Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Abbott tuning - 9-3 1,8t Sport Sedan

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Danmark
    Inlägg
    107

    Abbott tuning - 9-3 1,8t Sport Sedan

    Hej,

    Jag är tät på att köpa en begagnat '03 9-3 1,8t Sport Sedan. Bilan har Abbott trim 190HK., är där nån som har erfaringer med Abbott trim till 9-3 Sport Sedan?

    Säljaren säger att der i Abbott tunings-paketet i '03 inte bara indgick softwaretuning utan också en annorlunda wastegate. Är där nån som vet vilka delar exact som indgick i Abbott tunings-paket?

    Är det möjligt att återgå til original software (150HK.) eller er ECU'en locked så att Saab verkstedet inte kan uploade orignal softwaren igen?

    Hmg, Danmark.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Erfarenhetsmässigt skulle jag hålla mig långt ifrån en Abbottrimmad bil, i alla fall om vi pratar T5, T7 el. ännu hellre T8...

    Abbott är rätt så duktiga på chassi och att tillverka snygga (men ack så dyra) hårdvarulösningar, men mjukvara borde de inte hålla på med.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 878
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Erfarenhetsmässigt skulle jag hålla mig långt ifrån en Abbottrimmad bil, i alla fall om vi pratar T5, T7 el. ännu hellre T8...

    Abbott är rätt så duktiga på chassi och att tillverka snygga (men ack så dyra) hårdvarulösningar, men mjukvara borde de inte hålla på med.

    Mvh

    KK
    Berätta mer om dina erfarenheter av detta KK.
    Jag har också hör talas om detta, framförallt gällande Viggen men huruvida det bara är illasinnade rykten skall jag låta vara osagt.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Erfarenhetsmässigt skulle jag hålla mig långt ifrån en Abbottrimmad bil, i alla fall om vi pratar T5, T7 el. ännu hellre T8...
    Abbott är rätt så duktiga på chassi och att tillverka snygga (men ack så dyra) hårdvarulösningar, men mjukvara borde de inte hålla på med.

    Mvh

    KK
    Hörsägen?
    Vet du vem Abbott samarbetar med nu?
    Berätta gärna för oss som inte vet.

    Mvh
    Patrik 319


    Edit, såg inte ditt inlägg LM, nu blev det lite upprepning... Sorry.
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Det jag VET är att Abbott har sålt kopierade mjukvaror, där detta har gått att spåra via chassinummer i styrdonet. Jag vet också fall där man enbart har modifierat wastegaten men låtit s/w vara original, detta på T7.

    Känner ej till om Abbott samarbetar med någon annan firma eller om de "utvecklar" sin mjukvara själva.

    Men, som sagt, jag hade personligen inte släppt Abbott i närheten av min styrbox...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Det jag VET är att Abbott har sålt kopierade mjukvaror, där detta har gått att spåra via chassinummer i styrdonet. Jag vet också fall där man enbart har modifierat wastegaten men låtit s/w vara original, detta på T7.

    Känner ej till om Abbott samarbetar med någon annan firma eller om de "utvecklar" sin mjukvara själva.

    Men, som sagt, jag hade personligen inte släppt Abbott i närheten av min styrbox...

    Mvh

    KK
    Vilken trimfirmas SW har de kopierat då?

    Patrik
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Patrik 319
    Vilken trimfirmas SW har de kopierat då?
    I det specifika fall jag känner till var det en SW från Maptun.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 878
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Men, som sagt, jag hade personligen inte släppt Abbott i närheten av min styrbox..
    OK, då missförstod jag. Jag tolkade ditt "erfarenhetsmässigt" som att det var dina egna erfarenheter och inte bara hörsägen.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Patrik 319
    Vilken trimfirmas SW har de kopierat då?
    I det specifika fall jag känner till var det en SW från Maptun.

    Mvh

    KK

    ...men då borde det ju vara bra grejor de säljer.

    Mvh
    Patrik 319
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av LM
    OK, då missförstod jag. Jag tolkade ditt "erfarenhetsmässigt" som att det var dina egna erfarenheter och inte bara hörsägen.
    Nja, i det här fallet har jag sett dokumentationen, inkl. chassinummer osv, så det är långt ifrån hörsägen tyvärr.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Danmark
    Inlägg
    107
    Är det en ny och annan wastegate Abbott installerer eller er det en anden wastegate acuator? I såfald kan man då fjerne denne acuator igen så bilan er original?

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 878
    Citat Ursprungligen postat av Hmg
    Är det en ny och annan wastegate Abbott installerer eller er det en anden wastegate acuator? I såfald kan man då fjerne denne acuator igen så bilan er original?
    Som jag förstår av Abbott handlar det väl bara om ny mjukvara?

    Citat Ursprungligen postat av Abbott
    Engine Management Upgrade, 40 BHP Increase, £449.

    1.8 Model. From 150 BHP to 190 BHP - 240 n/m to 280 n/m Part Number: Fen 003
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Danmark
    Inlägg
    107
    Som jag förstår av Abbott handlar det väl bara om ny mjukvara?
    Jag har pratat med Saab verkstedet som har installeret trimsatsen och dom säger, at wastegaten eller wastegate-actuatoren också blev byttet . Kan man se, om det er den originale wastegate och wastegate-actuator där sitter i bilan?

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norway & Switzerland
    Inlägg
    162
    Hej

    Abbott tuning till T5, T7 och T8, som dom själva har gjort bestär endast av en std mjukvara och en stenhàrd wastegate, pà T8 fàr man ogsà en pys ventil som monteras pà inlopsrör, samt en fin bruksanvisning, som berättar hur man ska montera och justera, det man gör är at man skruvar pà den medföljande wastegate stàngen till önskad laddtryck nàs, (stàr i bruxen hur mycket det ska vara pà dom olika modellerna) sedan är det klart, mjukvarorna är till 100% std inga ändringar.


    Men sedan sà finns det ju Abbott tunade bilar som det sitter allt annat en Abbotts egan mjukvaror i, men det stàr ingen stans pà deras hemsida.


    Mvh

    Tommy Utengen
    9-3 SC 1,9TID
    900TTR
    Det snabbaste och billigaste trimmet är bort med onödig vikt.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Danmark
    Inlägg
    107
    Citat Ursprungligen postat av utengen
    Hej

    Abbott tuning till T5, T7 och T8, som dom själva har gjort bestär endast av en std mjukvara och en stenhàrd wastegate, pà T8 fàr man ogsà en pys ventil som monteras pà inlopsrör, samt en fin bruksanvisning, som berättar hur man ska montera och justera, det man gör är at man skruvar pà den medföljande wastegate stàngen till önskad laddtryck nàs, (stàr i bruxen hur mycket det ska vara pà dom olika modellerna) sedan är det klart, mjukvarorna är till 100% std inga ändringar.


    Men sedan sà finns det ju Abbott tunade bilar som det sitter allt annat en Abbotts egan mjukvaror i, men det stàr ingen stans pà deras hemsida.

    Mvh
    Tommy Utengen
    Tack för det fina svar!

    Vill det säga, at det inte er wastegaten som är bytt, men bara wastegate-actuatoren? Så i princippet kan man bara montere den originale wastegate-actuator igen og bilan er dermed original (150HK.), då mjukvaran är std.?

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norway & Switzerland
    Inlägg
    162
    Hej

    Wastegate och wastegate-actuatoren är samma sak,sà den màste bytas, om man dà inte menar wastegate klappan i turbo, som är en annan sak. Sedan màste tryckgivaren pà inlopsrör (höger sida om du stàr framför bilen bytas tillbaks till STD, sedan är bilen en 150hk ja


    Mvh

    Tommy Utengen
    9-3 SC 1,9TID
    900TTR
    Det snabbaste och billigaste trimmet är bort med onödig vikt.

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 881
    Medlem#
    891
    STD progarmvara i T5 och bara en tuffare klocka stämmer det ?

    En kompis körde med ett gammalt Abott steg1 och tretumshelrör med org ng900ic
    i sin ng900

    Gick 9.01s 125kmh på 201m med R-däck

    Med pystrim gick den lite över
    130kmh några rundor sen dog snurran.

    Lite OT men rätt kul

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Danmark
    Inlägg
    107
    Citat Ursprungligen postat av utengen
    Hej

    Wastegate och wastegate-actuatoren är samma sak,sà den màste bytas, om man dà inte menar wastegate klappan i turbo, som är en annan sak. Sedan màste tryckgivaren pà inlopsrör (höger sida om du stàr framför bilen bytas tillbaks till STD, sedan är bilen en 150hk ja

    Mvh
    Tommy Utengen
    Har du en idé om, vad en original wastegate-actuator och original tryckgivar kostar? Altså en samlat pris på materialer, hvis bilan skal vara original.

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Hmg
    Har du en idé om, vad en original wastegate-actuator och original tryckgivar kostar? Altså en samlat pris på materialer, hvis bilan skal vara original.
    Frågan är väl snarare om du vill köpa en bil som har gått med ett så primitivt (och potentiellt skadligt) trim?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Danmark
    Inlägg
    107
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Frågan är väl snarare om du vill köpa en bil som har gått med ett så primitivt (och potentiellt skadligt) trim?

    Mvh
    KK
    Bilan har "endast" gått 10000 mil, så den kan vel inte have tagit skade redan?

Liknande ämnen

  1. Är den sänkt - 9-3 Sport Sedan?
    Av Hmg i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-17, 21:40
  2. Højttaler placering SS2 i 9-3 Sport Sedan
    Av Hmg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-10, 10:40
  3. 0g9-3 Sport - Nordic Tuning?
    Av TurboCab i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-29, 14:52
  4. SAAB 9.3 Sport Sedan 1.9 TiD
    Av Ozgur i forum International SAAB related talk
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-30, 00:31
  5. dörrsidor sport sedan
    Av M.H.H i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-21, 17:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •