Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Lågt oljetryck på tomgång på nyrenoverad motor OG9-5 B2x5

  1. #1

    Lågt oljetryck på tomgång på nyrenoverad motor OG9-5 B2x5

    Jag har monterat ihop en motor med nytt block med nya kolvar och vev och stakar, men med min gammla orörda topp som har gått 26000 mil. Den gamla motorn skar på två cylindrar. Jag köpte det nya blocket komplett och det har jag kontrollmätt och honat(p.g.a lite ytrost i loppen) så det är i bra skick. Oljepumpen på det nya blocket har jag inte tittat på men jag antog att den var ny..

    Motorn går bra jag har kört en långresa på 60 mil men, men oljetryckslampan tänds så fort varvtalet sjunker under 1200 rpm, När motorn är kall tänds inte lampan. om det är någon som har erfarenhet eller teorier om vad som skulle kunna vara fel, vad som borde kollas eller andra tankar..

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    40
    Vild gissning...pumpen tror jag och min kollega här på jobbet.

  3. #3
    Ja det hadde ju kunnat vara det, den går ju att ta ut, undersöka och kontrollmäta..

    Men jag funderar på om det kan vara något läkage mellan pumpen och oljetrycksgivaren. om jag har förstått saken rätt så trycker pumpen oljan till plattan där oljefiltret och oljekylaren sitter och därifrån i ett rör över till andra sidan blocket och upp till alla ställen det ska till.. (Rätta mig gärna om jag har fel) jag funderar om det läcker ut till oljetråget någonstans där..

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    685
    Exakt vad har du gjort med det "nya" blocket? Har du gjort något med transmissionskåpan? Har du bytt kam & balansaxelkedja?
    Canns axiom:
    När inget annat hjälper, läs instruktionsboken.
    9-5 BioPower 390 Hk 610 Nm.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    685
    Kom på en annan sak också....
    Du bör kanske låta bilen stå tills du vet exakt vilket oljetryck du har. Kan ju resultera i en del motorskador.....
    Canns axiom:
    När inget annat hjälper, läs instruktionsboken.
    9-5 BioPower 390 Hk 610 Nm.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    95
    Har du kollat reduceringsventilen? Den kan fastna.

    http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... r9k-96.JPG
    OG SAAB 9-5 BioPower 2006

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    23
    har du rengjort oljesilen i oljetråget under renoveringen? annars har du nog en stark kanidat där då de brukar vara fullt med cox rester i dom.
    saab 9-5

  8. #8
    Blocket jag fick tag på var helt nytt endast provkørt i en bil och dærefter har det stått ett tag. Så nær jag fick det hadde det blivit lite ytrost i loppen så jag rev især det och honade cylindrarna sen monterade jag ihop det igen med allt inehåll i blocket nytt såsom kolvar, stakar, vev, balansaxlar, lager, kedjor och drev...Silen ær också helt ny, Men jag ska køra hem med bilen till mitt garage idag och børja riva lite och kolla pump, reduceringsventil och annat tills jag hittar felet.

    Du har nog rætt att jag inte borde køra med den nu men det ær enda sættet før mig att få hem bilen.. så jag måste.. Jag ær i norge nu dærav de konstiga bokstæverna.. Tack før alla tipps så långt

  9. #9
    Jag tog ner oljetråget och tog ner röret som går tvärsöver motorn under vevaxeln, båda o-ringarna var hårda och ena var lite skadad. Så jag monterade nya och satte ihop allt. Då blev det lite bättre, motorn var tvungen att vara ordentrligt varm innan oljetryckslampan tändes påå tomgång. Då öppnade jag till pumpen men den såg helt ny ut utan glapp och allt rätt monterat men den stora segersäkringen som håller locket till pumpen på plats var inte helt inne i spåret så locket hade möjlighet att röra sig lite. då jag mointerat ihop allt korekt så tändes aldrig varningslampan igen...

Liknande ämnen

  1. [LÖST] C0407 64 Motor, hydralpump, lågt oljetryck på NG9-3 XWD
    Av gbg i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2020-06-16, 19:04
  2. Vinande oljud nyrenoverad motor B2x5
    Av TurboRichard i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2019-04-08, 12:29
  3. Kylfläkt går på vid tomgång även vid kall motor OG9-3 B2x5
    Av EmTee i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-05-10, 22:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •