Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Problem med koppling 9000

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    19

    Problem med koppling 9000

    tjena!

    Har bytt koppling på min bil nu i helgen, men det dök upp ett litet bekymmer.
    När vi va klara med allt och skulle prov köra så gick det inte att få i växlarna.

    Det verkar som att kopplingen inte kopplar ur helt för om jag försöker rulla bilen med växel i och pedalen ner tryckt så går det inte.

    Någon som har en anning om vad som kan vara problemet?
    Saab 9-3 AERO 2.8T -06

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 553
    Har ni haft kopplingshydrauliken bortkopplad, och i så fall följdfrågan: har ni luftat kopplingen? Utan luftning fungerar det inte.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 859
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Har ni haft kopplingshydrauliken bortkopplad, och i så fall följdfrågan: har ni luftat kopplingen? Utan luftning fungerar det inte.
    Och det vanligaste misstaget man gör vid luftning av kopplingshydrauliken på en 9000 brukar vara att man inte fyller bromsvätskebehållaren absolut toppfull, dvs upp till kanten och inte bara över MAX-markeringen.
    Toppfyll och lufta så blir det förhoppningvis bra.

    Lycka tiil!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    19
    Ja vi har luftat och vi fyllde upp mycket men det kanske inte va tillräckligt mycket olja i behållaren.

    vi får göra ett nytt försök med luftningen så får jag återkomma om det inte löser sig.
    Ska man trycka något på pedalen medan man luftar?

    Tack för hjälpen
    Saab 9-3 AERO 2.8T -06

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 859
    Luftar du med "Luftman" dvs trycksatt behållare? Ibland kan man få hjälpa till lite med att rucka på kopplingspedalen under luftningen.

    På't igen!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Husum
    Inlägg
    1 026
    Medlem#
    6874
    Citat Ursprungligen postat av JJansson
    Ja vi har luftat och vi fyllde upp mycket men det kanske inte va tillräckligt mycket olja i behållaren.

    vi får göra ett nytt försök med luftningen så får jag återkomma om det inte löser sig.
    Ska man trycka något på pedalen medan man luftar?

    Tack för hjälpen
    Nej, du skall inte trycka något på kopplingspedalen!

    Se till så du luftat ordentligt, Renoverades slaven när koppling byttes?

    /Roberth

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 553
    Ett tips, som du inte har ngn nytta av så här efteråt - kanske känns mer retsamt istället . Man behöver inte koppla loss ledningen när man byter koppling. Man kan dra lådan lite lagom åt sidan så man kommer åt att skruva tryckplattan och trycka på nytt urtramp.lager utan att den böjliga delen av kopplingsledningen böjs så tvärt.

    Jag kan bara säga hur jag luftar koppling på "bonnavis". Jag fyller burken och kör ned munstycket från garagekompressorn genom en gammal 60-tals dörrstopp som tätar perfekt i hålet och har ett hår i sig som tätar munstycket. Sedan, jo , jag pumpar med pedalen. Om det är fel eller onödigt vet jag inte , men funkar gör det. 3 pers går åt. En som trycksätter behållaren. En som pressar ned pedalen och en som öppnar nippeln på slavcylindern när pedalen är i bott. Sedan dras nippeln åt och pedalen släpps upp, trycks ned och öppna nippeln osv - som vid bromsluftning alltså. Som sagt, jag har aldrig tagit reda på hur "proffsen" gör, utan detta har funkat för mig. Andra kanske tycker det här påminner om hur det går åt 9 norrmän för att skruva i en glöd lampa...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

Liknande ämnen

  1. koppling problem saab 9000 (Löst)
    Av Andersgotland i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-07-04, 15:05
  2. Problem lufta koppling på 9000
    Av backhead i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-07-31, 09:58
  3. Problem med koppling 9000-97
    Av Nonsens i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-12-18, 01:24
  4. Problem med luftning koppling 9000 -92
    Av J Bilstrup i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-05-23, 17:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •