Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Startproblem OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    32

    Startproblem OG9-5

    Hejsan!


    Igår efter jobbet när jag hade hoppat in i bilen och var på väg hem, bilen funkar felfritt. När jag kommer fram till parkeringen och ska backa in på den så tvärdör motorn, jag tänker inte mer på det och försöker starta den, men det händer inget alls förutom att startmotorn drar runt utan tändning, 3-4 försök utan att motorn startar så jag bilr tvungen att putta in bilen ( tur i oturen att den dog just där).

    Efter försöken så kommer det två bilar förbi och jag känner att det luktar soppa, har svårt att säga om det är ifrån min bil det luktar eller om det är deras bilar som luktar.

    Efter att jag har pratat med en god vän som gav mig tipset att ringa saabverkstaden (idag) och fråga om dom har någon beganad tändkassett som ligger som man kan testa med att montera för att utesluta om det är det som är felet, men det hade dom inte, allt går till återvinning tyvärr :/

    Damen jag pratade med sa att det är vanligt att bränslepump och tändkassetten går sönder på dessa bilar och min bil är för ny för att ingå i den kampanj dom hade om tändkassetterna, (saab 9-5 aero-03, rullat 13 500 mil ca.)

    Hon sa också att jag skulle försöka starta bilen, efter ett par försök så ska jag gå fram och lukta runt tändkassetten och känna om den är varm eller om det luktar bränd plast, men jag kännde ingen värme eller lukt, men tyckte att jag kände någon form av bränt men kunde aldrig fastslå om det kom ifrån den. Bränslepumpen tog jag mig fram til. ( tog en bild som jag tänkte lägga upp men vet inte riktigt hur jag ska lägga upp den här, om jag skulle behöva byta ut den så skulle jag behöva ha lite hjälp, för jag vet inte rikgit hur ska ta bort den) Iaf. Jag sätter i nyckeln och vrider om så tändningen bara är på och jag hör ett ljud ifrån pumpen, det lät som små små små smällar, typ som tickningar av hög ljudton ( kan inte förklara ljudet riktigt) efter en liten stund så tystnar pumpen.

    Att den gör ljud ifrån sig verkar vara bra, för hade den varit trasig så tycker man iaf att den skulle vara tyst. Har jag fel?

    Med detta ljud så gör det att jag riktar mina misstankar åt tändkassetten som det är fel på. Kan man på något vis se på den om den är trasig när man skruvar bort den, jag har inte haft tid till att lossa den ännu, pga mörkrets intrång.

    Fick höra att det även kunde vara vevaxelgivaren men det skulle gå att starta den då iaf men svårstartad om den var varm och min startar ju inte alls så den utesluter jag.

    Varför jag inte lämnar in bilen är för att det kostar tok för mycket, anser att det inte är rimliga pengar att ta runt 500 spänn för att koppla in en data och läsa av i 2 min. Visst, skulle det vara annat fel än detta som man misstänker så har man inget annat val, men kan man undvika att lämna in den så är det bra. Har inga problem med att skruva bil.

    Så finns det någon hjälpsam själ här som kan hjälpa mig så tar jag gärna emot råd,tips och ideér.



    Angående bilden...Det sitter en plastring med greppvänliga "piggar" runt själva pumpen, ska man lossa ringen för att lossa på själva pumpen? För jag hittar inte en ända skruv eller mutter. Sitter en kontakt och två bränslerör, ( tur och retur?)

    Tack på förhand!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    250
    När det gäller pumpen så har du med all säkerhet rätt pumpen går igång och bygger upp trycket sedan stannar den tills nytt tryck behöver byggas upp.Rent spontant så kanske tändkasetten är intressant.
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 416
    du kan snapsa i lite bensin i 1-2 cylindrar och provstarta, om den tänder då är det pumpen, tänder inte=troligen kasetten.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    250
    Har du en laptop så finns det programvara som du kan läsa av bilens dator med.


    http://www.auterraweb.com/dyforwiusb.html
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    32
    Jag vill börja med att tacka er för era svar och er hjälp, problemet är löst, det visade sig att det var tändkasetten som var trasig. Passa på att tacka Bilcenter i Strängnäs för en mycket god serviceanda på den firman. Tummen upp för dom samt bekanta.

    Jag fick låna en provkassett för att utesluta den, när man hade pluggat i den så hoppade bilen igång med en gång, utan problem. Så idag fick jag hjälp av en bekant, han löste ut en ny åt mig hos dom i strängnäs, har just testat den nya och bilen spinner som en katt..

    Tack ännu en gång!

    Tur i otur att det "bara" var det felet, just när man hade tänkt att lägga pengarna på annat så händer detta. Men men..Allt går sönder, frågan är bara när...

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem OG9-5
    Av Luttwich i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2020-04-02, 20:34
  2. [LÖST] Startproblem OG9-5
    Av Sanna82 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2015-06-12, 20:28
  3. [LÖST] Startproblem NG9-3 TiD
    Av zhabul i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2015-02-18, 08:59
  4. [LÖST] Startproblem OG9-5
    Av 2times i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-08-25, 12:08

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •