Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Baslåda med 8tummare?

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Baslåda med 8tummare?

    hej.

    Funderar på att bygga en liten baslåda model budget till sambons bil.
    funderat på 2st billiga basar från ljudia

    http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ ... 0&cart_id=



    inledningsvis hade jag tänkt driva detta på ett gammalt as3steg jag har liggandes, enda målet är att få något bättre ljud än nu.

    går de få bra bas med 2st 8 tummare eller kommer de bara bli skit?

    As3steget kan ni ju tycka vad ni vill om, är mest för att de är de enda steg jag har över för tillfället, ska ju självklart bli nått bättre senare.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    190
    Varför inte köra med en bättre 10 tummare? Lådan blir mindre än med 2 8" dessutom.
    Saab 900 -95. BSR steg 2. SE Paket

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318

    Re: Baslåda med 8tummare?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    hej.

    Funderar på att bygga en liten baslåda model budget till sambons bil.
    funderat på 2st billiga basar från ljudia

    inledningsvis hade jag tänkt driva detta på ett gammalt as3steg jag har liggandes, enda målet är att få något bättre ljud än nu.

    går de få bra bas med 2st 8 tummare eller kommer de bara bli skit?

    As3steget kan ni ju tycka vad ni vill om, är mest för att de är de enda steg jag har över för tillfället, ska ju självklart bli nått bättre senare.
    Hej!

    Köpte två åttor från:
    http://www.fynda.se/index.php3?prodid=1619
    för under tvåhundringen styck som jag monterade i ett rör (sådant som man gjuter husplintar i) klätt med "högtalarmatta" och stoppade under sängen i lastbilen. Trots det magra priset vart jag possitivt överaskad över hur gedigna dessa basar verkade. Lite rattande på steget som har inbyggt aktivt filter och jösses vad detta rör spelar med dessa bugdetbasar. Gillar framförallt snärtigheten i åttatummarna som inte en tia eller tolva presterar, utan som mer "mullrar"


    Edit: Du har Pm!!
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    Har kollat på dessa basar med, dock så vet jag inte om jag vill köra 2st sånna eller om jag skulle sattsa på en bara, ska va till sambons bil och hon behöver inget jättedunk, satt en splitter ny cdspelare i hennes bil när vi köpte den men den verkade ju inte ha mer än 4*7W eller nått för de är nada bas från nått, sitter ändå 300W 4 vägs 6*9or bak och de dunkar inte något, vrider man upp basen på stereon så skrapar det bara....

    tänkt jag skulle ta en rund ner till Gekås i ullared nästa helg, sist jag var där sålde de baslåda med 12tummare för 349kr.
    de har även haft små aktiva baslådor med 8 tummare för 399kr.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    206

    Re: Baslåda med 8tummare?

    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Gillar framförallt snärtigheten i åttatummarna som inte en tia eller tolva presterar, utan som mer "mullrar"

    Edit: Du har Pm!!
    Myten lever fortfarande!
    Snärtigheten i en bas ligger inte konstorleken utan i magnetsystemet.

    Skulle vi knåpa ihop ett par högtalare. Först 8, 10 och 12" alla med en magnetvikt på ett halvkilo, 2 tums spole och alla en effkttålighet på säg 200w.
    Då skulle den minsta basen spela absolut tightast medans tolvan skulle bli väldigt slapp och okontrollerad.

    Skulle vi ta samma högtalare men dimensionera dem med olika mkt magnetkraft och effekttålighet.
    T.ex 8" med 500G magnet
    10" med 650G magnet
    12" med 1000G magnet så skulle alla låta lika med effekt i förhållande till storlek. Detta är ju rent tekniskt sett.

    Tråkigt nog så har ekonomiavdelningen på alla fabriker för mkt att säga till om. Det är billigare att utveckla ett magnetsystem och köra det på olika konstorlek. De tar även hänsyn till hur mkt effekt normalanvändaren har i sitt steg. Hade alla haft massor med effekt (inte kinawatt) så hade en 12" med lätthet spelat lika tight.

    Ska man summera det. Beroende på märke så behöver inte en 8" spela tightare än en 10/12"

Liknande ämnen

  1. Baslåda i en 9-5:a
    Av Apex i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-07-16, 14:49
  2. Baslåda
    Av Sensa i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-07-14, 21:29
  3. Baslåda i 9-5 -04
    Av AERO_chrille i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-12-08, 13:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •