Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Bästa lösningen för ng900 med bara två högtalare

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    23

    Bästa lösningen för ng900 med bara två högtalare

    Hej

    Undrar vad som vore bästa lösningen för att få schyst ljud när man för tillfället bara har sunkiga högtalare vid instrumentbrädan men en bra stereo?

    Ska jag köpa högtalare för dörrarna eller till hatthyllan, eller både och? Och hur ska jag driva de då? Behöver jag ett slutsteg och en baslåda?

    På min förra ng900 så installerade jag GAS högtalare i dörrarna och i hatthyllan, utan slutsteg eller bas, då kunde jag bara spela någorlunda högre utan att ljudet blev bättre...

    Vill inte köpa allt på en gång utan helst i etapper, så vilket vore bäst att köpa in först och testa? Dörrhögtalare+slutsteg+bas eller? Hur ska man koppla allt sen?

    mvh

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481
    6*9or där bak skulle jag ta först.

    sen köpt ett 4 kanals steg, drivit 6*9or bak och en baslåda bak med det, köpt ett par 6,5 tummare till dörrarna och drivit det tillsammans med instrumentbrädan direkt till stereon.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    936
    Om det sitter högtalargaller nere på dörrarna, har man högtalare där då?
    Jag har det men det verkar inte som att högtalarna spelar nåt?
    Eller är det för att jag har eftermarknads stereo och inte saab original?

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av VonPluring
    Om det sitter högtalargaller nere på dörrarna, har man högtalare där då?
    Jag har det men det verkar inte som att högtalarna spelar nåt?
    Eller är det för att jag har eftermarknads stereo och inte saab original?
    de går inte se om du har högtalare där eller inte genom att titta utanpå dörrsidan, kanske går att se om du lyser med en ficklampa genom gallret, RÖR INTE gallret, vill du se bakom tas dörrsidan bort annars får du inte dit gallren igen den sitter med låsringar från baksidan...

    original finns ju AS3 högtalarna, 6,5 tums basar i dörrarnasom drivs med ett slutsteg som sitter under handskfacket på vänster sida.
    de slutsteget har lite egna kontakter och kan va lite pill att koppla in till en eftermarknasstereo, dock inte alls säkert att du har de grejerna.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    23
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av VonPluring
    Om det sitter högtalargaller nere på dörrarna, har man högtalare där då?
    Jag har det men det verkar inte som att högtalarna spelar nåt?
    Eller är det för att jag har eftermarknads stereo och inte saab original?
    de går inte se om du har högtalare där eller inte genom att titta utanpå dörrsidan, kanske går att se om du lyser med en ficklampa genom gallret, RÖR INTE gallret, vill du se bakom tas dörrsidan bort annars får du inte dit gallren igen den sitter med låsringar från baksidan...

    original finns ju AS3 högtalarna, 6,5 tums basar i dörrarnasom drivs med ett slutsteg som sitter under handskfacket på vänster sida.
    de slutsteget har lite egna kontakter och kan va lite pill att koppla in till en eftermarknasstereo, dock inte alls säkert att du har de grejerna.
    hm, vore det inte bra om jag skaffade 6.5" basar (om man kan skaffa sånna har sett ner till 8" på brl?) o la i dörrarna så det efterliknar original-systemet, as3? Sen kanske även använda slutsteget till att driva de i hatthyllan?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    23
    Citat Ursprungligen postat av VonPluring
    Om det sitter högtalargaller nere på dörrarna, har man högtalare där då?
    Jag har det men det verkar inte som att högtalarna spelar nåt?
    Eller är det för att jag har eftermarknads stereo och inte saab original?
    Förmodligen har du som jag inte ens sladdar dragna till dörrarna om du bara har två högtalare i instrumentbrädan. Var ett jävla pill förra gången jag drog kablar dit, men det gick. Okunnig som man var tog jag bort gallren och fick sedan limma fast de igen, inte alls fint jobb

    Gallren är till för utseendets skull, högtalarna monteras på insidan av dörren som sen knappt syns men känns om man spelar högt

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    23
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    6*9or där bak skulle jag ta först.

    sen köpt ett 4 kanals steg, drivit 6*9or bak och en baslåda bak med det, köpt ett par 6,5 tummare till dörrarna och drivit det tillsammans med instrumentbrädan direkt till stereon.
    Om man skaffar en baslåda med 2x10" baselement, hur ska jag koppla det då, går det åt två kanaler för basarna och 2 kanaler för 6x9orna?

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av sabes
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    6*9or där bak skulle jag ta först.

    sen köpt ett 4 kanals steg, drivit 6*9or bak och en baslåda bak med det, köpt ett par 6,5 tummare till dörrarna och drivit det tillsammans med instrumentbrädan direkt till stereon.
    Om man skaffar en baslåda med 2x10" baselement, hur ska jag koppla det då, går det åt två kanaler för basarna och 2 kanaler för 6x9orna?
    ja de går det, dock så får du jäkla ljudskillnad om du kör 6*9orna på steg, blir ganska mycket mer bas då.

    Basarna kommer ta 2 kanaler, du kan ju välja att brygga ihop 2kanaler till baslådan, det är de bästa och sen körda de andra 2 till 6*9orna.

    jag skulle iaf skaffa ett steg 6,5 tums högtalare fram och ett par 6*9or bak till att börja med, sen kan manju ev komplettera med en aktiv baslåda sedan om man inte är nöjd.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    936
    Tänkte på högtalarna fram i instrumentpanelen.
    Är det bara att skruva ur dom gamla och sätta i ett par nya 3,5 tummare?
    Vad är det för kontakter på högtalarkabeln?
    På 6x9orna är de ju nån konstig kontakt.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    23
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av sabes
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    6*9or där bak skulle jag ta först.

    sen köpt ett 4 kanals steg, drivit 6*9or bak och en baslåda bak med det, köpt ett par 6,5 tummare till dörrarna och drivit det tillsammans med instrumentbrädan direkt till stereon.
    Om man skaffar en baslåda med 2x10" baselement, hur ska jag koppla det då, går det åt två kanaler för basarna och 2 kanaler för 6x9orna?
    ja de går det, dock så får du jäkla ljudskillnad om du kör 6*9orna på steg, blir ganska mycket mer bas då.

    Basarna kommer ta 2 kanaler, du kan ju välja att brygga ihop 2kanaler till baslådan, det är de bästa och sen körda de andra 2 till 6*9orna.

    jag skulle iaf skaffa ett steg 6,5 tums högtalare fram och ett par 6*9or bak till att börja med, sen kan manju ev komplettera med en aktiv baslåda sedan om man inte är nöjd.
    Tack för svaret!

    Priset får avgöra om det blir 6.5+6x9+steg eller 6x9+bas+steg. Kikar på blocket nu

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    23
    Citat Ursprungligen postat av VonPluring
    Tänkte på högtalarna fram i instrumentpanelen.
    Är det bara att skruva ur dom gamla och sätta i ett par nya 3,5 tummare?
    Vad är det för kontakter på högtalarkabeln?
    På 6x9orna är de ju nån konstig kontakt.
    Det är bara att skruva i de gamla, försiktigt ta bort dess kontakter så du inte sliter med upp sladdarna också, sen sätta i nya på samma kontakter. Om jag minns rätt är det inte helt samma kontakter som där bak, men minns inte säkert.

Liknande ämnen

  1. Bästa handsfree-lösningen i 9-5 -07?
    Av saittam i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-11-06, 11:50
  2. Det låter bara ur 1 av 4 högtalare (9-5 Aero -00)
    Av TalladegaSvensson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-10-04, 12:55
  3. Högtalare halvdog. 3-vägs 6x9. Bara diskant funkar.
    Av mps i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-12-07, 20:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •