Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Bagagelucka går inte att stänga - 9-5

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 730

    Bagagelucka går inte att stänga - 9-5

    En kompis till mig har fått problem med sin 9-5:a (-00) idag, så jag slänger in en fråga från honom, hoppas att någon har en idé om vad det kan vara som felar?

    Idag går bakluckan plötsligt inte att stänga på min 9-5 Sedan. Den studsar bara. Den fjädrande delen i låset i luckan funkar perfekt. Jag gissar det har med ellåsningen att göra istället. Man hör ett ljud från bakluckan när man trycker på knappen i förardörren så elen går fram, men det låter "svagt" och inte alls som vanliga upplåsningsljudet.
    Mvh
    Martin

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    53
    En -00 har väl ingen ellåsningfunktion...
    Kan vara så enkelt att låskistan i luckan har hunnit att låsa för att sedan stutsa upp igen.
    Exemplevis om man har packat alldeles för mycket i skuffen och slår igen luckan.
    Har man otur då så går luckan nästan hem och låset låser men utan att greppa tag i "ringen" och luckan går upp igen.
    Nästa gång slår man lite hårdare och tjong flyger den upp igen får då är låsbult/pinnen i nedfällt läge.
    Kolla på låskistan i luckan och man kan återställa med fingrarna.
    Problemet är att i låskistan sitter det en mikrobrytare, som känner av om den är i låst eller öppet läge, och den går oftast sönder när detta händer...
    Går inte att byta utan hela låskistan måste bytas -> svindyrt på saab men ca 500 på skroten.
    Om man kan leva utan den sensorn kan man bara koppla loss den kontakten, då tror den att den alltid är låst.
    9-5 Aero -00, kombi rules... -> Såld -> KIA = 7 års nybilsgaranti = släng dig i väggen saab
    Fakta om livet: Flest leksaker när han dör vinner...

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Alla 9-5 har upplåsning med hjälp av el och det är väl det som menas...
    Fredrik J

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    53
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Alla 9-5 har upplåsning med hjälp av el och det är väl det som menas...
    Det stämmer nog...
    Min trötta hjärna gled in på nya modelen, med elmanövrerade luckan, att man bara behöver göra ett lätt tryck på knappen i luckan för att öppna.
    Men tror fortfarande att problemet sitter i låskistan/mikrobrytaren.
    För man ska kunna manuellt ställa låskistan i "öppet läge" m.h.a fingrar/skruvmejsel/huggjärn/isbrytare mm och sedan ska luckan gå att stänga.
    Om sedan bilen signalerar att luckan fortfarande är öppen -> trasig brytare -> byt kistan eller ta bort kontakten.
    9-5 Aero -00, kombi rules... -> Såld -> KIA = 7 års nybilsgaranti = släng dig i väggen saab
    Fakta om livet: Flest leksaker när han dör vinner...

Liknande ämnen

  1. Värmefläkten går inte stänga av. 9-3, -04
    Av nio3 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-11-28, 01:42
  2. 9000 cse -94:a går inte att stänga av
    Av -Rickard- i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-10-09, 11:55
  3. Larm går inte att stänga av
    Av m_nordh i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-17, 15:47
  4. stolsvärmen går inte att stänga av 9-5 -02:a
    Av Nippe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-26, 07:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •