Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Turbon/motor dör

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    26

    Turbon/motor dör

    Har ett litet konstigt fel, tycker jag i alla fall.

    Det är så här oftast när jag ska trycka ur 4:ans växel med min 93 200 hk så dör turbon eller motor vid cirka 5000-5500 rpm. Men den dör bara hastigt, kommer upp igen normalt tills 5000-5500 rpm igen om samma sak händer.

    Men ibland dock när jag trycker bestämt från 3:an till 4:an så händer det ibland att den går hela vägen.

    PS Turbon går bra på andra växlar!

    Mvh

    Andreas

  2. #2
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 873
    Medlem#
    6220
    hej!

    Hur beter sig bilen när problemet uppstår? är det "slå näsan i ratten" när den dör?

    Du kan ju börja med att byta stift om du inte gjort det. NGK BCPR7ES-11 kan du köra med.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    26
    Har inte bytt stift. Slår inte näsan i ratten direkt. Men det känns som ett motorstopp typ.

    Vad jag har kommit på är att när jag trycker gasen i botten händer detta. Men inte tex vid halv gas.

    Kan det vara någon laddtrycks spärr eller något liknande?

    Mvh

    Andreas

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211
    Låter som laddtrycksspärren. Den är inte lika brutal som på 9000 utan känns mer som om motorn lägger av bara lite lätt.

    Ett lätt sätt att framkalla problemet brukar vara att platta bilen på femman i 120km/h, då brukar den ladda som fasen och klippa när den varvat upp.

    Jag hade precis det problemet och det var Magnetventilen som var utsliten, den läckte lite och då blev det sådär. Eftersom du skriver att du har en 200hk så antar jag att det är den med T25-turbo och Trionic 5 (röd tändkassett) och då är det ju väldigt vanligt att magnetventilen ger sig. Det kan ju också vara kärvande WG-stång eller tändstiften, men jag skulle helt klart satsa på MV:n. Tyvärr är den ju jäkligt dyr. Ett tips är att försöka få låna en från en ng900 eller 9000 (så man är säker på att det är samma) och prova om problemet kvarstår.

  5. #5
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 873
    Medlem#
    6220
    BYT STIFT!

    änvänd ENDAST de som ja nämnde i ovanstående inlägg.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    31
    Hade liknande problem på min gamla 900. Felet var en gummibälg mellan turbo och luftfilter som kollapsade när det blev för stort vacum.
    Kolla så att du inte kan klämma ihop luftkanalen mellan filter och turbo.
    Kolla också så att inte filtret är igensatt.

    /erikW
    Saab 9-5 Aero -03
    Peugeot 205 GTI -89

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    26
    Ska byta stift, olja också den verkar inte vara så fräsh. Om det skulle vara mv som är sliten. Är det farligt att köra så ett tag?

    Mvh

    Andreas

  8. #8
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 462
    Medlem#
    6901
    Citat Ursprungligen postat av Noname
    Ska byta stift, olja också den verkar inte vara så fräsh. Om det skulle vara mv som är sliten. Är det farligt att köra så ett tag?

    Mvh

    Andreas
    Beror på hur du kör.

    Det är ju inte bra att stämpla plattan i mattan och köra tills laddtrycksspärren går i.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm "Rock City"
    Inlägg
    7
    Jag håller med bollman.
    Jag skule prova med ny magnetventil!
    Kör en svart 9-3 SC Vector 2,0t -06

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm "Rock City"
    Inlägg
    7
    Jag håller med bollman.
    Jag skule prova med ny magnetventil!
    Kör en svart 9-3 SC Vector 2,0t -06

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    26
    Förstår inte, om laddtrycks spärren går i. Måste det vara något fel då? Tex magnetventilen?

    Mvh

    Andreas

Liknande ämnen

  1. Motorbyte 9000 2,3t lång- till kortmotor
    Av Tommy 99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-05-13, 10:11
  2. 93 Viggen motor & 95 aero motor(99-00)= samma?, eller in
    Av Tamii i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2004-12-09, 00:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •