Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Rinner växellådsolja från drivaxeltätning, V sida.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    38

    Rinner växellådsolja från drivaxeltätning, V sida.

    Tja! nu är ja så less på saaben, fick 2 tvåor, som jag fixade, men när jag precis lagat dom så körde jag bort bilen och såg en fläck under bilen, det visade sig läcka växellådaolja från packboxen vänster fram, på förarsidan alltså. Läste i ett annat inlägg att den kan pajja om man har glapp i nån bussning. jag bytte hela leden i somras och sen efter ett tag märkte jag att det klonkade när jag backade och svängde fullt åt höger. Inser att jag måste köpa ny packbox men vad är det f ör bussning som troligen är slut som gör att packboxen går sönder!? bilen är en saab 900t från 94. Tacksam för svar. bra sugen på skroten nu! OBS, tvåorna hade inget med detta att göra alls....

    Mvh S
    SAAB 900 TURBO -94

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    södertälje
    Inlägg
    140

    Re: Rinner växellådsolja från drivaxeltätning, V sida.

    Citat Ursprungligen postat av 900T94
    Tja! nu är ja så less på saaben, fick 2 tvåor, som jag fixade, men när jag precis lagat dom så körde jag bort bilen och såg en fläck under bilen, det visade sig läcka växellådaolja från packboxen vänster fram, på förarsidan alltså. Läste i ett annat inlägg att den kan pajja om man har glapp i nån bussning. jag bytte hela leden i somras och sen efter ett tag märkte jag att det klonkade när jag backade och svängde fullt åt höger. Inser att jag måste köpa ny packbox men vad är det f ör bussning som troligen är slut som gör att packboxen går sönder!? bilen är en saab 900t från 94. Tacksam för svar. bra sugen på skroten nu! OBS, tvåorna hade inget med detta att göra alls....

    Mvh S
    bussningen sitter ipressad på diffenslager bakom brickan som packboxen sitter i..

    detta är inget roligt jobb då det egentligen kräver att du plockar isär vxllådan och pressar i en ny bussning i lagret.

    bussningen kostar inte mycket alls.. utan det är jobbet som är uumm ja jobbigt..


    skrev dock ett svar på någon annan tråd om hur man kan göra.. men som jag inte rekommenderar att man gör :P
    Saab 9-5 -01 Trim: BSR steg1 (2) ca 230hk
    Saab 900 -97 Trim: Okänt steg? ca 240hk bruksbil.
    Saab 900 -94 Trim: nordic E85 extreme 421hk/506nm http://www.garaget.org/?car=63737

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    38
    okej, har läst lite i andra trådar och jag tror ja testar att bara byta bussningen å ser vad som händer...
    SAAB 900 TURBO -94

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    Här kan du läsa om (inklusive bilder) hur jag bytte bussningen utan att demontera växellådan:
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... e&start=20

    Per L

  5. #5

    Byte Bussning!

    Om du inte vill göra det själv så kan jag rekommendera Ekmans bil och båt i Gustavsberg.

    Jag gjorde samma upptäckt på min bil och den första verkstaden jag kontaktade ville ha 10+ kkr för att ta ut lådan och byta bussningen.

    Sen läste jag på detta eminenta forum att man kunde byta bussning utan att ta ned lådan och att Ekmans bil och båt i Gustavsberg kunde utföra denna manöver.

    Jag kontaktade dem och de sa att det var en sån vanlig reparation så att de tagit fram ett paketpris. Det kostade mig 2700 kr inkl bussning, ny tätning och ny växellådsolja. Snabbt gick det också och de tog bara 60 kr för lånebil så man slapp åka kommunalt.

    Heder åt dem! Tyvärr inser jag att detta bara är till hjälp om du bor i närheten av Sthlm.
    -------------------------
    og9-3 2.0t 1999
    -------------------------

Liknande ämnen

  1. Vad rinner ur min Saab på höger sida? Nya bilder!!
    Av RSC i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-05-19, 21:54
  2. 9000 cse -94 rinner bara från bakrutemunstycket
    Av -Rickard- i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-19, 11:22
  3. Lite olja rinner från grenröret..
    Av darude i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-30, 07:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •