Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Check Engine - Tips?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    751

    Check Engine - Tips?

    Hej,

    Check Engine lampan har tänts på min og9-3 2.0i. Eftersom
    jag har Motronic motorstyr så kan jag inte kolla felkoderna utan
    att åka till någon verkstad, eller?

    Skall prova att lossa ena batteripolen och gå ett par varv runt bilen när jag kommer hem.

    Dock så har jag mina misstankar;
    Flexröret (flätan) på främre delan av avgasröret är lite dålig. Ett avgasläckage här skulle väl kunna ge lite taskiga lamda värden, eller hur? Detta skulle i sin tur kunna tända check engine lampan?

    Bakre delen är också dåligt. Men efter kat. bör det väl inte göra någon skillnad om det läcker, eller?


    MVH
    - Styrman_Jansson
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  2. #2
    Det bästa e ju helt klart att läsa ut felkoderna. Med tanke på att den kommer nog garanterat sätta felkoden igen om du "nollar" den.

    Men dina teorier om flexröret vs Lambdasonder är riktiga.
    Finns ju även felkoder på katalysatorn.

    Och Nej. efter sonderna så vet inte styrsystemet vad som försegår!
    SAAB 9-5 Vector SC
    Lightning Blue Edition.
    http://www.garaget.org/?car=60628

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    751
    Citat Ursprungligen postat av hatcher
    Det bästa e ju helt klart att läsa ut felkoderna. Med tanke på att den kommer nog garanterat sätta felkoden igen om du "nollar" den.

    Men dina teorier om flexröret vs Lambdasonder är riktiga.
    Finns ju även felkoder på katalysatorn.

    Och Nej. efter sonderna så vet inte styrsystemet vad som försegår!
    Vad gissar du är troligast? Att det är främre avgasröret som läcker eller att lamdan har gått hädan?

    Skall se om jag kan läsa ut koden i helgen...
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Borås
    Inlägg
    290
    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Citat Ursprungligen postat av hatcher
    Det bästa e ju helt klart att läsa ut felkoderna. Med tanke på att den kommer nog garanterat sätta felkoden igen om du "nollar" den.

    Men dina teorier om flexröret vs Lambdasonder är riktiga.
    Finns ju även felkoder på katalysatorn.

    Och Nej. efter sonderna så vet inte styrsystemet vad som försegår!
    Vad gissar du är troligast? Att det är främre avgasröret som läcker eller att lamdan har gått hädan?

    Skall se om jag kan läsa ut koden i helgen...

    Hej

    Det troligaste felet på din bil är att slangen till tankurluftningen är trasig,
    brukar spricka precis vid insuget.
    Läcker flexröret så tänds inte motorlampan,lambdan sitter en bra bit före flex.
    Saab 9-3 Aero V6 -06

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    751
    Citat Ursprungligen postat av Ahjerne
    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Citat Ursprungligen postat av hatcher
    Det bästa e ju helt klart att läsa ut felkoderna. Med tanke på att den kommer nog garanterat sätta felkoden igen om du "nollar" den.

    Men dina teorier om flexröret vs Lambdasonder är riktiga.
    Finns ju även felkoder på katalysatorn.

    Och Nej. efter sonderna så vet inte styrsystemet vad som försegår!
    Vad gissar du är troligast? Att det är främre avgasröret som läcker eller att lamdan har gått hädan?

    Skall se om jag kan läsa ut koden i helgen...




    Hej

    Det troligaste felet på din bil är att slangen till tankurluftningen är trasig,
    brukar spricka precis vid insuget.
    Läcker flexröret så tänds inte motorlampan,lambdan sitter en bra bit före flex.
    Det säger du? Sitter den strax bakom, kanske lite till vänster om spjällhuset? (om man står framför bilen)

    Har lagt märket till en dålig slang där.


    Jag hade hjärnsläpp förut. Jag menade inte flexröret utan flätan som sitter strax bakom grenröret. Det sitter ju innan lambdan...

    Jag lade märket till en sak nu när jag provkörde bilen. Den gick markant bättre än innan check enginelampan tändes!

    Förut kunde man förnimma lite småryck vid acceleration. Nu är de tendenserna helt borta, och den drar iväg lite allmänt kvickare...
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Borås
    Inlägg
    290
    [quote=Styrman_Jansson]
    Citat Ursprungligen postat av Ahjerne
    Citat Ursprungligen postat av "Styrman_Jansson":1y38f8u8
    Citat Ursprungligen postat av hatcher
    Det bästa e ju helt klart att läsa ut felkoderna. Med tanke på att den kommer nog garanterat sätta felkoden igen om du "nollar" den.

    Men dina teorier om flexröret vs Lambdasonder är riktiga.
    Finns ju även felkoder på katalysatorn.

    Och Nej. efter sonderna så vet inte styrsystemet vad som försegår!
    Vad gissar du är troligast? Att det är främre avgasröret som läcker eller att lamdan har gått hädan?

    Skall se om jag kan läsa ut koden i helgen...




    Hej

    Det troligaste felet på din bil är att slangen till tankurluftningen är trasig,
    brukar spricka precis vid insuget.
    Läcker flexröret så tänds inte motorlampan,lambdan sitter en bra bit före flex.
    Det säger du? Sitter den strax bakom, kanske lite till vänster om spjällhuset? (om man står framför bilen)

    Har lagt märket till en dålig slang där.


    Jag hade hjärnsläpp förut. Jag menade inte flexröret utan flätan som sitter strax bakom grenröret. Det sitter ju innan lambdan...

    Jag lade märket till en sak nu när jag provkörde bilen. Den gick markant bättre än innan check enginelampan tändes!

    Förut kunde man förnimma lite småryck vid acceleration. Nu är de tendenserna helt borta, och den drar iväg lite allmänt kvickare...[/quote:1y38f8u8]

    Japp den slangen jag menar.
    Saab 9-3 Aero V6 -06

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    751
    [quote=Ahjerne]
    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Citat Ursprungligen postat av Ahjerne
    Citat Ursprungligen postat av "Styrman_Jansson":2hprhu9f
    Citat Ursprungligen postat av hatcher
    Det bästa e ju helt klart att läsa ut felkoderna. Med tanke på att den kommer nog garanterat sätta felkoden igen om du "nollar" den.

    Men dina teorier om flexröret vs Lambdasonder är riktiga.
    Finns ju även felkoder på katalysatorn.

    Och Nej. efter sonderna så vet inte styrsystemet vad som försegår!
    Vad gissar du är troligast? Att det är främre avgasröret som läcker eller att lamdan har gått hädan?

    Skall se om jag kan läsa ut koden i helgen...




    Hej

    Det troligaste felet på din bil är att slangen till tankurluftningen är trasig,
    brukar spricka precis vid insuget.
    Läcker flexröret så tänds inte motorlampan,lambdan sitter en bra bit före flex.
    Det säger du? Sitter den strax bakom, kanske lite till vänster om spjällhuset? (om man står framför bilen)

    Har lagt märket till en dålig slang där.


    Jag hade hjärnsläpp förut. Jag menade inte flexröret utan flätan som sitter strax bakom grenröret. Det sitter ju innan lambdan...

    Jag lade märket till en sak nu när jag provkörde bilen. Den gick markant bättre än innan check enginelampan tändes!

    Förut kunde man förnimma lite småryck vid acceleration. Nu är de tendenserna helt borta, och den drar iväg lite allmänt kvickare...
    Japp den slangen jag menar.[/quote:2hprhu9f]

    Var ute och kollade nu. Slangen är sprucken värre.

    Är den svår att byta? Någon som har art. nummer hos Saab?
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    751
    [quote=Ahjerne]
    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Citat Ursprungligen postat av Ahjerne
    Citat Ursprungligen postat av "Styrman_Jansson":3b1zl83u
    Citat Ursprungligen postat av hatcher
    Det bästa e ju helt klart att läsa ut felkoderna. Med tanke på att den kommer nog garanterat sätta felkoden igen om du "nollar" den.

    Men dina teorier om flexröret vs Lambdasonder är riktiga.
    Finns ju även felkoder på katalysatorn.

    Och Nej. efter sonderna så vet inte styrsystemet vad som försegår!
    Vad gissar du är troligast? Att det är främre avgasröret som läcker eller att lamdan har gått hädan?

    Skall se om jag kan läsa ut koden i helgen...




    Hej

    Det troligaste felet på din bil är att slangen till tankurluftningen är trasig,
    brukar spricka precis vid insuget.
    Läcker flexröret så tänds inte motorlampan,lambdan sitter en bra bit före flex.
    Det säger du? Sitter den strax bakom, kanske lite till vänster om spjällhuset? (om man står framför bilen)

    Har lagt märket till en dålig slang där.


    Jag hade hjärnsläpp förut. Jag menade inte flexröret utan flätan som sitter strax bakom grenröret. Det sitter ju innan lambdan...

    Jag lade märket till en sak nu när jag provkörde bilen. Den gick markant bättre än innan check enginelampan tändes!

    Förut kunde man förnimma lite småryck vid acceleration. Nu är de tendenserna helt borta, och den drar iväg lite allmänt kvickare...
    Japp den slangen jag menar.[/quote:3b1zl83u]

    Var ute och kollade nu. Slangen är sprucken värre.

    Är den svår att byta? Någon som har art. nummer hos Saab?

    Eller går det ta vilken rolig slang som helst som har rätt diameter och skarva på en frisk bit?
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Borås
    Inlägg
    290
    Hej

    Det går bra att skarva med vanlig bensinslang, det brukar jag göra.
    Saab 9-3 Aero V6 -06

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    751
    Citat Ursprungligen postat av Ahjerne
    Hej

    Det går bra att skarva med vanlig bensinslang, det brukar jag göra.
    Det var precis vad jag gjorde med! Och nu har lampan slocknat. Tack för tipset!
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

Liknande ämnen

  1. Check Engine 9-5 -98
    Av Raven i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-11-08, 20:36
  2. Check Engine?
    Av JonsteR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-20, 18:59
  3. Check Engine på 900 V6
    Av Schäfer i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-27, 22:09
  4. Check Engine
    Av mezzie i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-01-20, 19:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •