Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Inkoppling av SCC/EDU2 9000

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    573

    Inkoppling av SCC/EDU2 9000

    Jag har fått tag i en SCC som jag tänkte sätta i min 9000.
    Det är en 9000 2.3i -93 just nu har jag färddatorn med:

    -aktuell bränsleförbrukning
    -genomsnittlig bränsleförbrukning
    -möjlig körsträcka för den resterande bensinen i tanken
    -yttertempratur
    -batteriets spänning

    även, Check engine, Radiator och Oil

    har för mig att den kallas EDU 2 eller någe..

    Är det bara koppla in den eller behöver jag göra någe speciellt?

    Jag har inte kollat i min bil än för den är på lack, men på kompisens 9000 så var det 2 sladdar från den plinten man ansluter som inte gick någonstans!

    Vart skall dom dras?


    mvh//

    Tommy
    MVH// Tommy
    9000 -93, 2.0t -96, Maptun Steg 5 Min Bil

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 135
    ja det är edu 2 som du har. Iaf på min är det 2 st sladdar. En finns ju redan framme och den andra gömmer sig bakom brädan nånstans. Fick probs med yttertempen i min när jag böt till dcc (tidigare modell, nu heter den scc) så var det bara att slitta på en 2 polig kontakt (svart,vit) så funkar tempen. Vet en om det e samma på din men jag misstänker det
    Subaru Legacy

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    573
    Så den ena ska dras till temperaturgivaren och den andra då? till plus eller?

    Vart hittar jag sladden till temperaturgivaren då?


    mvh

    Tommy
    Senast redigerat av Moderator den 2022-07-04 klockan 17:50. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    MVH// Tommy
    9000 -93, 2.0t -96, Maptun Steg 5 Min Bil

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    368
    Ok, nu ska vi lösa detta problem för dig. Inte svårt om man vet hur man ska göra

    Antar att din SCC dator heter #41 10 607. Det är varianten med två kontakter på som sitter på 9k fram till -95. efter det blir det är det bara en kontakt på dom.
    Din vänstra kontakt har förmodligen 5 stift och den högra 3.
    Det du ska göra är att koppla in 12+ på stift 1, jord på stift 2 och hastighetsmätarsignalen på det 8 stiftet på den högra kontakten.
    EDIT: Hastighetsmätarsignalen är den gröna kabeln som sitter i mitten på kontakten med tre stift som sitter i mitten bakpå hastighetsmätaren. Det är bara att skarva på den å dra till SCC.

    Om din heter #41 10 607 eller har fem och tre stift tycker jag du ska pröva följande som jag skrev.
    Temperaturfunktionen finns inte i SCC displayen som det var på DCC klockorna. Så den får du leva utan ifall den inte finns i EDU:n.

    EDIT: Kanske passar rakt av på din eftersom det är en -93:a. Men gör det inte är det som jag har beskrivit.

    MVH Peter.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 135
    Citat Ursprungligen postat av Tamii
    Citat Ursprungligen postat av davva
    ja det är edu 2 som du har. Iaf på min är det 2 st sladdar. En finns ju redan framme och den andra gömmer sig bakom brädan nånstans. Fick probs med yttertempen i min när jag böt till dcc (tidigare modell, nu heter den scc) så var det bara att slitta på en 2 polig kontakt (svart,vit) så funkar tempen. Vet en om det e samma på din men jag misstänker det
    Så den ena ska dras till temperaturgivaren och den andra då? till plus eller?

    Vart hittar jag sladden till temperaturgivaren då?


    mvh

    Tommy
    har du 2 kontakter bakom scc´n? En kontakt är väl redan framdragen? den andra gömmer sig bakom brädan nånstans. bara ta upp och försöka gräva fram den.
    Subaru Legacy

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    573
    Citat Ursprungligen postat av Pepe
    Ok, nu ska vi lösa detta problem för dig. Inte svårt om man vet hur man ska göra

    Antar att din SCC dator heter #41 10 607. Det är varianten med två kontakter på som sitter på 9k fram till -95. efter det blir det är det bara en kontakt på dom.
    Din vänstra kontakt har förmodligen 5 stift och den högra 3.
    Det du ska göra är att koppla in 12+ på stift 1, jord på stift 2 och hastighetsmätarsignalen på det 8 stiftet på den högra kontakten.
    EDIT: Hastighetsmätarsignalen är den gröna kabeln som sitter i mitten på kontakten med tre stift som sitter i mitten bakpå hastighetsmätaren. Det är bara att skarva på den å dra till SCC.

    Om din heter #41 10 607 eller har fem och tre stift tycker jag du ska pröva följande som jag skrev.
    Temperaturfunktionen finns inte i SCC displayen som det var på DCC klockorna. Så den får du leva utan ifall den inte finns i EDU:n.

    EDIT: Kanske passar rakt av på din eftersom det är en -93:a. Men gör det inte är det som jag har beskrivit.

    MVH Peter.

    Uppskattar verkligen hjälpen men jag kunde ju nämnt vilken färddator jag skulle sätta i, trodde dom var likadana å det inte spelade nån roll, dum som man är... Om ni nu orkar rota lite i era huvven en gång till skulle ja bli jätteglad!

    Färddatorn heter: 45 19 443 och ar suttit i en 9000 -96( hoppas den passar )

    Den har en kontaktanslutning på baksidan, en 8 polig
    men den kontakten som ska kopplas in från bilen har också 8 poler men pol 4 & 5 har inte några sladdar dragna till sig, Så jag undrar om det ska vara så eller om jag behöver lägga till nått där? antar att jag fortfarande kommer behöva skarva på hastighetsmätarsignalen på nån pol men vilken , på dom polerna som inte har några sladdar står det(om man öppnar och kollar på kretskortet) pol 4= iLL + pol 5= Signal

    Vad ska jag koppla in på dom, äre så enkelt som det låter,

    dvs.

    iLL+= Vanlig plus från batteriet

    Signal= Hastighetsmätarsignal



    Det konstiga när jag bara testade o koppla in den var att den var helt svart, ingen belysning, så kan det ljusögat som sitter på kretsen o reglerar ljuset vara trasig?



    Nu blev det mycket läsa hoppas ni orkar
    Tacksam för hjälp

    MVh

    Tommy
    MVH// Tommy
    9000 -93, 2.0t -96, Maptun Steg 5 Min Bil

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 904
    Ska ju sitta lampor i SCC:n, minns inte nu om det var 1 eller flera. Ett sätt att kolla om displayen funkar men lampan är trasig är att koppla in den & sen lysa med en vanlig ficklampa på displayen, då syns det om den fungerar alls.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    368
    Den kontakten du snackar om som har stift 4 och 5 tomma ska INTE användas till din SCC..Däremot kan du ta +12v därifrån på stift ett som är två röda kablar..Och koppla in på stift ett på SCC:n, istället för den blåa kabeln som förmodligen sitter där..

    På din SCC ska du bara koppla in den kontaketen som saknar kabel i stift 5. Där ska signalen från hastighetsmätaren in. Och den finns på stift åtta i den kontakten du beskriver i inlägget.

    iLL betuder förmodligen illumination, belysning alltså...Eller så är det signal till EDU:n för Info knappen..Hur som hellst behöver vi inte bry oss om det..
    Signal betyder mycket riktigt hastighetsmätarsignal i detta fallet..

    Ljusögat är inte trasigt..det är ett vanligt fel när folk kopplar in dom i äldre bilar, fattas ström in i den så den funkar inte alls när man vrider om..
    Men nu ska det funka..

    MVH Peter..

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    573
    Okey nu tror jag att jag förstått det hela, så man får tacka så mycket för hjälpen och om jag mot förmodan skulle stöta på mer problem så pressar jag er på mer information


    mvh
    Tommy
    Senast redigerat av Moderator den 2022-07-04 klockan 17:51. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    MVH// Tommy
    9000 -93, 2.0t -96, Maptun Steg 5 Min Bil

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    186
    Jag är inte så smart sådär. Jag måste ha en bebisbeskrivning för det ska funka i skallen.

    Jag har en gammal med två kontakter, dvs en stor och en liten som sitter på klockan. Nu köpte jag en beggad stor dator.

    Den hade bara EN kontakt. nu hittade jag en kontakt med en gul prick på. försökte med båda och ingen funkade. I ett läge funkade "INFO" knappen iaf.
    Men displayen helt svart.
    Andra så blev det knas på displayen under hastighetsmätarn.

    Hur ska jag lösa detta ?

    punkt för punkt och tydligt !!!!

    Tackar på förhand
    M92, APC/DI, 2.3T, B234L, LH 2.4.2, Å Mats-Chip.....

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    573
    Var ett tag sen jag kopplade in min, men ska försöka hjälpa dig ändå!

    Du har 3 kontakt stycken....

    2 stycken användes till den gamla, den tredje användes inte alls..

    du ska använda ett utav de större kontaktstyckena, det som har 2 kontaktpunkter tomma nr4 och nr 5...

    På stiftpunkt nummer 5 ska du koppla in hastighetsmätar signalen, en grön kabel som sitter i det kontaktstycket utav de 2 som du inte ska använda..

    På den blåa kabeln som sitter i det kontaktstycket som du du ska använda ska du koppla in +12V, det är lämpligt att ta från den kopplingsplinten där du har 2 räda kablar som går in i samma stift, sen ska det funka!

    Om de är nå mer du undrar så härja igen!

    Senast redigerat av Moderator den 2022-07-04 klockan 17:51. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    MVH// Tommy
    9000 -93, 2.0t -96, Maptun Steg 5 Min Bil

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    186
    Var syndromet SVART display innan du kopplade rätt ?


    Fan ser att du bor i Norrköping !!!!!

    Jag kommer förbi så kan du koppla

    (jag bor i Finspång)
    M92, APC/DI, 2.3T, B234L, LH 2.4.2, Å Mats-Chip.....

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    573
    tja jo den var svart innan! precis...

    jo jag bor ju i norrköping

    du ska inte röra dig till träffen i motala i helgen då? isåfall skulle jag kunna visa dig då!

    mvh

    Tommy
    MVH// Tommy
    9000 -93, 2.0t -96, Maptun Steg 5 Min Bil

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    186
    Sorry, sticker till Rotterdam på Söndag och sen drar jag nästan direkt till Antwerpen. Kommer inte hem innan v.42.

    Ordnar sig skaru se, din beskrivning funkar nog. Lite pill och elbrand ska nog fixa sig till slut.

    Ha det gött och tack för hjälpen.

    //Tobbe
    M92, APC/DI, 2.3T, B234L, LH 2.4.2, Å Mats-Chip.....

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    573
    Okey, ja pilla kan du ju göra, men elbrand ska du nog undvika

    Hoppas du klurar ut det!,

    hade bra i Antwerpen

    mvh// Tommy
    Senast redigerat av Moderator den 2022-07-04 klockan 17:52. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    MVH// Tommy
    9000 -93, 2.0t -96, Maptun Steg 5 Min Bil

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av Tamii
    tja jo den var svart innan! precis...

    jo jag bor ju i norrköping

    du ska inte röra dig till träffen i motala i helgen då? isåfall skulle jag kunna visa dig då!

    mvh

    Tommy
    jag har exakt samma problem och bor i exakt samma stad. Bara att du kopplar åt mig då För har exakt samma problem SCC från -95 och bil från -93 och fattar inte ett skit
    Vissa föds med det....

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    573
    jo det kan jag väl hjälpa dig med... vart bor du?
    hade
    MVH// Tommy
    9000 -93, 2.0t -96, Maptun Steg 5 Min Bil

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    186
    Ja kommer som ett skollat olla om det finns hjälp att få i närheten

    M92, APC/DI, 2.3T, B234L, LH 2.4.2, Å Mats-Chip.....

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    573
    haha har du inte fått ihop det än?
    Senast redigerat av Moderator den 2022-07-04 klockan 17:52. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    MVH// Tommy
    9000 -93, 2.0t -96, Maptun Steg 5 Min Bil

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    186
    Ne he, blev tvungen att sticka till Tanzania i 28 dagar. Har inte hunnit pilla med bilen
    M92, APC/DI, 2.3T, B234L, LH 2.4.2, Å Mats-Chip.....

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hjälp med inkoppling dimljus, 9000 CD -90
    Av SS9000K i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-06-22, 06:57
  2. Problem inkoppling DCC 9000 -89
    Av bollman i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-10-05, 11:18
  3. EDU1 jämfört EDU2 9000
    Av Martin H i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-02-23, 21:09

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •