Sidan 1 av 12 12311 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 221

Ämne: 9000 Talladega 1990

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    78

    9000 Talladega 1990

    Jag har just blivit ägare till en 90-års svart 9000 Talladega. Den har varit i släkten ett tag, har tillhört min yngre bror, men pga bristande tid och intresse så var det dags att antingen skrota bilen, eller att jag tog den och försöker göra bil av den igen... Så, först är tanken att den ska fixas till för att kunna köras, sedan blir det en mer eller mindre rullande helrenovering.




    [/img]

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Laholm
    Inlägg
    42
    Den ser ju inte alltför sliten ut , ta väl hand om den , fler o fler försvinner ju hela tiden pga. skrot etc.
    Äntligen Turbo igen
    Saab 9-5 2,0t Aut. Linear sportkombi - 03
    Saab 900i Aut. Sedan -85

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Lycka till med projektet! Verkligen tur att den inte gick till skrot då det inte finns många kvar. Personligen hoppas jag på en renovering till orginalskick, har jag rätt? En uppsättning 16" Crosspoke, som satt orginalmonterade på 9000 talladega, skulle göra sig mycket bra.

    Hur långt har bilen rullat?

    Mvh

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572
    Talladega

    Är det den som varit till salu på blocket.se under en period?

    Hur som helst så hoppas jag på o se en nära originalrenovering.....
    Bilen ser ju inte helt fördärvad ut, men det är klart, det är lite o göra för att den ska återuppstå till forna dagars glans
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    699
    Fint med en talla.. Vet du ungefär vad en sån väger?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    78
    ja, tanken är orginalrenovering tror jag. Jag har inte helt koll på denna "nya" saab:ar - har annars ett gäng 96:or av varierande slag. Det blir väl till att läsa på lite antar jag! Jo det stämmer att den varit till salu på blocket ett tag, men eftersom intresset har varit snällt sagt svalt så blir det bättre såhär. Vad gäller fälgarna så har jag ingen koll vad det ska sitta på. De som jag har bild på kommer med bilen. Däcken på är slut, men av dimensionen 205/55 R16. Någon som har en bild på orginalfälgarna att visa? Sedan om det blir helt strikt orginal, eller om det blir nästan, med lite "vässning" återstår att se

  7. #7
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Här är en bild på orginalfälgarna



    Tycker helt klart att du ska köra hårt på orginalstuket!

    Mvh

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    78
    tack för den bilden - nu har man nå´t att drömma om då

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572
    JO... intresset för gamla 9000 är svagt nu för tiden. Så det är helt rätt tid att fynda ett bra objekt innan de blir för ovanliga eller delarna blir svårfunna.

    Har själv suttit o letat efter en Talladega, men jag vände på klacken, sa upp mig från jobbet o tog tag i mina studier.
    Så jag har allt suttit o tittat på bilderna på även denna Talladega och drömt om att bygga upp den.

    En vacker dag hoppas jag äga en fin Talladega eller PearlWhite 9000
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 883
    Medlem#
    891
    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Här är en bild på orginalfälgarna



    Tycker helt klart att du ska köra hårt på orginalstuket!

    Mvh
    En -90a talladega ska ha Aero16 med polerad kant.
    Bilden du visar är en -88 utan sidokjolar och vanlig gummivinge

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 427
    Medlem#
    3020
    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    JO... intresset för gamla 9000 är svagt nu för tiden. Så det är helt rätt tid att fynda ett bra objekt innan de blir för ovanliga eller delarna blir svårfunna.

    Har själv suttit o letat efter en Talladega, men jag vände på klacken, sa upp mig från jobbet o tog tag i mina studier.
    Så jag har allt suttit o tittat på bilderna på även denna Talladega och drömt om att bygga upp den.

    En vacker dag hoppas jag äga en fin Talladega eller PearlWhite 9000
    Eller varför inte en Aero?



    http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=26480

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    418
    Citat Ursprungligen postat av Rodder76

    En vacker dag hoppas jag äga en fin Talladega eller PearlWhite 9000

    Och jag har nu 2 st Får hem den nya i morgon....

    Skämt å sido, kul att fler och fler får upp ögonen för trubbnosarna (9000)
    dom växer inte på träden nu för tiden.
    Saab 9-5-01 "Räsern", Saab 9-5 Aero sc-02 "05 facelift", Saab 9-3 Aero-01,
    Audi S8-01

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572
    Olof: 16" Aero var väl aldrig originalfälgen på Talladega? Däremot var det väl tillbehörsfälg? Jag vill minnas att det var just 16" Crosspoke som var originalfälgen. För i min dröm så är det ett av få avsteg som jag skulle göra.

    Cabmange:Först och främst för att Talladega blev min drömbil 1989. Jag har velat ha en Talladega sedan dess. Aero har aldrig lockat på samma sätt.

    NS:Tyvärr har folk inte fattat att det antagligen är världens bästa bil. Men en CD turbo -88 med absolut all utrustning skulle inte skämmas för sig heller.
    En 85 Turbo med gummivingen som går hela vägen skulel inte va fy skam Det är väl här den PearlWhite kommer in
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    78
    så, ska det inte vara crosspoke fälgar på min då, eller? Fälgarna jag har är inte fy skam de heller tycker jag. När bilen är blank o fin, nytt gummi på dessa fälgar, då ser den nog bra grym ut - jag har ju kjolar på sidorna och stora vingen bak iallafall... Jag var bort till föräldrarna idag, där bilen står så länge, och startade den, samt aktiverade larmet på den. Den vrålade igång så fint så fint - härligt ljud i den, fastän avgassystemet är slut... Nu så behöver jag bara få till det med garaget och in med den o börja jobba... En fråga: Lamda värdet var för högt på senaste besiktningen, där den inte gick igenom... Vad orsakar detta?


    btw - blev frågad om jag var intresserad av en besiktad 9000 cd - en 91:a, för 2000:- - jag är det inte, om någon vill ha den kan ni kontakta mig på 0705-151492 så förmedlar jag nummer till säljaren - den står i Kvidinge, utanför Klippan i Skåne... Slut på parentesen!

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    418
    Citat Ursprungligen postat av peric
    En fråga: Lamda värdet var för högt på senaste besiktningen, där den inte gick igenom... Vad orsakar detta?



    Ang lamda värdet så kan det bero på läkage i avgasystemet, kan vara en bra ände att börja i.
    Saab 9-5-01 "Räsern", Saab 9-5 Aero sc-02 "05 facelift", Saab 9-3 Aero-01,
    Audi S8-01

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 883
    Medlem#
    891
    Ang fäljarna: så har vill jag ha det till att årsmodell -90 på talladegan
    har Aero16 och dom tidigare -88-89 crossspoke16.

    Lite annat så har -90an Moccainlägg och svarta rutlister.

    Ägde själv en 88b för 12 år sedan.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    78
    lamda värdet kan bero på läckage i avgassystemet, jo jag tackar... det är ju praktiskt taget av längst fram... kan bero på det då ja... Det var ju trevligt.

    Om 90:an ska ha aero fälgar, då behåller jag nog hellre dem jag har - alternativt frångår orginal o skaffar crosspoke ändå, de är riktigt snygga!

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572
    Citat Ursprungligen postat av Olof
    Ang fäljarna: så har vill jag ha det till att årsmodell -90 på talladegan
    har Aero16 och dom tidigare -88-89 crossspoke16.

    Lite annat så har -90an Moccainlägg och svarta rutlister.

    Ägde själv en 88b för 12 år sedan.
    Det är nog mycket möjligt som du säger ang fälgarna. 1990 verkar ju ha varit nåt mellanår för Saab och det är lite otydligt vad och vilka modeller som fanns detta år. Dessutom så är jag rätt övertygad om att Saab ANA i Linköping levererade en Talladega med Aero 16", och det borde varit antingen hösten 89 eller väldigt tidigt 1990 detta skedde. Glömmer dock aldrig när jag som 11-12åring såg den första Talladegan i bilhallen. Sedan dess har jag varit övertygad om att jag ska ha en.
    Moccainläggen vet jag fanns innan, men det finns de som hävdar att det var tillval med moccaninlägg. Tyvärr sitter jag 110mil mina kataloger och broschyrer så jag kan inte kolla om jag har nån info.
    Jag hade nämligen alltid trott att moccainläggen var standard i Talladega tills det dök upp en 88 utan på ett annat forum. Då jag påtalade detta så blev jag tillrättavisade med att det skulle varit tillval.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 883
    Medlem#
    891
    Ja -90 är ett luddigt år med Top of the line 9000.
    Hade inget Mocca i min 88b har en kompis som har en nerplockad -90
    och han har mocca.

    Fanns en diskution för ett tag sen ang 9000Aero -90 hur vida den fanns eller inte.Dessa var identiska med talladegan fast utan dekaler och fanns i lite andra färger. sen om det var Talladegor el Aeros kan ju kvitta

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    78
    såja, då var avgasröret fixat - jag behövde bara byta den flexibla biten under motorn, resten bytte brorsan för ett par år sedan, det ska bara hängas upp ordentligt. Imorgon blir det transport till vinterförvaring, så att den inte behöver spendera en vinter till stående på föräldrarnas gräsmatta, för då dör den nog! Jag postar lite bilder efter flytten...

Liknande ämnen

  1. Motorbyte 9000 2,3i 1990
    Av GyllenB i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-08-30, 13:42
  2. DI/APC till talladega 9000 1990
    Av flash_turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-29, 05:02
  3. Rådfråga angående 9000 T16 1990
    Av Ynnoj i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-06-23, 09:05
  4. 9000 aero årsmodell 1990!
    Av kaufman i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-05-11, 20:16
  5. Vilka spridare till 9000 2.3 1990?
    Av my00 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-04-22, 19:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •