Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Mycket jobb att montera kjolpaket på 9-5?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    63

    Mycket jobb att montera kjolpaket på 9-5?

    Tjena!

    Letar just nu efter en 9-5'a att köpa. Vill ha orginalkjolpaketet, dvs att allt är nerlackat. Hur mycket jobb är det att motera det och vad kostar det?

    Eller är det bara att ta bort de lister som är där nu, lacka dom och montera tillbaka dom? Gissar att det i alla fall är sidokjolar på dom som man måste leta reda på.

    Någon som har lite koll på hur mycket kalaset lär gå på? Nyfiken om det är värt det eller om man ska försöka hitta en som redan har det på när man köper den.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    495
    Aero läppen och sidokjolarna kan du säkert hitta för 2000 o kanske lite mindre men då kanske du åker på omlackeringen om du inte hittar rätt färg då kostar det kanske 3000 extra för lackning?
    Läppen ibak sitter fast på -98 till -01 så då måste du plocka bort hela baken men det är lätt gjort.

    Listerna är bara att ta bort om du menar dom pådörrarna men på fronten o baken är jag lite tveksamm.

  3. #3
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Hej!

    På 9-5or 98-01 så går det inte att ta bort listerna på fram & bak kofångarn. Bak kofångarn är den samma på alla 9-5 från de årtalen ända är att Aeron's är ner lackad, detta fanns även som tillval på andra icke Aero modeller.
    Så det du behöver är läppen till fronten och sidokjolarna.

    Ps. Varför inte köpa en Aero direkt?

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    63
    För att aeron kostar lite över tusen spänn extra per år att försäkra tex.
    Visst är jag grymt sugen på aeron men jag vill försöka hålla ner driftkostnaden så mycket det går.

    Aeron drar väl även lite mer än vad 2.3t gör eller klarar man av att hålla 0.7-0.75 på en aero med på landsväg i normalt (lugnt) tempo?

  5. #5
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Jo Aeron är väl lite dyrare i försäkring, ja ger ca: 5600:- om året för min Aero, Helförsäkring + MER (Länsförsäkringar)

    Ja har som bäst kommit ner på 0.73 milen vid landsvägskörning mellan 80-100, motorvägen runt 0.85 milen.

    Vilken 2.3a hade tänkt dig? 2.3T lr 2.3t dvs fulltryckarn lr lätt dito, ja tror det är knappt någon skillnad i bränsle förbrukning mellan 2.3T och Aeron lätttryckarn kan man nog kanske komma ner lite till.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    684
    Har du kollat exakt vad det är för skillnad i försäkringspremie? Järför även olika bolag för i mitt fall skilde det sig inte mer än någon hundring per år. Då jämförde jag dessutom en 2.0 SE mot en Aero.
    Ett kjolpaket med nerlackad bak och frontläpp kommer säkert att kosta ett par tusingar även om du hittar det hyggligt billigt. Slantar som du betalar försäkring på åtskilliga år.... på köpet får du förutom en Aero, större bromsar, bättre koppling, sportchassie mm mm.
    Jag ångrar inte att jag byggde om min bil men det blev inte helt billigt med facit i handen.
    Canns axiom:
    När inget annat hjälper, läs instruktionsboken.
    9-5 BioPower 390 Hk 610 Nm.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    63
    Jag jämförde på saabförskringars hemsida. En 2.3t och en aero.
    Var väl 1200-1300 som skiljde på helförs. per år.

    Finns det en 2.3T och en 2.3t, litet t respektive stort T alltså?

    Vad skiljer dessa åt då? Trodde bara det fanns 2,0 med 150hk, 2.3t med 185hk och aero'n med 230 resp. 250hk.

    Tittar på 2001 och framåt.

    Mina krav är väl ganska enkla egentligen. -01'a eller nyare, max 12500mil på mätare, bra skick, välskött, servad som den ska, nerlackad.

    Och hellre 11500mil än 10000mil faktiskt. Skönt om 11000mila service är gjord då den kostar en del.

    Och max 100.000:-

    Kommer ju att åka 10mil om dagen till och från jobbet så det är ju ganska skönt att kunna få den att dra runt 0.7 vilket jag får min och tjejens 2.3t kombi att göra i alla fall.

  8. #8
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Det finns en 9-5 2,3T/220 med exakt lika hårdvarukonfiguration som Aeron. Endast mjukvara skiljer.

    Kom väl som -04.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

Liknande ämnen

  1. Mycket jobb att byta grenrörspackning ?
    Av salkin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2018-06-03, 13:56
  2. Byta balansaxelkedja - mycket jobb på en 2.3i -92 ?
    Av csan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-11-12, 01:25
  3. NYA 9-5 Fronten på gammal 9-5.. är det mycket jobb ??
    Av krutmats i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-01-22, 18:01
  4. byta kolar i og9-3? mycket jobb?
    Av turbo_joel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-01-05, 19:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •