Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Driver inte i takt med gaspådrag...

  1. #1

    Driver inte i takt med gaspådrag...

    Vet inte riktigt hur jag ska förklara det problem som jag har med min Saab 900 T ´97, men jag gör ett försök..

    När jag åker på 5:an i till exempel 90km/h och gasar på ordentligt så ökar varvtalet och turbotrycket går upp. Det ungefär som om man slirar på kopplingen.

    Varvtalet går upp men bilen ökar inte lika mycket i hastighet, kollade på varvräknaren och den gick upp till drygt 6000 rpm innan jag släppte av på gasen.

    Hastigheten ökar, men inte i takt med varvtalet.

    Har tidigare bara upplevt detta på 5:ans växel, men nu tyckte jag att det var samma sak på 3:an.

    Nån som har varit med om samma sak och kan ge mig ett bra tips på vad det kan vara ? Kopplingen ? Lådan ? Eller nåt annat ?

    Mvh. Fredrik

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 781
    Ja det är din koppling som börjar ge upp.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  3. #3
    aha, ok. Anade att kopplingen var på g att ge upp.

    Var är det billigast/bäst att köpa en ny kopplingssats ?
    Finns det "utbytes koppling" ? Altså som med startmotorer, generatorer osv..

    Hur pass komplicerat är det att byta ? Nån som vet vad det kan koste för koppling & arbete hos Saab eller annan verkstad (i Norrköping).

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 541
    Citat Ursprungligen postat av adnoctum
    aha, ok. Anade att kopplingen var på g att ge upp.

    Var är det billigast/bäst att köpa en ny kopplingssats ?
    Finns det "utbytes koppling" ? Altså som med startmotorer, generatorer osv..

    Hur pass komplicerat är det att byta ? Nån som vet vad det kan koste för koppling & arbete hos Saab eller annan verkstad (i Norrköping).
    ca 2100 kr (exklusive eventuell rabatt) kostar komplett koppling på Speedparts inklusive urtrampningslager (och lagret byter man ALLTID om man inte vill vara dumsnål).

    Nej, utbytes finns inte. Lamellen finns inget att återanvända på, för förutom att beläggen i sig är nedslitna så blir fjädrarna i lamellen rassliga. Man KAN låta bli att byta tryckplattan om den ser fin ut, men lamell+platta kostar oftast så lite extra jämfört med bara lamell i de fall det går att köpa, så det är ingen större idé att snåla här, för det är inte helt omöjligt att solfjädern i tryckplattan blir utmattad med tiden.

    Då jag aldrig har lämnat in en Saab på verkstad, så kan jag bara spekulera i vad arbetet kostar. Är ju ganska omfattande, så under 5.000 kr skulle jag bli förvånad om vi pratar aukt.Saab-verkstad.

    Hade det varit en 9000 så har jag en finfin "hur man gör-lista" på kopplingsbyte som jag skrivit själv, då jag tycker Haynes verkstadshandbok suger. Men ng900 har jag aldrig pulat med tyvärr
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  5. #5
    Tack för svar & info !

    Jag har faktiskt aldrig behövt byta koppling på nån av mina tidigare bilar, så det är en ny erfarenhet.

    Men jag tror att jag kommer lämna in bilen hos en kille som har en liten bilverkstad så att arbetet blir utfört av en som har mer erfarenhet på området.

    Jag har inte haft bilen så värst länge, men kopplingen var i alla fall väldigt trög redan när jag köpte bilen.
    Vet inte om det där med att kopplingen var trög har med det nuvarande felet att göra, har nämligen för mig att en Saab 900 2,3 ´94 som jag hade för ett par år sen också hade en trög koppling...

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    södertälje
    Inlägg
    138
    var inte så länge sedan jag bytte på en -97 2.0 t.. är rätt enkelt egentligen..

    vad du behöver är en lyft (starkt att rekommendera.. 4-punktslyft då..
    en ställning för att hålla upp motorn.. helst en med kedja du kan höja och sänka..

    sedan så lossar man vänster centrumbult för drivaxeln. Töm växellådan för olja.Lossar alla motorfästen(efter du hängt upp motorn i ställningen lossa spindelleden på båda sidor.. lossa samtliga bultar för framvagnsbalken (den skall nu vara lös)
    glöm inte att lossa växellänkaget. och kopplingsvajer.. eller om du har hydraliskkoppling

    sedan sänker man ner motorn på vänster sida lossar alla bultar för lådan. sedan drar man bort lådan.. ta gärna hjälp av någon.. och eventuellt en "växellådslyft" eller liknande ställnign så du slipper bära all tyngd.

    du bör nu komma åt att skruva loss tryckplattan och lamellen..

    skruva ditt nya tryckplattan och lamellen med ett centreringsverktyg.. och glöm inte utrampningslagret i lådan..! du är "dum" om du inte byter den samtidigt.. pajar den sedan får du göra om allt ovanstående .:P

    sedan är det bara att skruva ihop allt igen :P

    lite förenklat beskrivet.. men ungefär så går det till.. ganska enkelt i mitt tycke att byta koppling..

    tänk bara på att passa ihop grejerna när du sätter ihop det igen.. och tar något emot.. kolla upp varför noga.. och tvinga inte ditt det bara..

    det är väl lite förarbete innan du kan göra ovanstående.. som till exempel hasplåt/plast.. samt innerskärmar m.m
    Saab 9-5 -01 Trim: BSR steg1 (2) ca 230hk
    Saab 900 -97 Trim: Okänt steg? ca 240hk bruksbil.
    Saab 900 -94 Trim: nordic E85 extreme 421hk/506nm http://www.garaget.org/?car=63737

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    södertälje
    Inlägg
    138
    Citat Ursprungligen postat av adnoctum
    Tack för svar & info !

    Jag har faktiskt aldrig behövt byta koppling på nån av mina tidigare bilar, så det är en ny erfarenhet.

    Men jag tror att jag kommer lämna in bilen hos en kille som har en liten bilverkstad så att arbetet blir utfört av en som har mer erfarenhet på området.

    Jag har inte haft bilen så värst länge, men kopplingen var i alla fall väldigt trög redan när jag köpte bilen.
    Vet inte om det där med att kopplingen var trög har med det nuvarande felet att göra, har nämligen för mig att en Saab 900 2,3 ´94 som jag hade för ett par år sen också hade en trög koppling...
    kan vara att du har en vajerkoppling :P och inte hydralisk.. brukar vara lite "trögare"
    Saab 9-5 -01 Trim: BSR steg1 (2) ca 230hk
    Saab 900 -97 Trim: Okänt steg? ca 240hk bruksbil.
    Saab 900 -94 Trim: nordic E85 extreme 421hk/506nm http://www.garaget.org/?car=63737

  8. #8
    Tack igen för information och tips !

    Synd att du inte bor i närheten av mig (Saabist), för då hade du kunnat tjänat en liten hacka.

    Jag har tyvärr bara ett garage för flera bilar, det är dock avdelat för varje bil, men jag har inget där som kan vara till hjälp vid en sån här operation.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    södertälje
    Inlägg
    138
    Citat Ursprungligen postat av adnoctum
    Tack igen för information och tips !

    Synd att du inte bor i närheten av mig (Saabist), för då hade du kunnat tjänat en liten hacka.

    Jag har tyvärr bara ett garage för flera bilar, det är dock avdelat för varje bil, men jag har inget där som kan vara till hjälp vid en sån här operation.
    ta med en kompis eller nåt allt som behövs är lite styrhjälp vid ihopsättandet (underlättar mycket tro mig) och lyfthjälp
    Saab 9-5 -01 Trim: BSR steg1 (2) ca 230hk
    Saab 900 -97 Trim: Okänt steg? ca 240hk bruksbil.
    Saab 900 -94 Trim: nordic E85 extreme 421hk/506nm http://www.garaget.org/?car=63737

  10. #10
    Har beställt en ny koppling inklusive allt som hör till den (lamell, tryckplatta, urtrampningslager och även wire).

    Jag lurar dock på att kanske byta låda med när man ändå sen har den borta, om jag bara hittar en beggad till vettigt pris.

    Så, nu funderar jag på om det kanske går att justera kopplingen så att den funkar ett tag till, tills jag har fått tag på en låda. Tycker att det borde finnas justeringsmöjligheter när det är wire, eller ?

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    13784
    Har kopplingen börjat slira så beror det på att lamellen är utsliten; det är tyvärr inget som går att justera bort.
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 419
    Medlem#
    9481
    kör inte med gasen i botten så kanske den går att köra med ett tag till.
    om den bara slirar när du trampar plattan i mattan så kan du ju låta bli det ett tag tills du fått fatt i en låda.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Driver inte Saab 900 T16 og
    Av spaacer i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-06-25, 14:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •