Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Drar ordentligt mycket olja! (9-5 -01 13000 mil)

  1. #1
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 465
    Medlem#
    6901

    Drar ordentligt mycket olja! (9-5 -01 13000 mil)

    Hej!

    Hade bilen på svenska bil den 11 för kamkedjebyte+VV uppdatering.

    Har kört ca 150 mil sen dess , när jag hämtade bilen var den på MAX markeringen , nu är den nästa på minimum.

    Detta kan väl inte vara normalt?

    Nästan 1 liter på 150 mil?

    Täcker Saabs garanti detta?
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  2. #2
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 965
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Ja det är inte helt ovanligt att våra T7 motorer drar olja. men 1 liter på 150mil är för mkt.

    Läs denna tråd http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... behandling

    Är nog värt att testa iaf.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 465
    Medlem#
    6901
    Detta är alltså ingenting saab tar på sin motorgaranti?
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  4. #4
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 465
    Medlem#
    6901
    Ingen som vet?
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    97
    Bara en tanke...men har du kollat så att din turbo inte är kass, oljan kan försvinna den vägen och landa i din intercooler!!
    //Dennis Stendahl

  6. #6
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 465
    Medlem#
    6901
    Citat Ursprungligen postat av Dennis-
    Bara en tanke...men har du kollat så att din turbo inte är kass, oljan kan försvinna den vägen och landa i din intercooler!!
    Den poffade lite blått när man startade den innan VV uppdatering men inget efter.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  7. #7
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 965
    Medlem#
    6220
    [quote=Turbo_Danne]
    Citat Ursprungligen postat av "Dennis-":2hv9k81w
    Bara en tanke...men har du kollat så att din turbo inte är kass, oljan kan försvinna den vägen och landa i din intercooler!!
    Den poffade lite blått när man startade den innan VV uppdatering men inget efter.[/quote:2hv9k81w]

    Sitter väl även en GT17 snurra i din bil? dom är ju rätt kända för att rasa.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  8. #8
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 465
    Medlem#
    6901
    Nu tömmer den 1 liter på några mil.

    Ska ställa den på EBB på värmdö imorrn , fick tid den 5 november men jag kan inte köra tills dess.

    Dock laddar turbon precis som den ska så jag vet inte vad det är.

    Bollmar blått gör den när den står på tomgång iaf.

    Som sagt man undrar ju vad det är för skitbil man köpt???

    Vad hände efter 9000? Den turbon höll iaf.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  9. #9
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 965
    Medlem#
    6220
    Ja sätter en slant på turbon.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Boden
    Inlägg
    85
    uppdatera så fort du vet.... intressant...

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    13784
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Vad hände efter 9000?
    General Motors. :P
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Danmark
    Inlägg
    161

    Re: Drar ordentligt mycket olja! (9-5 -01 13000 mil)

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Hej!

    Hade bilen på svenska bil den 11 för kamkedjebyte+VV uppdatering.

    Täcker Saabs garanti detta?
    OM det är turbo'en, så har dom vel inte renad (rengjort) oljatrået, da dom byttade kamkjedan. Så det kom skit i botten af motoren, som sedan gick i turbo'en?

    M.v.h.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 959
    Detta börjar bli lite halvvanligt problem med att man monterar nya VV'n, att tätningen i turbons avgassida börja läcka. Troligen beror det på att motorn tidigare har gått med lite för högt övertryck i motorn och tätningen på turbons axel lägat en bit ut pga av trycket.
    Sedan när man monterar den nya VV'n så vipps ändras motorns vevhustryck och tätningen i turbon ändrar läge, vilket då med för att den börjar läcka, och har den börjat läcka så slutar det inte.
    Tyvärr tar inte Saab turbos över 8000mil nu längre, och det blir nog väldigt svårt att få igenom ett garantibyte på den.

    Vet inte, men jag tycker nog att Saab skulle ta sig i hampan vad det gäller dessa numer "gamla" bilar, och även va mer frikostiga vad det gäller turbon, det ger så mycket mer i goodwill, än en kund som aldrig mer vill ha en Saab, bara för den har turbo.
    Dessutom så gör detta problem att försäkringarna på Saabarna blir dyrare efterhand som kunder nyttjar maskinförsäkringarna.
    Saab ändrar även reglerna angånde kamkedjebyten, det ända jag vet än så länge, är att om bilen gått över 18K mil, så ska allt fotas och skickas för granskning hos Saab, för vidare bedömmning. Men hur det ska gå till i verkligheten vet i sjutton, eftersom kunden knappast vill betala en demontering, när den förväntat sig garantireperation.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    248
    Jag kan ju bidra med mina erfarenheter har en 9-5 -99 som drog rejält med olja före sommaren fick blårök det slutade med turbohaveri (GT17) jag gjorde rent oljetråget från allt splitter bytte olja o filter o turbo,oljan var ju inte så trevlig det var en hel del turbolager mtrl i den så den skimrade som guld,hade nyligen köpt den.Jag bytte också slangen som gick från ventilkåpan var mer eller mindre tät dessutom var de två små rören som sitter inne i ventilkåpan som ju ansluter till den bytta slangen i stort sett täta.Efteråt kan jag konstatera att oljeförbrukningen har minskat drastiskt gissar att den täta anslutningarna till ventilkåpan på något sätt bidragit till turbo´s frånfälle det är viktigt att analysera orsakerna så det inte händer igen.Så kolla dina ventilkåpsanslutningar så ventilationen funkar.
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    731
    Medlem#
    7284
    Citat Ursprungligen postat av enor
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Vad hände efter 9000?
    General Motors. :P



    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Detta börjar bli lite halvvanligt problem med att man monterar nya VV'n, att tätningen i turbons avgassida börja läcka. Troligen beror det på att motorn tidigare har gått med lite för högt övertryck i motorn och tätningen på turbons axel lägat en bit ut pga av trycket.
    Sedan när man monterar den nya VV'n så vipps ändras motorns vevhustryck och tätningen i turbon ändrar läge, vilket då med för att den börjar läcka, och har den börjat läcka så slutar det inte.
    Tyvärr tar inte Saab turbos över 8000mil nu längre, och det blir nog väldigt svårt att få igenom ett garantibyte på den.

    Vet inte, men jag tycker nog att Saab skulle ta sig i hampan vad det gäller dessa numer "gamla" bilar, och även va mer frikostiga vad det gäller turbon, det ger så mycket mer i goodwill, än en kund som aldrig mer vill ha en Saab, bara för den har turbo.
    Dessutom så gör detta problem att försäkringarna på Saabarna blir dyrare efterhand som kunder nyttjar maskinförsäkringarna.
    Saab ändrar även reglerna angånde kamkedjebyten, det ända jag vet än så länge, är att om bilen gått över 18K mil, så ska allt fotas och skickas för granskning hos Saab, för vidare bedömmning. Men hur det ska gå till i verkligheten vet i sjutton, eftersom kunden knappast vill betala en demontering, när den förväntat sig garantireperation.
    Var ju väldigt intressant information, Är det så att det kostat för mycke så de vill försöka begränsa kostnaderna på något sätt. Men en saab går väl aldrig sönder, det beror ju bara på trimning har jag hört
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  16. #16
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 465
    Medlem#
    6901
    Hej!

    Har nu haft bilen inne på verkstad (EBB, Värmdö)

    Dom hittar ingen olja efter turbon och enligt dom blårök den ingeting.

    Men den drar ju endå olja.

    Dom hävdar att jag ska köra en vecka och så ska dom kolla oljenivån och är den dålig då så är det troligtvis ett motorbyte som gäller.
    Dom säger att det är Saab som ska stå för detta då det har med oilsludge att göra.

    Låter detta vettigt?
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 959
    Tror nog inte Saab går med på motorbyte pga av hög oljeförbrukning, utan att det först testats med 5-56 varianten, som numer är en teknisk rådgiving vid hög oljeförbrukning.

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    det först testats med 5-56 varianten, som numer är en teknisk rådgiving vid hög oljeförbrukning.
    Hmm 5-56 varianten vad innebär det, känns som jag missat det helt

    Mvh

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 959
    Man fyller 2-3dl WD-40 eller 5-56 i cylindrarna och låter stå minst 12 timmar, så löser detta koxen kring ringlandet.
    Beprövat gammalt sätt sedan 50-talet, fast då användes annan vätska.

Liknande ämnen

  1. 9-3 AERO -01 som drar mycket olja...
    Av Jerry O-hamn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-03-11, 20:29
  2. Hög oljeförbrukning NG9-3 B207R -04
    Av Prosit i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-01, 18:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •