska glappa, men lite)
    Efter det kan du tänka på att renovera turbo. Men först ska du vara säker på att du hittat felet just där.

    PS! han var snabbare att svara!!


    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    192
    okej, jag ska ta mig en ordentlig titt i helgen! jag tackar så hemskt mkt för hjälpen hitils


    men har fortfarande några frågor i nuläget,..

    hur säkert är det att köra bilen just nu? alltså kan motorn ta skada är jag mest rädd för?

    sedan jag har inte märkt någon avesvärd prestandad minskning, vilket de borde väll bli om turbon e bränd? och när jag ändå är inne på detta med turbon, har ett svajande laddtryck.. kan detta ha nått med saken och göra?


    mvh //


    PS: vad kostar en beg. turbo i bra skick skulle ni tro? jag föredrar o ha pengar undansatta för saker som denna! tack!
    Turbo galning

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 425
    Svårt att säga. Kontrollera olja nivå eftersom vatten är okej. Om turbo läcker olja betyder inte att den ska gå dålig. Diplomatiskt sagt de är aldrig bra att köra om man misstänker någon fel, men
    du måste börja söka och utesluta sak efter sak ganska omgående. Börja med att låssa downpipe och se på turbinhuset ( varm sida ) samt kompressor huset(kall sida) kolla om de finns spår efter olja. Har inte haft sån fel med rök & olja och kanske någon annan kan ge bättre svar.

    PS! skriv PM till Boosten han är mästare och kan allt, min personligt åsikt.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    192
    hallo igen!!


    nu har jag hunnit med bilen lite, lossade som du sa george och det fanns olja i båda delar

    så jag undrar, hur går jag vidare nu? är det bara rätt o slätt ny turbo som gäller eller nått mer jag måste ta i tur med?


    mvh joel
    Turbo galning

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 396
    lite olja finns alltid, glappar turbon?

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 425
    Olja på turbinsida( varmsida) gör att den ryker…Tror att din lager är slut. Olja på varmsida skulle man inte kunna se om turbo är okej i så fall sot men inte färskt olja.

    Tyvärr tror att din turbo är fel på ?

    PS! alla turbos glappar lite men din kanske mycket.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    192
    hallo igen!!


    glappar, är det axlen ni menar eller?(som hatcher nämner i sitt inlägg) nån som skulle kunna bidra med en bild på exakt vad det är jag ska titta efter när det gäller denna

    jag har försökt titta lite men när man inte vet vad man letar efter så blir det ganska mycket svårare


    tack igen för hjälpen grabbar!!


    mvh
    Turbo galning

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 425
    Jo,
    de är axel som glappar. Svårt att kolla på turbinsida men du kan lätt kolla på kompressor sida. Känn på radial glapp ( upp o ner- sidled) och axial ( längs med axel) Den sista ska inte vara nåt( kanske jätte, jätte lite)

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 396
    ja det finns bara en axel, den med turbinblad om du tar av downpipen eller insugsröret.

  15. #15
    det är nästan lite tråkigt att det finns över 5 inlägg på denna tråd som säger att det är turbon som är trasig när faktum är att då skulle du ha ganska rejäl vattenläckage i expansionskärlet, jo faktum 2 är att ..

    köp inte en ny turbo om du har en hel,
    det är väl ut in ska det inte glappa, upp och ner kan liten aning
    men dock nya turbos gappar inte alls.

    man kan testa tätheten med vatten, men inte med kall olja.
    bästa är lufttryck. eller kolla glappet är enkelt test.

    jag tror du har fel chippat, detär super lätt att få på gränsen på
    för lite soppa då kan det också röka men jag är inte hundra ..

    om det luktar soppa borde det vara något annat fel, som ex turbon.

    men kolla turbon först. och vatten i kärlet

  16. #16
    jag tror motor n , får lite soppa på tomgång. och mera när chippet träder i kraft.

    du kanske har trimmat nått i övrigt. planat topp. sånt kan spela roll.

    jag tycker du ska bort med chippet. så nu har jag det sagt...

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 425
    Citat Ursprungligen postat av TomasAndersson
    det är nästan lite tråkigt att det finns över 5 inlägg på denna tråd som säger att det är turbon som är trasig när faktum är att då skulle du ha ganska rejäl vattenläckage i expansionskärlet, jo faktum 2 är att ..

    köp inte en ny turbo om du har en hel,
    det är väl ut in ska det inte glappa, upp och ner kan liten aning
    men dock nya turbos gappar inte alls.

    man kan testa tätheten med vatten, men inte med kall olja.
    bästa är lufttryck. eller kolla glappet är enkelt test.

    jag tror du har fel chippat, detär super lätt att få på gränsen på
    för lite soppa då kan det också röka men jag är inte hundra ..

    om det luktar soppa borde det vara något annat fel, som ex turbon.

    men kolla turbon först. och vatten i kärlet
    Hej,
    hade varit trevligt om du läste alla inlägg, !!!tex. mina från början.

    Varför skulle vatten koka om du har fel på lager i turbo? du får förtydliga dig.

    MVH
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    192
    ojoj många inlägg sen sist, bockar o bugar för visat intresse o hjälp!!

    till problemet, jag ska försöka att byta chip idag (har gammla orginalet liggandes) och testa detta!! vill faktiskt nämna att jag TYCKER denna drar fetare än min gammla 900 som hade lite mer mos, nuvarande steg 2 BSR.. gammla steg 3 maptun!! dock har jag inte mätt upp detta och kan inte styrka det, bara en känsla jag har


    ska också kolla axlen då


    tack för alla tipsen hitils, nån som kommer på nått så får ni gärna dela med er


    mvh!!
    Turbo galning

Liknande ämnen

  1. styrning åt pipan saab 9000
    Av hall112 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-14, 11:08
  2. 9-5 Aero -00, 2:an, 4:an vill tydligen inte leka mera
    Av iNQUAM i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2011-01-22, 23:54
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-12-14, 17:47
  4. Offset lag på det tydligen.
    Av Gurra101 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-01-15, 09:24
  5. twinpipe simons. mer avgaser ur ena pipan
    Av SaabTurbo95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-07-31, 16:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •