Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Missljud vid dragläge

  1. #1

    Missljud vid dragläge

    Hej!
    Får ett missljud ibland när jag ska köra iväg på 1:an och har även märkt deet en gång vid tvåan när jag stod i kö. I början trodde jag det var bromsarna som lät då dom var gamla och slitna men de är nu bytta och samma ljud är fortfarande kvar. Mina misstankar gick då till antingen lamellerna eller lådan.

    Låter nästan som en mörk vissling med drag åt trumpet/trombon hållet. Det låter endast då jag kör iväg och i dragläget, det försvinner av sig självt om jag fortsätter med dragläge men försvinner direkt då jag släpper kopplingen helt.

    Tror ni det hjälper att byta olja/smörja upp lite, och vart kan det sitta. Märker inga andra komplikationer med växlingen. Det går så lätt som det borde i en 9-3 -99 som har gått 16000 mil.

    Om ett oljebyte blir aktuellt, vilken olja ska jag använde till en denna bil? Den kan va lite trög att få i växlarna ibland, men det försvinner om jag drar i en annan växel innan och sen direkt över.

    Tack på förhand för svar!

    Mvh Gustaf

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Malmberget
    Inlägg
    438
    Troligtvis avlagringar/skit på svänghjulet. Inget att bry sig om. Blir kopplingen dålig, tar du det i samband med bytet. En del brukar rekommendera en- ursäkta uttrycket- riktig kärringkoppling med höga varv och slira lite för att "bränna bort skiten". Risk för slitage på kopplingen dock..
    -9-5 AERO Kombi-00' Midnight Blue Pearl Pilot-
    -Nissan Primastar 1.9DCI -04´

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Borås/Gislaved
    Inlägg
    452
    Intressant. Har också hört det på min ibland

  4. #4
    jag tycker att det låter som ett dåligt urtrampningslager.
    hadde samma sak på min volvo det lät som ett mörkt vinande.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Sthlm/Kungsängen
    Inlägg
    470
    Hör det på min också ibland. Är nog inte lagret dock, kan tänka mig att det kan vara avlagringar som sas tidigare.
    Har inte märkt någon skillnad på funktionen på kopplingen då ljudet uppstår utan allt lirar som det ska.
    Lite halvskrämmande ljud iaf
    The Only Subtitute For Cubic Inches Is Technology.
    // 9³ Aero -02
    #6962

Liknande ämnen

  1. Knarr vid dragläge, 9-5 2,3t -02
    Av pihlanker i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-05-02, 20:27
  2. tjuter vid dragläge
    Av KenZo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-12-22, 22:28
  3. dragläge på 9000
    Av mojje74 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-02, 12:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •