Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Svårtstartad, nöta startmotor länge NG900

  1. #1

    Svårtstartad, nöta startmotor länge NG900

    Hej!

    Efter byte av bränslefilter har min bil blivit svårtstartad, man får nöta ovanligt länge på startmotorn. Är den kall eller har stått typ en halvtimme så är den seg, vid korta stopp på några minuter räcker det med nåt varv på startmotorn så hoppar den igång. I övrigt går den som den ska, DI byttes för ca 3 veckor sen och den gick bra efter det, detta kom som sagt efter bytet av bränslefilter i helgen. Iom detta så fick jag nöta bra länge direkt efter, vilket i mina ögon är normalt så slangarna var tomma.

    Sitter det nån backventil i filtret som kan spöka? För det verkar ju som om den inte håller soppan kvar i systemet.

    Tidigare har jag heller aldrig haft nåt problem oavsett nivå på soppan i tanken...
    AKA "Zpider"

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    4156
    Det är flödesindikering på filtret. (Jättestor pil åt ena hållet på filtret)
    Den pilen måste sitta åt rätt håll (Samma håll som gamla filtret satt åt), så att bränslet kommer ut åt det hållet filtret pekar.

    Men har du satt filtret åt rätt håll så kolla också att du inte råkade vecka bränsleslangarna vid filtret när du drog åt hållaren. Det råkade jag göra när jag bytte filter. När jag drog åt hållaren så råkade filtret följa med någon grad. Det var ingenting jag tänkte på men när bilen inte gick riktigt efteråt så kikade jag igen och upptäckte att när filtret vred sig lite så räckte det för att få de korta bränsleslangarna att vecka sig.

    Efter att skruvat upp filtret, vridit tillbaka det och rätat ut vecket på slangarna igen så funkade bilen som den skulle.

    Värt att kolla upp. :-)


    Kolla också att filtret håller helt tätt på tomgång. Är lätt hänt att det småläcker lite om inte packningsbrickorna ligger helt rätt eller att man dragit åt nog hårt.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Gällande riktning går det ju inte att sätta fel eftersom banjobultarna är olika gäng på.

    Visst kan jag har veckat slangarna, men skulle den då gå ok så fort den väl startar? Då borde den ju snarare strypa totalt vilket skulle göra att den inte får tillräcklingt med soppa, men men, ska kolla det.

    Läcker gör det inte, redan kollat....
    AKA "Zpider"

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 098
    Medlem#
    2555
    Bytte du inte stiften samtidigt som DI?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Bytte du inte stiften samtidigt som DI?
    Allt sånt byttes, olja, filter, stift...

    Och som sagt, bilen går kanon, när den väl startar. Fråga, i vilket läge ska soppapumpen börja gå? Vid tändning på, eller vid körning på startmotor?
    AKA "Zpider"

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 560
    Citat Ursprungligen postat av LeffeP
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Bytte du inte stiften samtidigt som DI?
    Allt sånt byttes, olja, filter, stift...

    Och som sagt, bilen går kanon, när den väl startar. Fråga, i vilket läge ska soppapumpen börja gå? Vid tändning på, eller vid körning på startmotor?
    När du vrider på tändningen. Lyfter du baksätet kan du höra pumpen surra igång ett par sekunder.

    Mvh
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av LeffeP
    Visst kan jag har veckat slangarna, men skulle den då gå ok så fort den väl startar? Då borde den ju snarare strypa totalt vilket skulle göra att den inte får tillräcklingt med soppa, men men, ska kolla det.
    Det är inte så säkert. Min var nämligen likadan. Lite mer svårstartad till en början...

    Efter ett tag dock så laddade den inte lika mycket heller och var snudd på stört omöjlig att få att gå rent om man inte smög upp i hastighet. Det var då jag anade misstankar.

    Men vad du bestämmer dig för att kolla eller inte är upp till dig. Ger dig bara tips och råd.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    1 243
    Nu är jag inte så hemma på just den bilmodellen.

    Men det flesta bilar har en backventil sitter någonstans på bränsleledning ofta vid fästet till pumpen
    om denna ventil inte fungerar som den ska försvinner trycker i ledningarna och pumpen måste snurra en
    stund innan trycket är uppe igen.

    Kan vara ide och kolla om det sitter nån form av backventil och även prova byta den om det inte är allt för svårt.
    Saab 9-5 Sedan 2.0T Maptun Steg1 E85 BioPower
    http://www.garaget.org/?car=302321

Liknande ämnen

  1. Påverkar startspärren startmotor? ng900
    Av nyägare i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-08-23, 22:04
  2. Startmotor ifrån sugis på turbo? [NG900]
    Av LeafBox i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-07-20, 10:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •