Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Okända kablar i bagagerum på og900s

  1. #1
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182

    Okända kablar i bagagerum på og900s

    Hej

    Började riva lite i min 900s i lördags för att städa ur bagagerummet ordentligt. Hittade då något som fick mig att bli riktigt fundersam på vad någon tidigare ägare pysslat med...

    ...nämligen två stycken avskalade kablar som låg oisolerade löst i bagaget!

    Den ena var vit/blå, den andra vit/röd (om jag inte kommer ihåg fel). Det verkar helt klart vara något som suttit där sedan fabrik då det är samma kabel som går under en asfaltsmatta i hjulhuset och sedan går vidare tvärs över tanken (som synes på bild) och försvinner in i kabelhärvan som går framåt i bilen. Försökte kolla lite i verkstadshandboken för elsystemet (dock bara fram till 1986) men hittade inget vettigt.

    Någon som har någon teori om vad detta kan vara? Delar av något gammalt orginallarm? Bilen är förövrigt utrustad med eltaklucka, elspeglar, clås (som inte fungerar) och farthållare (som troligen inte heller fungerar) om det skulle ha någon betydelse...

    Bifogar en bild


    Vad tror ni det kan vara?

    Mvh

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    1 884
    Har du 6x9 högtalare bak?
    Skulle gissa på högtalarkablar.

    Ta bort plastskruvarna som håller inredningen på högersidan och kolla hur det ser ut bakom.
    9-5 Aero -01 / 9-3 -99 cab / 9-3 -99 / 900 T16 S -93 (Aero) /#11 605 http://www.garaget.org/mps

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Inga 6x9:or i hatthyllan i alla fall, möjligen att det suttit 4x6:or på orginalplatsen. Tycker dock att det känns som att kabeln är för kort, men jag skall kolla upp detta imorgon!

    Fast om det skulle vara högtalarkablar...

    ..varför har de då inte dragit kabeln till den vänstra högtalaren på samma sätt som den högra?

    Högtalarkablar verkar dock mest troligt, skall kolla upp vad det är för färger framme i ISO-kablaget och kolla upp om det verkar vara högtalarkabel som ligger och skräpar.

    Mvh

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Bagagerumsbelysning?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  5. #5
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Det kollade jag, och den satt på andra sidan har jag för mig.

    Mvh

  6. #6
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Nu har jag kollat lite mer och det verkar mycket riktigt vara högtalarkablarna till högra bakhögtalaren. Färgerna stämmer överens med de framme i ISO-kablaget i alla fall.

    Mvh

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Köping
    Inlägg
    425
    Lite offtopic, båda mina og900 har varit rejällt rostiga i ena hörnet, men din ser ut att ha klarat sig helt ok ändå...


  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    1 884
    Citat Ursprungligen postat av H20
    Lite offtopic, båda mina og900 har varit rejällt rostiga i ena hörnet, men din ser ut att ha klarat sig helt ok ändå...

    Jag har någon skum dreneringsslang som kommer från lamphuset och går ner i den hörnan.
    Är det orginal el?
    9-5 Aero -01 / 9-3 -99 cab / 9-3 -99 / 900 T16 S -93 (Aero) /#11 605 http://www.garaget.org/mps

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Köping
    Inlägg
    425
    Citat Ursprungligen postat av mps
    Citat Ursprungligen postat av H20
    Lite offtopic, båda mina og900 har varit rejällt rostiga i ena hörnet, men din ser ut att ha klarat sig helt ok ändå...

    Jag har någon skum dreneringsslang som kommer från lamphuset och går ner i den hörnan.
    Är det orginal el?
    Mycket möjligt att det är det som har gjort att det rostat så.
    Törs inte riktigt svara på om det är original el. Jokero (ägarn innan mig) sa att det hade varit ett monster larm på bilen innan, sen om det verkligen var så eller inte låter jag vara osagt...

  10. #10
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av H20
    Lite offtopic, båda mina og900 har varit rejällt rostiga i ena hörnet, men din ser ut att ha klarat sig helt ok ändå...

    Det verkar som att min 900s har varit ganska väl omhändertagen i underredet, mycket tyder på att den varit rostskyddsbehandlad.

    Min 900 turbo däremot, den ser ut något i stil med den bilden du bifogade.
    På 99an var det hål rakt igenom....
    Så visst, det är inte en alltför vanlig syn att det ser ut som det gör på min 900s.

    Tråden om det där Jokero-larmet var helt klart något utöver det vanliga.

    Mvh

Liknande ämnen

  1. okända fel vid köp av repobjekt från bilfirma?
    Av -Konrad- i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-10-11, 23:54
  2. Okända oljud från 9-3 SS!!!
    Av Piffen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-18, 21:28
  3. Bagagerum
    Av Berget i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-11-12, 23:25
  4. Bagagerum
    Av quake i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2004-11-22, 14:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •