Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: ska man byta olja om den ska vinterförvaras?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Malung
    Inlägg
    462

    ska man byta olja om den ska vinterförvaras?

    jag ska då ställa av bilen nu till vintern och den kommer ju stå ett tag men sen mot vårkanten blir det trimning, och egentligen om jag hade fortsatt åkt med den nu så skulle jag behövt byta olja för den har snart gått 800mil med oljan som finns i motorn.

    så min fråga är kan man ha gammal olja i bilen under vintern eller ska jag ha i ny olja.

    hur som helst så lär jag väl antagligen byta ändå när jag sätter på nya turbon i vår.
    Saab 9000 cse numera 2,3 konv och nira tuned
    http://www.garaget.org/sleepy

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 547
    Byt nu! Motorn står med svaga syror som bildas i använd olja som ligger och "småfräter" hela vintern i onödan annars.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Motala
    Inlägg
    256
    Går de inte lika bra o tömma motorn på olja när man ställer av den o sen när man ska ta ut den igen så fyller man på med ny olja? Eller hur brukar ni andra göra?
    Kör: Saab 9-3 Aero Coupé
    "Han som ingen turbo har, han får åka utan bar!"

  4. #4
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 286
    Citat Ursprungligen postat av DaMan
    Går de inte lika bra o tömma motorn på olja när man ställer av den o sen när man ska ta ut den igen så fyller man på med ny olja? Eller hur brukar ni andra göra?
    Den gamla oljan ligger ju fortfarande kvar lite härovar. Det bästa vore att byta och skölja runt den nya oljan ett tag innan vinterförvaring.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Motala
    Inlägg
    256
    Citat Ursprungligen postat av Realpower
    Citat Ursprungligen postat av DaMan
    Går de inte lika bra o tömma motorn på olja när man ställer av den o sen när man ska ta ut den igen så fyller man på med ny olja? Eller hur brukar ni andra göra?
    Den gamla oljan ligger ju fortfarande kvar lite härovar. Det bästa vore att byta och skölja runt den nya oljan ett tag innan vinterförvaring.
    Jo de e ju sant, får se hur jag gör! Är ju inte länge kvar nu tills den åker in i garaget. Men hur jag än gör så lär de nog funka lika bra..... hoppas jag
    Kör: Saab 9-3 Aero Coupé
    "Han som ingen turbo har, han får åka utan bar!"

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 547
    Citat Ursprungligen postat av Realpower
    Citat Ursprungligen postat av DaMan
    Går de inte lika bra o tömma motorn på olja när man ställer av den o sen när man ska ta ut den igen så fyller man på med ny olja? Eller hur brukar ni andra göra?
    Den gamla oljan ligger ju fortfarande kvar lite härovar. Det bästa vore att byta och skölja runt den nya oljan ett tag innan vinterförvaring.
    Beror på vad du menar med "ett tag". Självklart startar man upp motorn med nya oljan och kanske kör en sväng så den får spola runt i alla kanaler, men för varje kallstart så blir den mer förorenad, så om "ett tag" innebär att köra 50 mil, så är det inte optimalt (även om det kan vara acceptabelt om man inte är petnoga). Den superpetnoga använder förresten motorvärmare innan den startas en gång med nya oljan......
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Motala
    Inlägg
    256
    Ok! Då har jag blivit lite klokare iaf! Men kom o tänka på en annan sak också, de kan vara jag som tänker helt galet nu iofs. Men om man gör som ni säger, byter olja några mil innan man ska ställa av den, så sen när man ska starta den på våren borde det väl inte finnas så mkt olja där den ska smörja om man säger så. Finns det inte risk att motorn kan ta skada av det då innan det har pumpats runt? Eller det kanske inte rinner tillbaka i tråget så lätt? Kan vara jag som tänker helt galet, men bara en tanke som slog mig.
    Kör: Saab 9-3 Aero Coupé
    "Han som ingen turbo har, han får åka utan bar!"

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Malung
    Inlägg
    462
    jag tror jag fattar nu men då blir det byte av olja sen blir det nån start lite då och då i vinter.
    Saab 9000 cse numera 2,3 konv och nira tuned
    http://www.garaget.org/sleepy

  9. #9
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 286
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Citat Ursprungligen postat av Realpower
    Citat Ursprungligen postat av DaMan
    Går de inte lika bra o tömma motorn på olja när man ställer av den o sen när man ska ta ut den igen så fyller man på med ny olja? Eller hur brukar ni andra göra?
    Den gamla oljan ligger ju fortfarande kvar lite härovar. Det bästa vore att byta och skölja runt den nya oljan ett tag innan vinterförvaring.
    Beror på vad du menar med "ett tag". Självklart startar man upp motorn med nya oljan och kanske kör en sväng så den får spola runt i alla kanaler, men för varje kallstart så blir den mer förorenad, så om "ett tag" innebär att köra 50 mil, så är det inte optimalt (även om det kan vara acceptabelt om man inte är petnoga). Den superpetnoga använder förresten motorvärmare innan den startas en gång med nya oljan......
    Med "ett tag" menade jag att bilen åtminstone skulle hinna komma upp i driftstemperatur, så alla kanaler har sköljts med fräsch olja.

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-02-01, 13:07
  2. Byta olja ss
    Av xerxes i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-25, 08:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •