Ursprungligen postat av
Ahjerne
Ursprungligen postat av
"Styrman_Jansson":2hprhu9f
Ursprungligen postat av
hatcher
Det bästa e ju helt klart att läsa ut felkoderna. Med tanke på att den kommer nog garanterat sätta felkoden igen om du "nollar" den.
Men dina teorier om flexröret vs Lambdasonder är riktiga.
Finns ju även felkoder på katalysatorn.
Och Nej. efter sonderna så vet inte styrsystemet vad som försegår!
Vad gissar du är troligast? Att det är främre avgasröret som läcker eller att lamdan har gått hädan?
Skall se om jag kan läsa ut koden i helgen...
Hej
Det troligaste felet på din bil är att slangen till tankurluftningen är trasig,
brukar spricka precis vid insuget.
Läcker flexröret så tänds inte motorlampan,lambdan sitter en bra bit före flex.
Det säger du? Sitter den strax bakom, kanske lite till vänster om spjällhuset? (om man står framför bilen)
Har lagt märket till en dålig slang där.
Jag hade hjärnsläpp förut. Jag menade inte flexröret utan flätan som sitter strax bakom grenröret. Det sitter ju innan lambdan...
Jag lade märket till en sak nu när jag provkörde bilen. Den gick markant bättre än innan check enginelampan tändes!
Förut kunde man förnimma lite småryck vid acceleration. Nu är de tendenserna helt borta, och den drar iväg lite allmänt kvickare...