Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Bilstein VS Koni på 9-5

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 375

    Bilstein VS Koni på 9-5

    Någon som provat både Bilstein sprint och gula Koni på 9-5?
    Sitter å funderar lite på om jag skall byta dämpare till våren men vet inte riktigt vilka jag skall satsa på.
    Vad skiljer dessa åt?
    Har Eibach fjädrar och original 9-5 Aero dämpare på nu.

    Mvh Kristian
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615
    Undrar jag med, skall till och tjacka sänkning så man har nåt att göra i garaget i vinter. Vad kör ni andra med för kombinationer med dämpare och fjädrar? Lurar också på Koni med eibachfjädrar.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 406
    Koni är ställbara och är bättre om man ska köra mer inspirerat på kurvig väg.
    De har jag fått förklarat för mig.
    Gäller även på andra bilar som 9000, 9-3 m.m.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Glada Hudik
    Inlägg
    214

    dämpare

    har koni med eibach och powerflex i bakvagnen. mycket bra väghållning ställda på 50%.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Håller med, blir mycket fin väghållning med Koni ställda på ca. 50% i kombination med Eibachfjädrar.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615
    Tack grabbar! Då kör vi på Koni och Eibach samt ställer på dem 50%
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426
    Jaha, men jag då ?
    Jag tycker ju faktiskt powerflex + H&R + Bilstein = "da shit"

    Jag menar, raktframracing och östermalmscruising ställer väl inte så hårda krav på "väghållningen"


    Faktum är att ämnet varit uppe måååånga gånger, finns lika många "fan-boys" för vardera
    lägret, med en viss övervikt på Koni (pris ?) där många motiverar sitt val med att "dom är ju justerbara"
    Att man sedan måste riva ner allt igen, att ingen orkar göra det samt att nästan ingen har förstånd
    att ställa in dom... ja, det är en helt annan sak.

    Summa summarum - gå på det plånboksvänliga alternativet, du lär inte bli besviken i vilket fall som helst.


    //Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  8. #8
    Jag har justerbara Koni på "den gamle". Dessa stod oftast mellan 50-70% hårdhet. Till min kära sambos glädje kunde jag sätta dom i "familj på G-läge" vilket gjorde att hon inte alls kved lika högt i sitt höggravida tillstånd som hon annars gjorde när vi åkte på våra gropiga vägar. ;-)

    Jag måste säga att de ger en suverän möjlighet att kombinera komfort och prestanda! Det är stor skillnad mellan ytterlägena.

    Självklart ska välja justerbart. Kanske mest eftersom jag är bortskämd med ställbara fjädringskomponenter ifrån mc-åkandet. Där är det ju en självklarhet att kunna justera fjäderförspänning, dämpning och returdämpning, och har varit standard sedan 80-talet på samtliga modeller (med vissa avvikelser såklart).

    Jag skulle vilja ha justeringsmöjlighet ifrån förarplatsen i bilen! Men det kostar ju aningen mer... ;-o

    edit:
    På tal om plånboksvänligt. Mina Gulingar har varit med ruggigt länge. Inga läckor och dessutom god funktion i över 30000 mil. Men nu är dom lite trötta då de passerat 40000 mil...

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 375
    Hmm...
    Ja det får helt enkelt bli den uppsättningen dom har inne när man beställer

    Mvh Kristian
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426
    Justerbarhet i all ära, är det enkelt och vet man vad man håller på med så är det ju perfekt.
    Men dom flesta går på "hårt är bra" och så blir det som det blir.
    Sen gäller tråden 9-5 och om jag inte missminner mig så kan man inte justera dom med
    annat än att hela fjäderbenet tas ner och då är det ju knappast något man gör mellan
    sina "sessions" på en banträff.

    //Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av SAABoholic
    Justerbarhet i all ära, är det enkelt och vet man vad man håller på med så är det ju perfekt.
    Men dom flesta går på "hårt är bra" och så blir det som det blir.
    Sen gäller tråden 9-5 och om jag inte missminner mig så kan man inte justera dom med
    annat än att hela fjäderbenet tas ner och då är det ju knappast något man gör mellan
    sina "sessions" på en banträff.

    //Magnus
    Det förändrar ju saken radikalt!
    Sorry min inhalkning på mitt bananskal...

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Hej,

    Min egen erfarenhet av Koni vs. Bilstein gäller iofs 9-5 vs. 9000, men jag upplever Bilstein som avsevärt hårdare i låga farter, vägskarvar osv. än Koni som är mjuk och bekväm tills den pressas.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  13. #13
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 399
    I dessa prisklasser skulle jag vilja påstå att justerbarhet är en fördyrande gimmick, tillkommen i det enda syftet att sälja fler enheter.

    Med utgångspunkt i avdelningen "läst och hört" lär också Bilsteins tillverkningsprocess resultera i snäppet högre kvalitet för jämförbara pengar, gentemot alla andra fabrikat.

    Vad gäller kvalitet och väghållning torde väl skillnaderna ändå vara försumbara, då få av oss regelbundet anmäler bilen till Deutsche Tourenwagen Meisterschaft eller 24h LeMans. Väghållning an sich - beroende av aktuellt underlag - är ju som bekant avhängig av fler faktorer än dämp och fjäder.

    Men visst, iaf på en 9000 är H&R+Bilstein förhållandevis "hårt". Som jag ser det kunde detta för vardagens kullerstensverklighet avhjälpas av något mjäkigare fjädrar men även det är en strikt amatörmässig iakktagelse.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 375
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Min egen erfarenhet av Koni vs. Bilstein gäller iofs 9-5 vs. 9000, men jag upplever Bilstein som avsevärt hårdare i låga farter, vägskarvar osv. än Koni som är mjuk och bekväm tills den pressas.

    Mvh

    KK
    Det jag har att jämföra med är min bil med Eibach och originaldämpare mot kompisens med H&R och Bilstein.

    Min är hårdare och sväljer inte ojämnheter så bra som kompisens men hans kränger mindre när man pressar den.

    Mvh Kristian
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Glada Hudik
    Inlägg
    214
    Citat Ursprungligen postat av 170KJ
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Min egen erfarenhet av Koni vs. Bilstein gäller iofs 9-5 vs. 9000, men jag upplever Bilstein som avsevärt hårdare i låga farter, vägskarvar osv. än Koni som är mjuk och bekväm tills den pressas.

    Mvh

    KK
    Det jag har att jämföra med är min bil med Eibach och originaldämpare mot kompisens med H&R och Bilstein.

    Min är hårdare och sväljer inte ojämnheter så bra som kompisens men hans kränger mindre när man pressar den.

    Mvh Kristian
    har du redan fjädrar? jag betalade 5000kr för mina koni.vet inte vad bilstein kostar.

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 375
    Citat Ursprungligen postat av Niska
    har du redan fjädrar? jag betalade 5000kr för mina koni.vet inte vad bilstein kostar.
    Ja fjädrarna sitter på sedan tidigare. Vart köpte du dina dämpare då?

    Mvh Kristian
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Fredrik J

  18. #18
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Min egen erfarenhet av Koni vs. Bilstein gäller iofs 9-5 vs. 9000, men jag upplever Bilstein som avsevärt hårdare i låga farter, vägskarvar osv. än Koni som är mjuk och bekväm tills den pressas.

    Mvh

    KK

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 283
    Hej

    Är Konidämparna ställbara på fjäderbenstornen fram eller måste dom monteras ner? Bak är jag med på dom måste monteras ner.

    Tillbaks till fotbollen

    Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Helsingborg \ Skåne
    Inlägg
    18
    På 9-5'an, om det nu är vad tråden handlar om, måste det monteras ner.
    Enbart ställbara när de är max ihoptryckta. (Om där nu inte finns något magiskt sätt att göra detta på utan att montera ner allt.)

    Kör själv på koni + h&r 35/30mm, dämparna ställda på 70-75~
    Upplever bilen som aningen skumpig på helsingborgs otrevliga vägar, men vid lite gaspådrag är det som en helt annan bil än den gamle snoken.
    Spontan sjävförstörelse är liksom inte coolt i samma mening som "backup-lösning"...

Liknande ämnen

  1. Koni eller Bilstein 9-3 SC?
    Av Stoffe #2959 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-09-06, 19:14
  2. Koni eller Bilstein??
    Av Boman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2008-03-02, 20:15
  3. koni eller bilstein??
    Av sulo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-04-17, 20:12
  4. Bilstein vs koni ?
    Av bargis i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-06-28, 21:59
  5. Bilstein VS Koni
    Av SuperFaCeR i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2005-10-07, 19:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •