Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Projekt: 900 turbo coupé -94 renovering ( f28 funderingar..)

  1. #1

    Projekt: 900 turbo coupé -94 renovering ( f28 funderingar..)

    Tjena

    Som vissa vet var jag ganska aktiv här på forumet för ca 1 år sen tillbaka. Hade rätt bra planer för min 900 och många delar inhandlades. Jag höll samtidigt på och grejade mycket med min kompis Nissan skyline och blev mer och mer sugen på en sån själv.

    Kompisens skyline:

    Anter33 på garaget.org där jag lånade bilderna

    Så lusten att fortsätta med min framhjulsdrivna projekt började avta mer och mer när man såg hur mycket eftermarknads delar det fanns till en skyline om man jämförde med min 900. Så jag bestämmde mig för att sälja av delar och själv inskaffa en skyline.

    I Januari i år så inhandlades en R33 gts25t från auktion i Japan, som anlände ganska sent efter lite krångel i Uk.

    Min nyinköpta leksak:



    Samtidigt så hade jag kvar min 900 turbo coupé som bara kördes och kördes med mer och mer fel. Så kom den dagen den skulle in på besiktning i början på juni . Efter att ha fått 4 st ganska jobbiga tvåor så ställdes saaben undan. Jag har kört Skyline större delen av sommaren och fått leka av mig lite.

    Saaben:




    Nu har jag fått mer och mer lust att börja greja med Saaben. Så jag har satt dit en sprillans 9-3 framvagn med polybussningar, viggen k-hämmarstag samt gula ställbara konidämpare och h&r sänkningssats har just skruvats dit. Avgassystemet börjar bli bra rostigt det med så lite senare i vinter tänkte jag även sätta dit ett 3 tums avgas med 1 dämpare från katten och bakåt. Men det är inte så bråttom än.

    Några av framvagnsdelarna:


    Jag har även börjat rostlaga den då det kommit lite i skärmkanterna men annars är den väldigt fin om man jämför med andra ng900 från samma år. Så nu ska den fixas till i fint skick så den funkar måååånga år till hehe.

    Det viktigaste just nu för tillfället är att få bilen besiktad. Men sen kommer det hända mer och mer med bilen. Lite sugen på att byta till svart inredning men vi får se.

    Det var allt för idag men jag återkommer med mer info och ska fixa lite bilder om nån är intresserad att se ?

    Saaben på garaget: http://www.garaget.org/?car=12733
    Skylinen på garaget: http://www.garaget.org/?car=44763
    Mvh Simon
    Simon Olsson
    Kör: Grön 900ng turbo coupe Och en Skyline r33 gts25t -97

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Hultsfred
    Inlägg
    51
    Låter gutt ju simon, laga rost är inte skojj men de blir nog bra när det blir klart !

    /Lowgren
    |Saab 9000 2,3T|Saab 900 2,1 R.I.P|
    http://www.garaget.org/RZL

  3. #3
    Tråkigt att ingen skriver något :-(
    Men nu är det varjefall så att växellådan i min inte är den bästa och backen brukar åka ur, så jag funderar på ett lådbyte. Ska jag byta låda vill jag göra det ordentligt nu när chassiet är så påkostat. Så jag funderar på att stoppa i en f28 i bilen.
    Den verkar mycket enklare att stoppa i en den f40 jag hade tidigare. Eller vad säger ni? Känns ju onödigt å stoppa i en org låda när man får en mycket bättre för några 1000 extra.
    Simon Olsson
    Kör: Grön 900ng turbo coupe Och en Skyline r33 gts25t -97

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Ludvika, men bor i Hokksund(Norge)
    Inlägg
    222
    Stoppa i en F28 du Simon!

    Mvh Anders
    Nothing beats displacement!!!!
    Medlem nr: 5185

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 519
    F 28 är ju stabilt, du skrev några jobbiga fyror på besiktning...Är det inte tvåor man får?

    /M
    Akta skinnet!

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av lillen 761
    F 28 är ju stabilt, du skrev några jobbiga fyror på besiktning...Är det inte tvåor man får?

    /M
    Hehe ojdå ändrat var kanske lite väl snabb med tangentbordet
    Simon Olsson
    Kör: Grön 900ng turbo coupe Och en Skyline r33 gts25t -97

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 519
    Tänkte väl det,en fyra på besiktning lät riktigt allvarligt!

    Lycka till nu...

    /M
    Akta skinnet!

  8. #8
    Tänkte ta och uppgradera bromsarna snart nån som har nåt tips ? Har funderat på 9-5 aero vilka årsmodeller mm passar ?

    Har funderat lite på om kanske 9-3 ss aero bromsar med passar på min bolt-on ? Är dom bättre än 9-5 aerons ? Vad är minsta fälgarna man kan köra med dom ?

    Mvh Simon
    Simon Olsson
    Kör: Grön 900ng turbo coupe Och en Skyline r33 gts25t -97

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    1 645
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Knuff
    Tänkte ta och uppgradera bromsarna snart nån som har nåt tips ? Har funderat på 9-5 aero vilka årsmodeller mm passar ?

    Har funderat lite på om kanske 9-3 ss aero bromsar med passar på min bolt-on ? Är dom bättre än 9-5 aerons ? Vad är minsta fälgarna man kan köra med dom ?

    Mvh Simon
    9-3ss är betydligt svårare att montera, inte minst med tanke på att handbromsen är uppbyggd på olika sätt.
    För en "mindre" uppgradering hade jag satsat på bromsar från en 9-5 aero.
    Saab 900 Turbo Cabriolet -88
    Saab 96, Sport-wannabe -64
    Saab 9-3 2.0t Vector Cabriolet -04
    Alfa Romeo GTV6 3.0 "Busso" -83, Polestar 2 -22

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Roijer
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Knuff
    Tänkte ta och uppgradera bromsarna snart nån som har nåt tips ? Har funderat på 9-5 aero vilka årsmodeller mm passar ?

    Har funderat lite på om kanske 9-3 ss aero bromsar med passar på min bolt-on ? Är dom bättre än 9-5 aerons ? Vad är minsta fälgarna man kan köra med dom ?

    Mvh Simon
    9-3ss är betydligt svårare att montera, inte minst med tanke på att handbromsen är uppbyggd på olika sätt.
    För en "mindre" uppgradering hade jag satsat på bromsar från en 9-5 aero.
    Okej men dom lär väl inte ha handbroms på framhjulen ? Men oken och skivorna passar alltså inte ?
    Simon Olsson
    Kör: Grön 900ng turbo coupe Och en Skyline r33 gts25t -97

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 612
    [quote=Turbo_Knuff]
    Citat Ursprungligen postat av Roijer
    Citat Ursprungligen postat av "Turbo_Knuff":1fp2vfqs
    Tänkte ta och uppgradera bromsarna snart nån som har nåt tips ? Har funderat på 9-5 aero vilka årsmodeller mm passar ?

    Har funderat lite på om kanske 9-3 ss aero bromsar med passar på min bolt-on ? Är dom bättre än 9-5 aerons ? Vad är minsta fälgarna man kan köra med dom ?

    Mvh Simon
    9-3ss är betydligt svårare att montera, inte minst med tanke på att handbromsen är uppbyggd på olika sätt.
    För en "mindre" uppgradering hade jag satsat på bromsar från en 9-5 aero.
    Okej men dom lär väl inte ha handbroms på framhjulen ? Men oken och skivorna passar alltså inte ?[/quote:1fp2vfqs]

    Skivorna passar om du svarvar ner naven eller om du har 97 eller nyare så är det bara montera.

    Oken får du bygga en egen hållare till.

    9-5 Aero 99-01 passar bolt on med 97:ans nav eller nyare.
    Hinner inte med allt.....

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    111
    Citat Ursprungligen postat av lillen 761
    F 28 är ju stabilt, du skrev några jobbiga fyror på besiktning...Är det inte tvåor man får?

    /M
    Tror han skrev "efter att ha fått fyra ganska jobbiga tvåor"

    Snygg skyline förresten och snygg 900

Liknande ämnen

  1. Projekt saab 9-3 coupé
    Av Viktor burström i forum Projekt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-03-24, 16:40
  2. Projekt: Renovering av fälgar!
    Av BamZe84 i forum Projekt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-09-22, 03:20
  3. Projekt Vardagsbilen, 9-3 Coupe -99
    Av 93-2.0T i forum Projekt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-05-12, 22:04
  4. projekt: 9-3 aero coupé [Going B235R]
    Av NocaL i forum Projekt
    Svar: 334
    Senaste inlägg: 2008-12-27, 23:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •