Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 45

Ämne: Saab 9000 2,3 turbo s???

  1. #21
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572
    Tomas 220 PS
    Fint att du kom med ett så ultragenomförligt inlägg. Man är verkligen nollad i info om man jämför med dig.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    418
    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Tomas 220 PS
    Fint att du kom med ett så ultragenomförligt inlägg. Man är verkligen nollad i info om man jämför med dig.





    Tomas 220 PS
    Saab 9-5-01 "Räsern", Saab 9-5 Aero sc-02 "05 facelift", Saab 9-3 Aero-01,
    Audi S8-01

  3. #23
    Citat Ursprungligen postat av Tim900turbo
    jeppe, det är din gamla bil ja har köpt rxr535! s¨det är en äkta då? 220hk eller en vanlig 200hk? vet du det för ja har inte fått den att gå rent än..
    Trevligt .

    Jo det är en äkta Turbo S, men den saknar skinnklädsel. Originalfälgarna sitter på min kompis Saab nuförtiden .

    Det satt ingen röd box i bilen, men däremot så var den trimmad från fabrik (allt enligt papperen från tyskland). Den laddade en bra bit in på röda och gick otroligt bra. Min kompis chippade 9000 2.3t hade inte en suck när vi körde mot varandra, oavsett chaufför. De enda problem jag hade under min ägandetid var lite TCS problem, och då bytte jag box + spjällhus.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  4. #24
    okej trevligt , ja köpte den när den inte startade av en kille i norrköping. men nu går den inte rent när ja fått igång den och han innan hade också bytt spjällhus 2 gånger sa han. frågan är om han satt dit de trasiga andra gången då den inte startade för att kolla om det va de..? ska iaf prova med ett annat imorgon. har du någon aning om vart dom pappren från tyskland finns idag?
    M3 CAB,
    9000 2,3T sport

  5. #25

    Re: CC Aero....2,3 Turbo S.....CS Aero......

    Citat Ursprungligen postat av Tomas 220 PS
    Om det är en manuell "svensksåld" Turbo S så bör det stå CD65m-S eller CD65m-SR-S för dito med soltak i regbeviset.
    Vet va de ska stå om de är en automat?
    Saab 9000 CS TurboSport
    http://www.garaget.org/?car=27921

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Döttinger Höhe
    Inlägg
    307

    2,3 Turbo S Automat...

    Hej !

    ......bör heta CD68M-S alternativt CD68M-SR-S med soltak.

    Den senast i trafiktagna 2,3 Turbo S jag känner till är en Cirrusvit. I drift sent i december 1992.

    CS Aeron som kom modellåret ´93 finns 7 styck - samtliga soltak - som har den tidiga registreringen 921210. Av dessa finns 3 blå och 1 röd kvar.


    /Tomas 220 PS
    9000 CC Aero ´91 220 PS Talladegaröd - låg lackad vinge
    9000 CC Aero ´91 220 PS Odoardogrå - brovinge
    9000 CS 2,3 Turbo S ´92 220 PS Svart
    9000 CS Aero ´97 225 PS Silver
    Tomas 220 PS
    9-3 Aero, 9000 CS Aero, 9000 2.3 Turbo S, 9000 CC Aero x2, 9000 CD Aero

  7. #27
    Citat Ursprungligen postat av Tim900turbo
    okej trevligt , ja köpte den när den inte startade av en kille i norrköping. men nu går den inte rent när ja fått igång den och han innan hade också bytt spjällhus 2 gånger sa han. frågan är om han satt dit de trasiga andra gången då den inte startade för att kolla om det va de..? ska iaf prova med ett annat imorgon. har du någon aning om vart dom pappren från tyskland finns idag?
    Men lyser TCS lampan osv? Annars så borde allt vara som det ska med spjällhus och sånt, och felet borde ligga nån annanstans. Viktigt att veta är att spjällhus och andra komponenter till TCS som byts måste kalibreras in med Tech2 för att funka ordentligt.

    Jag vet inte vad tysklandspapperen är tyvärr, de följde med bilen när jag sålde dem.

    mvh
    Jeppe
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  8. #28
    nu hölpå lite ikväll och tcs ctr lampan lyser och ja fick fram en felkod som säger att det antingen sitter fel styrdon i bilen eller att det är okodat. hur kodar man dessa?
    jag gick sedan in med tech 2 i motor sen edc eller vad det hette (alt längst ner i menyn vilket system tex trionic) där programmerade jag och när ja skulle välja va de va för bil gick det bara att välja 9000 årsm 91 2,3i el 2,0i motor? kan det vara ett sådant styrdon i och därför går den inte som den ska?
    behöver hjälp

    p.s provade att byta spjällhus men hjälpte inte.

    felsymptom är just nu att ingen tomgång och allmänt seg och slö ( inget turbotryck) nån som vet va ja ska böra med? köpa ett nytt styrdon på skroten att prova med?

    //tim
    M3 CAB,
    9000 2,3T sport

  9. #29

    Re: 2,3 Turbo S Automat...

    Citat Ursprungligen postat av Tomas 220 PS
    Hej !

    ......bör heta CD68M-S alternativt CD68M-SR-S med soltak.

    Den senast i trafiktagna 2,3 Turbo S jag känner till är en Cirrusvit. I drift sent i december 1992.

    CS Aeron som kom modellåret ´93 finns 7 styck - samtliga soltak - som har den tidiga registreringen 921210. Av dessa finns 3 blå och 1 röd kvar.


    /Tomas 220 PS
    9000 CC Aero ´91 220 PS Talladegaröd - låg lackad vinge
    9000 CC Aero ´91 220 PS Odoardogrå - brovinge
    9000 CS 2,3 Turbo S ´92 220 PS Svart
    9000 CS Aero ´97 225 PS Silver
    ok tackar fick CD68M-SR på VV.
    Gött o veta att man har en riktig..Förresten Talladegaröd på 2,3t S -92 e de vanligt?
    Saab 9000 CS TurboSport
    http://www.garaget.org/?car=27921

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Döttinger Höhe
    Inlägg
    307

    Talladegaröd....

    Hej !

    Kollade för ett tag sen och då fanns det 3 svarta med manuell låda i landet - en har 220 PS införd i regbeviset.

    Röda kan jag inte säga på rak arm - kanske senare.

    Lägg även märke till att de färger som Turbo S:en kunde levereras i 1992 var:

    Cirrusvit - 153
    Svart - 170
    Le Mans blå - 229
    Odoardogrå - 223
    Platanagrå - 228 - en ljusare grå metallic än odoardogrå - ganska sober
    Talladegaröd - 219

    Mot extrabeställning även Eucalyptusgrön - 235

    Inredning som sagt ljusgrå läder Dover H53 eller mörkgrå Buffalo E53.

    Tillvalen från fabrik på 2,3 Turbo S var:

    Metalliclack för 5.600 kr
    Talladegaröd för 1.700 kr - även kallat exklusivlack
    Automatlåda för 14.000 kr
    Elsoltak plåt för 10.600 kr
    Elsoltak glas för 13.600 kr
    Airbag för 10.500 kr
    Traction Control TCS för 7.600 kr
    Musbion SCC för 3.600 kr
    Bakrutetorkare RWW för 2.500 kr

    SAABs fina Audio System för 9000 var standard i Turbo S men gick annars att beställa löst på övriga modeller för saftiga 13.900 kr.

    Priser ovan från 1992-03-01.

    Till detta kommer priset på bilen som samma datum var 316.000 kr.

    OT:
    Nypriset för den Odoardogrå i signaturen nedan var i december 1990 när den beställdes ny av första ägaren 374 300 kr - en "hisklig" summa på den tiden.

    Detta också avspeglandes att mången CC Aero eller Turbo S hade företag/VD/ledning som första ägare.

    /Tomas 220 PS
    9000 CC Aero ´91 220 PS Talladegaröd
    9000 CC Aero ´91 220 PS Odoardogrå
    9000 CS 2,3 Turbo S 220 PS Svart
    9000 CS Aero ´97 225 PS Silver
    Tomas 220 PS
    9-3 Aero, 9000 CS Aero, 9000 2.3 Turbo S, 9000 CC Aero x2, 9000 CD Aero

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    418
    Thomas 220 PS, har du nån koll på hur många pearlwhite 9000 som finns kvar i trafik?
    Saab 9-5-01 "Räsern", Saab 9-5 Aero sc-02 "05 facelift", Saab 9-3 Aero-01,
    Audi S8-01

  12. #32
    nu hölpå lite ikväll och tcs ctr lampan lyser och ja fick fram en felkod som säger att det antingen sitter fel styrdon i bilen eller att det är okodat. hur kodar man dessa?
    jag gick sedan in med tech 2 i motor sen edc eller vad det hette (alt längst ner i menyn vilket system tex trionic) där programmerade jag och när ja skulle välja va de va för bil gick det bara att välja 9000 årsm 91 2,3i el 2,0i motor? kan det vara ett sådant styrdon i och därför går den inte som den ska?
    behöver hjälp

    p.s provade att byta spjällhus men hjälpte inte.

    felsymptom är just nu att ingen tomgång och allmänt seg och slö ( inget turbotryck) nån som vet va ja ska böra med? köpa ett nytt styrdon på skroten att prova med?

    //tim
    M3 CAB,
    9000 2,3T sport

  13. #33
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Det jag undrar när ni pratar om Aero beställd med plych-stolar. Pratar vi vanliga 9000-stolar, eller var det riktiga pilot/mussePigg fåtöljer med tygklädsel? Jag antar att det var vanliga stolar, men det vore lite häftigt med Aerostolar som är origianlklädda i tyg - unikt!

    För övrigt är det inte konstigt att folk beställer bilar utan skinn, fast de inte spar pengar på det. Själv skulle jag av etiska skäl aldrig köpa en ny bil med skinninredning, vare sig det var en Hyundai Atos, 9-3 Aero, Mercedes S600 eller en Maybach... Även om ni aldrig har egna djuretiska betänkligheter så tycker jag det är konstigt att inte ens ana att det finns de som bryr sig...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  14. #34
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Det jag undrar när ni pratar om Aero beställd med plych-stolar. Pratar vi vanliga 9000-stolar, eller var det riktiga pilot/mussePigg fåtöljer med tygklädsel? Jag antar att det var vanliga stolar, men det vore lite häftigt med Aerostolar som är origianlklädda i tyg - unikt!

    För övrigt är det inte konstigt att folk beställer bilar utan skinn, fast de inte spar pengar på det. Själv skulle jag av etiska skäl aldrig köpa en ny bil med skinninredning, vare sig det var en Hyundai Atos, 9-3 Aero, Mercedes S600 eller en Maybach... Även om ni aldrig har egna djuretiska betänkligheter så tycker jag det är konstigt att inte ens ana att det finns de som bryr sig...
    Ja, det där med djuretik har jag aldrig tänkt på faktiskt, men det är klart att det finns människor som bryr sig om det...skumt att det inte poppat upp i skallen nån gång.

    Beträffande tygstolarna så är det "vanliga" 9000 stolar om det är tyg. De enda speciella tygstolarna som jag vet om till 9000 är någon lammulsvariant till Griffin.
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  15. #35
    Citat Ursprungligen postat av Tim900turbo
    nu hölpå lite ikväll och tcs ctr lampan lyser och ja fick fram en felkod som säger att det antingen sitter fel styrdon i bilen eller att det är okodat. hur kodar man dessa?
    jag gick sedan in med tech 2 i motor sen edc eller vad det hette (alt längst ner i menyn vilket system tex trionic) där programmerade jag och när ja skulle välja va de va för bil gick det bara att välja 9000 årsm 91 2,3i el 2,0i motor? kan det vara ett sådant styrdon i och därför går den inte som den ska?
    behöver hjälp

    p.s provade att byta spjällhus men hjälpte inte.

    felsymptom är just nu att ingen tomgång och allmänt seg och slö ( inget turbotryck) nån som vet va ja ska böra med? köpa ett nytt styrdon på skroten att prova med?

    //tim
    Vill minnas att när jag lämnade in min bil för felsökning av TCS så hade jag bytt box + spjällhus, men dessa två "matchade" visst inte, så verkstaden provade med att byta tillbaka till mitt gamla spjällhus och kalibrera in det, och sedan funkade det. Finns många olika ETS boxar, så visst kan det väl ställa till problem. Hur man gör i Tech2/ISAT har jag dock ingen aning om tyvärr
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  16. #36
    box till tcs:en? hur gick bilen innan du bytte dessa? har ju en felkod på motorstyr. funderar på om ja ska köpa ett beg sådant eller hur fan ska ja göra? börjar bli less nu snart..
    M3 CAB,
    9000 2,3T sport

  17. #37
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av Jeppe9KTurboS
    De enda speciella tygstolarna som jag vet om till 9000 är någon lammulsvariant till Griffin.
    Ja, apropå dem, så har jag aldrig sett sådana i verkligheten - måste vara gryyymt ovanliga. Däremot undrar jag om det inte sitter sådana i denna bil? Kolla inredningsbilden. Bilen är troligen Saudiarabimport.
    http://www.blocket.se/vi/8077039.htm?ca=5_s

    (Så får vi hoppas att länken får vara kvar för att illustrera klädsel, utan att ngn moderator kommer och säger: Näääööö, allt från blåcke ska va i blåcketrån!)
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  18. #38
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Citat Ursprungligen postat av Jeppe9KTurboS
    De enda speciella tygstolarna som jag vet om till 9000 är någon lammulsvariant till Griffin.
    Ja, apropå dem, så har jag aldrig sett sådana i verkligheten - måste vara gryyymt ovanliga. Däremot undrar jag om det inte sitter sådana i denna bil? Kolla inredningsbilden. Bilen är troligen Saudiarabimport.
    http://www.blocket.se/vi/8077039.htm?ca=5_s

    (Så får vi hoppas att länken får vara kvar för att illustrera klädsel, utan att ngn moderator kommer och säger: Näääööö, allt från blåcke ska va i blåcketrån!)
    Humm, ja det där såg onekligen annorlunda ut . Hoppas de är skönare att sitta i än de är snygga....
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  19. #39
    Citat Ursprungligen postat av Tim900turbo
    box till tcs:en? hur gick bilen innan du bytte dessa? har ju en felkod på motorstyr. funderar på om ja ska köpa ett beg sådant eller hur fan ska ja göra? börjar bli less nu snart..
    Vad har du för felkoder då? Jag har någon TCS manual nånstans, där man säkert kan läsa ut ett och annat om du inte har tillgång till det.

    Innan jag bytte ETS box (som sitter under förarstolen) och spjällhus så gick bilen på grundladd, pedalen var trög, tomgången låg och ojämn, farthållare, kylning till ACC fungerade inte. Det är väl det som brukar hända när bilen går i "limp" mode. Jag minns inte vad jag hade för felkoder, men det kan hända att det finns kvar här på forumet med lite tur om man söker på TCS, eller inlägg skrivna med mitt alias.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  20. #40
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572
    Citat Ursprungligen postat av Jeppe9KTurboS
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Citat Ursprungligen postat av Jeppe9KTurboS
    De enda speciella tygstolarna som jag vet om till 9000 är någon lammulsvariant till Griffin.
    Ja, apropå dem, så har jag aldrig sett sådana i verkligheten - måste vara gryyymt ovanliga. Däremot undrar jag om det inte sitter sådana i denna bil? Kolla inredningsbilden. Bilen är troligen Saudiarabimport.
    http://www.blocket.se/vi/8077039.htm?ca=5_s

    (Så får vi hoppas att länken får vara kvar för att illustrera klädsel, utan att ngn moderator kommer och säger: Näääööö, allt från blåcke ska va i blåcketrån!)
    Humm, ja det där såg onekligen annorlunda ut . Hoppas de är skönare att sitta i än de är snygga....
    Jag har sett några uppsättningar lammull. Dels när Griffin presenterades så hade de en med lammull i utställningshallen, men även på skroten har jag sett några enstaka uppsättningar.
    Svårt att säga om det är lammull på bilden. Men jag är rätt övertygad om att det är det.
    Tyvärr har jag aldrig haft möjlighet att åka långt i en bil med lammull. Så jag kan inte svara på komfortskillnader
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

Liknande ämnen

  1. Saab 9000 Turbo -91
    Av BamZe84 i forum Projekt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-05-11, 04:17
  2. saab 9000 turbo-88
    Av jockeb i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-04, 20:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •