Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Döljer saab något för mig! Det här blir dyrt. 9-3 aut -99

  1. #1

    Döljer saab något för mig! Det här blir dyrt. 9-3 aut -99

    Hej
    I somras på väg hem från jobbet tändes Check E lampan. Ringde till saab som sa att om bilen gick som den skulle var det inget akut. Fick en tid för felsökning några dagar senare. Väl på verkstaden kunde man konstatera att syresensorn och vattenpumpen behövde bytas. Kan tillägga att innan lampan tändes hade kylarvätskenivån märkbart sjunkit och jag fick fylla på då och då, vilket jag också sa när jag ringde. Notan blev 7600:- strax innan löning. AJ!
    Nu i förrgår återigen på väg hem från jobbet tändes lampan igen! Fick en tid i går och åkte dit. Nu kunde man konstatera att topplockspackningen är trasig, och att jag inte bör köra en meter till med bilen. Uppskattningsvis rycker saab 10-13 tusen av mig för jobbet.
    Efter förra jobbet man gjorde fortsatte bilen att dra kylarvätska om än inte lika mycket men tillräckligt för att förstå att något inte va normalt.
    Nu ringde saab och sa att bilen e klar. 10822:-
    Jag kan inte mycket om bilar och måste lita på vad verkstäderna säger men kan det va så att dom gjorde en felbedömning vid första besöket och inte hittade grundfelet? Bilen fortsatte ju läcka. Jag vet inte om jag e ute och cyklar men det känns liksom som att jag inte får höra hela sanningen från Saab. Antagligen är det väl mitt fel att jag inte insåg allvaret med kylarvätskan och slog larm tidigare men jag kan ju inget om bilar och det är väl därför verkstäder finns? Jag hajar att någon ekonomisk kompensation inte är aktuell och att jag ändå hade fått punga ut samma summa eftersom bilen va trasig, och det är helt ok om saab nu är helt ärliga i ärendet. Men magkänslan säger något annat. Kan det ligga något i det jag skriver eller bör jag åka buss i framtiden?
    Bilen är en 9-3 aut coupe -99- 16700 mil. Med full servicebok och täta oljebyten och dyligt.
    Tack på förhand.

    Tompa[/b]

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Vilken verkstad?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Vilken verkstad?
    Saab i Södertälje.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 496
    Svårt att säga men vattenpumpen kan ju ha läckt. Jag hade ju påpekat att det fortsattae att läcka för verkstaden. Ibland kan nivån sjunka lite när man byt kylvätskan eftersom det bildas luft i systemet. Hur har oljan sett ut efter det dy bytt pumpen? Gråaktig olja eller vit rök brukar betyda en defekt topplockspackning.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 790
    troligen va de så att de va ett ojud i vatenpumpen å anmärkte på de å kundmotagaren sa att pumpen behvde bytas för att ? ja vad sa han ignetligen ?
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 812
    Sånt här är lurigt och jätte svårt.....
    Visst kan de ha gjort en felbedömning vid ditt första besök gällande grundorsaken till vattenbristen.
    MEN det kan oxo varit att pumpen var dålig vid tillfället och att man bytte den då den läckte.
    Säkerligen byttes inte pumpen "på chans" iaf.
    Nu kan jag inte jag verkstädernas felsökningsmetoder vid vattenåtgång till punkt o pricka men jag antar att man börjar med första punkten:
    • Läcker det? OM.....vart läcker det ? osv osv.

    Bilar är märkliga ting och det kan ju vart såhär att pumpen orsakade läckaget först och när detta åtgärdades gick packningen istället.

    Visst gör verkstäderna misstag precis som alla andra men det är sällan man "gissar" och låter kunden betala.
    Det gör ju dock inte hålet i plånboken mindre......
    Bara hoppas på att det ger sig med detta.

    MVH Jonas

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    södertälje
    Inlägg
    140
    Citat Ursprungligen postat av s035co
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Vilken verkstad?
    Saab i Södertälje.
    har själv slutat att serva min 9-5a där.. sist hade de sagt min styrservo börjar bli dålig.. och min ac låter konstigt.. dessutom sa de att min bromsnippel bak höger ok var av (de skulle byta bromsvätska).. frågade hur det kunde vara så, sist när jag bytte skivor bak och fram var alla sjyssta.. blir så sa de.. kan ha varit dålig sen ramlat av typ :P blev asförbannad.. de kan väl iaf erkänna att mekken dragit av den istället.. ingen ursäkt eller någonting.. utan tydligen är det sånt som "händer"

    skall tillägga att jag köper fortfarande delar där.. men fan om jag lämnar in min bil där igen..

    åk till järna istället..
    Saab 9-5 -01 Trim: BSR steg1 (2) ca 230hk
    Saab 900 -97 Trim: Okänt steg? ca 240hk bruksbil.
    Saab 900 -94 Trim: nordic E85 extreme 421hk/506nm http://www.garaget.org/?car=63737

  8. #8
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006
    Förlåt för trådstöld, men har en historia i samma ämne!

    En kompis lämnade in sin nyköpta 9-5 2,0t -99 på en av dom största saabfirmorna i Sthlm, minns ej vilken! detta var i Dec 2004. Han sa till verkaren att utöver service ville han ha bytt handbromsvajrarna. Han bad dom även kolla igenom bilen om det är nåt som är fel med den! Det skulle han inte gjort!

    När han kom för att hämta den så fick han höra att det fanns reparationer för över 30000kr att göra

    Kompisen tog kontakt med försäkringsbolaget (Fragus) där han hade ett års försäkring som ingick i köpet! Dom skulle kolla om det kunde göras billigare på annat ställe, det var inget strul med ersättning, men dom ville såklart få det så billigt som möjligt!

    Det blev en lång historia som pågick i flera veckor, men för att göra en lång historia kort så av allt mellan toppackning, oljetråg som läcker, länkarmsbussningar & packboxar... med mera. Så efter en jävla cirkus med andra firmor som Fragus blandade in för att kolla om alla dessa reparationer var nödvändiga så var det enda felet en brusten handbromsvajer som kompisen hade påtalat att den vill jag ha bytt!

    Får det gå till så

    Idag snart 3 år senare är det inget av dessa fel som ännu finns på riktigt. Han har sen dess bytt turbo... detta gjordes givetvis inte på den firman!

  9. #9

    vattenpump

    Troligtvis var packningen kass redan när de bytte pump.
    Du kan fråga hur de säkerställde att systemet var tätt efter reparationen,samt att toppackningen inte tagit skada.
    ( Har varit med om exakt samma senario, och då hänvisade man till en rutin vid pumpbyte som skulle upptäcka eventuell läckande toppackning )

    En klen tröst är att du hunnit få lön .
    loca

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    460
    Din pump var nog slut, antingen läckte den, eller så fanns det missljud.
    När din topplockspackning gav upp kan man bara spekulera om, men att börja med att anklaga verkstaden för fuskjobb är fel början.
    Att kolla din topplockspackning eller göra ett kompprov är inte standardförfarande nånstans efter vattenpumpsbyte...

    Bilar går sönder, bara att leva med det. Fast det är tungt.

  11. #11
    jo men ordet men, om det läcker ifrån toppen, dvs den har gått.

    då oftast vitröker bilen, och läcker oftast inte . och kompression, bilens prestanda den går sämre .

    vad jag vill mena är att sådant märker man av ganska lätt, och vattenpumpen läcker är ju bara så det är packningen blir torr ex.

  12. #12
    jag tycker allt som var defekt blev reparerat. men absolut helt definitivt så låter det konstigt att det var så tätt inpå och då har dom missat något ganska uppenbart.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    803
    Citat Ursprungligen postat av TomasAndersson
    jo men ordet men, om det läcker ifrån toppen, dvs den har gått.

    då oftast vitröker bilen, och läcker oftast inte . och kompression, bilens prestanda den går sämre .

    vad jag vill mena är att sådant märker man av ganska lätt, och vattenpumpen läcker är ju bara så det är packningen blir torr ex.
    Hej!

    Antar att bilen i fråga har en B204R motor. Den har en "pappers" toppackning. När denna är kass så läcker den oftast i framkant till höger framifrån sett. Ponera att kylvätskepumpen läckt, det läcker mest där det är lättast att komma ut och det kan mycket väl ha varit vid pumpe. i detta fallet.

    Detta läckage tätas med ny pump och då läcker det mer vid nästa svaga punkt, i detta fallet toppackningen. När det är på detta viset yttrar det sig inte med vit rök eller dålig motorgång utan helt enkelt med ett läckage utåt.

    Nu är inte detta en 100% ig förklaring utan en möjlig förklaring till ovannämnda problem.

    det kan gå att efterdra toppen så att man räddar packningen ett tag till, kanske hinner man spara ihop till bytet alt kolla en billigare verkstad.

    Mvh Patrik
    Kör 9-3 Aero SC V6 wiiieee http://www.garaget.org/?car=157483
    " I didn´t mean to kill anybody. I just shoot him in the head. Him dying was between him and God" Citat av R.L Burnside

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Citat Ursprungligen postat av Saabist
    dessutom sa de att min bromsnippel bak höger ok var av (de skulle byta bromsvätska).. frågade hur det kunde vara så, sist när jag bytte skivor bak och fram var alla sjyssta.. blir så sa de.. kan ha varit dålig sen ramlat av typ :P blev asförbannad.. de kan väl iaf erkänna att mekken dragit av den istället.. ingen ursäkt eller någonting.. utan tydligen är det sånt som "händer"
    Hände mig också när bilen var inlämnad fr service som innehöll bromsvätskebyte. Jag fick betala ett par tior för en ny. Varför inte bara erkänna att man bröt av den? En nippel går ju inte bara av hursom helst på 5-6 år gamla bilar...
    Fredrik J

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    södertälje
    Inlägg
    140
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av Saabist
    dessutom sa de att min bromsnippel bak höger ok var av (de skulle byta bromsvätska).. frågade hur det kunde vara så, sist när jag bytte skivor bak och fram var alla sjyssta.. blir så sa de.. kan ha varit dålig sen ramlat av typ :P blev asförbannad.. de kan väl iaf erkänna att mekken dragit av den istället.. ingen ursäkt eller någonting.. utan tydligen är det sånt som "händer"
    Hände mig också när bilen var inlämnad fr service som innehöll bromsvätskebyte. Jag fick betala ett par tior för en ny. Varför inte bara erkänna att man bröt av den? En nippel går ju inte bara av hursom helst på 5-6 år gamla bilar...
    vet inte ens om de lagade min.. lät inte så på personen vid disken.. har inte orkat bry mig om att kolla ens..
    Saab 9-5 -01 Trim: BSR steg1 (2) ca 230hk
    Saab 900 -97 Trim: Okänt steg? ca 240hk bruksbil.
    Saab 900 -94 Trim: nordic E85 extreme 421hk/506nm http://www.garaget.org/?car=63737

  16. #16
    Din 9-3 Coupé är nio år gammal och incidensen fel minskar inte med ålder (det finns det statistik på, t.ex. SBP).

    Lärdomen i det hela bör vara att du gott kan lära dig att meka. Din bil lär inte vara värd många kronor när du säljer den så några auktoriserade serviceverkstadsbesök framöver är bortkastat! Därmed inte sagt att den skall få bra service.

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Din 9-3 Coupé är nio år gammal och incidensen fel minskar inte med ålder (det finns det statistik på, t.ex. SBP).

    Lärdomen i det hela bör vara att du gott kan lära dig att meka. Din bil lär inte vara värd många kronor när du säljer den så några auktoriserade serviceverkstadsbesök framöver är bortkastat! Därmed inte sagt att den skall få bra service.
    Ok, men nu har jag inget emot att lämna in bilen på verkstad vid service och rep. Att bilar går sönder och kostar pengar är heller ingen nyhet. Det jag undrade här va ifall man gjort fel bedömning på verkstan men inte talar om det för kund. Lämnar jag in bilen och betalar pengar för det vill jag kunna känna mig säker på att jag fått det jag betalar för.

Liknande ämnen

  1. Döljer effekt i 9-5?
    Av P.A i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2006-08-26, 13:02
  2. bensinvärmare starter blir jættavarm och så puh inte något m
    Av tord-aasen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-10-19, 21:57
  3. SAAB för dyrt för att läggas ner!
    Av Fredrik.j i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-09-21, 19:33
  4. verkstad = dyrt dyrt
    Av herrlarsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-05-04, 23:44
  5. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2004-12-18, 12:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •