Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Yttre damask???

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    230

    Yttre damask???

    I morsan kärra finns litte fett klumpar (svarta) under damasken..
    Antingen är det för att jag sprayat 5-56 som klumpat ihop sig (pga sand o vatten) eller så är det fettet från damasken..
    Men om det är så att det är från damasken hur vet jag det?
    Det låter inte när jag svänger eller liknande men vill inte heller ta risken & vänta tills det låter ...
    Vad tror ni?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417
    kolla på den om den är trasig.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 069
    Medlem#
    4096
    Gnugga skiten mellan fingrarna så lär du ju märka om de e fett eller inte!
    I´ll never buy a Toyota, and not a Honda of course.....
    Won´t even think of a VOLVO, I might as well use a Horse........
    <<<Aero>>>

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    230
    Citat Ursprungligen postat av Botte
    Gnugga skiten mellan fingrarna så lär du ju märka om de e fett eller inte!
    Om det är nu så att det är den som läcker.. hur långt kan man köra utan vidare problem?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Emmaboda
    Inlägg
    85

    Hallå

    Har samma problem på min 9-5 Areo 02

    Lite fett/olja inne i fälgen plus att det vid enstaka tillfälle kommit ktumpar med fett på lacken på höger sida.

    Har precis hämtat bilen från service där de konstaterade en spricka i höger yttre gummidamask. Var tydligen glapp i krängningshämmarstagen också (har iofs inte med detta att göra).

    Har också alldeles nyss beställt nya grejor från Speedparts.

    Får se om det blir montering i helgen eller om jag väntar tills sänkningssatsen med nya dämpare kommer.

    Vore tacksam för alla tips o trix ang byte av nämda damask.

    Mvh Joakim
    Faster=Better
    9-5 Aero -02 st3 (333hk/450nm enl. Sid)
    Nu med full info i Sid & Aux in i As3

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Man ska inte köra någon längre sträcka med trasig damask. Drivknuten kan gå hyfsat fort. Exakt hur långt man kan köra har lite med tur att göra, om det "hoppar" in stora gruskorn t ex.

    Man KAN laga det provisoriskt. Obs! detta är inget jag rekomenderar! Men jag har själv lagat en damask på en bil som jag skulle köra ett år till innan skroten. Gjorde rent damasken runt revan (riktigt rent, inget fett kvar alls!) och lagade det med ett antal varv vulkaniserande tejp (som det gäller att tänja lagom när man lindar). Det råkade hålla rätt länge för mig faktiskt...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    230

    Re: Hallå

    Citat Ursprungligen postat av 9-5AeroJocke
    Har samma problem på min 9-5 aero 02

    Lite fett/olja inne i fälgen plus att det vid enstaka tillfälle kommit ktumpar med fett på lacken på höger sida.

    Har precis hämtat bilen från service där de konstaterade en spricka i höger yttre gummidamask. Var tydligen glapp i krängningshämmarstagen också (har iofs inte med detta att göra).

    Har också alldeles nyss beställt nya grejor från Speedparts.

    Får se om det blir montering i helgen eller om jag väntar tills sänkningssatsen med nya dämpare kommer.

    Vore tacksam för alla tips o trix ang byte av nämda damask.

    Mvh Joakim
    Jag har fixat mitt problem..
    När du ändå är där pch trixar tycker jag man ska bbyta den iinre damasken också..
    Skruva tills drivaxeln är fri.. sen skruvar du ut inre damask, sedan ( så gjorde jag iaf) trycker du axeln snett ner och wips så går den ut...

    Gör rent, sen tar du och drar ut o-ringen som sitter högst upp ( kommer ej ihåg vad det nu heter) med en tång för sådant. sedan ska du dra av den med en trebents avdragare ( liten avdragare )

    Kan inte alla namn på alla saker tyvärr men hoppas det hjälper...

    GLÖM EJ ATT RENSA ORDENTLIGT FRÅN SMÅ STENAR OCH GRUS..
    KÖP fettet ifrån saab och fetta, lägg ihop...

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557

    Re: Hallå

    Citat Ursprungligen postat av Yamaha
    När du ändå är där och trixar tycker jag man ska byta den inre damasken också..
    Tanken att passa på att byta grejor när man ändå håller på är i och för sig en i det långa loppet klok inställning. Dock vill jag påstå att den inre damasken till drivaxlarna i princip aldrig går sönder (ska jag säga som pajat 3 st men det har varit pga att drivaxeln hoppat ur ). Den yttre damasken får sitt slitage när man svänger och hjulet snurrar så "dragspelet" går in-ut-in-ut-in-ut (som flickan sa). Den inre damasken är nästan i samma läge hela tiden och har ingen större anledning att spricka. Så jag skulle nog aldrig ödsla pengar på nya inre damasker i något slags förebyggande syfte.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Emmaboda
    Inlägg
    85

    Hallå igen

    Kommer inte att byta inre damask.

    dock skulle jag vilja veta hur svårt det är att byta yttre. Man behöver väl inte ta ut hela drivaxeln? Borde väl gå att byta yttre damask med den på plats, alltså bara ta isär ute vid drivknuten?

    Mvh Joakim
    Faster=Better
    9-5 Aero -02 st3 (333hk/450nm enl. Sid)
    Nu med full info i Sid & Aux in i As3

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    230

    Re: Hallå igen

    Citat Ursprungligen postat av 9-5AeroJocke
    Kommer inte att byta inre damask.

    dock skulle jag vilja veta hur svårt det är att byta yttre. Man behöver väl inte ta ut hela drivaxeln? Borde väl gå att byta yttre damask med den på plats, alltså bara ta isär ute vid drivknuten?

    Mvh Joakim
    Japp de går..
    Det finns en låsring mellan drivknut och axel..
    Lossa den och du borde nu kunna få ut den med lite våld...

    Dock har jag en fråga.. istället för att lägga de ringar som klämmer damasken, kan man byta de med såna vanliga med en skruv på?

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    230

    Re: Hallå

    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Citat Ursprungligen postat av Yamaha
    När du ändå är där och trixar tycker jag man ska byta den inre damasken också..
    Tanken att passa på att byta grejor när man ändå håller på är i och för sig en i det långa loppet klok inställning. Dock vill jag påstå att den inre damasken till drivaxlarna i princip aldrig går sönder (ska jag säga som pajat 3 st men det har varit pga att drivaxeln hoppat ur ). Den yttre damasken får sitt slitage när man svänger och hjulet snurrar så "dragspelet" går in-ut-in-ut-in-ut (som flickan sa). Den inre damasken är nästan i samma läge hela tiden och har ingen större anledning att spricka. Så jag skulle nog aldrig ödsla pengar på nya inre damasker i något slags förebyggande syfte.
    Hihi samma sak hände EXAKT mig... menar alltså inre damasken som sprack

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 681

    Re: Hallå igen

    Citat Ursprungligen postat av Yamaha

    Dock har jag en fråga.. istället för att lägga de ringar som klämmer damasken, kan man byta de med såna vanliga med en skruv på?
    Du menar slangklämmor? Mitt svar är "Nja".. Det går men är inte helt rätt. Eftersom slanklämman (de med "skruv på") är tyngre kan det ge upphof till balansstörningar. Vanligt grovt buntband vore nog lämpligare om man inte skall använda de som följer med nye knuten.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    230

    Re: Hallå igen

    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Citat Ursprungligen postat av Yamaha

    Dock har jag en fråga.. istället för att lägga de ringar som klämmer damasken, kan man byta de med såna vanliga med en skruv på?
    Du menar slangklämmor? Mitt svar är "Nja".. Det går men är inte helt rätt. Eftersom slanklämman (de med "skruv på") är tyngre kan det ge upphof till balansstörningar. Vanligt grovt buntband vore nog lämpligare om man inte skall använda de som följer med nye knuten.
    Hmm buntband kan ju gå av rätt så lätt ( stenar och höga vibrationer )
    De är ju kanske bara 100gram tyngre ? Så du påstår att 100gram smuts på drivaxeln skulle ge balansstörnnigar? inget kaxigt argument utan bara en fråna

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 681
    Om det nu var så bra med slangklämma skulle det väl sitta en där från början? Framförallt med tanke på att saab bör ha mängdrabatt med tanke på hur mångadet finns överallt annars.

    Släng på 10! gram fel på din ena fälg så ska du se att ratten dansar polka med dig efter 100km(h.

    Men om man nu vill ställa uppenbara frågor så; Vad är det för fel på de riktiga klämmor som medföljde? Låses enklast med en slö avbitare. Plättlätt.


    Buntband av rätt kvalisort (dvs med Rf-stål låsning och ordentlig tjocklek) är nog så hållbara.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417
    tror knappt vanlig slangklämma får plats att snurra fritt heller, gör det inte på ng900 iaf, köp riktigt klämma, finns på biltema, mekonomen, saab.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    230
    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    tror knappt vanlig slangklämma får plats att snurra fritt heller, gör det inte på ng900 iaf, köp riktigt klämma, finns på biltema, mekonomen, saab.
    ok.. jag har orginal klämmorna som ska va där men det är inte det som är problemet. problemet är ju att få den klämd, har inte den där speciella tången...

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Enda specialverktyg jag använder när jag skruvar på mina bilar är: Kofot, slägga, rörtång och domkraft. Med det kan man lösa det mesta . Damasker kan jag ju rekomendera Speedparts. Långt under hundralappen komplett med fett och suveräna självlåsande band som man bara behöver spänna genom att slita lite med en tång och skruvmejsel så sitter de finfint!

    När man beställer från Speedpart är tipset att beställa en damask och ha i reserv - så billigt och skönt att plocka fram den dagen man behöver. Själv har jag ett litet förråd med nödvändiga reservdelar, och det är trevligt när man skruvar och kanske upptäcker att en bussning är rapplig eller ett par lagerstöd är lika bra att byta när man ändå har grejorna halvvägs eller helt nedmonterat. Nyligen var det dags för just damasken på föräldrarnas 9000, och då trollade jag bara lite med knäna och hostade upp en da-mask
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

Liknande ämnen

  1. damask 96
    Av MIB i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-09, 13:18
  2. Byta av både inre å yttre drivknuts damask...
    Av bluetaily i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-10, 03:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •