Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: T5 kamaxlar i en T7 utan ny programvara?

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665

    T5 kamaxlar i en T7 utan ny programvara?

    Håller på att planerar en ny motor nu när min har rasat.
    Nu till frågan, hur skulle min bil reagera om jag stoppar in T5 kamaxlar i en T7 motor (T7 motor med T5 kolvar/stakar eller en T5 motor med T7 topp) utan att uppdatera min steg 4 programvara? Funderar nämligen på att stoppa i det direkt för framtida behov men man vill ju inte att det ställer till det fram tills man landar där.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    803
    Hej!

    Jag har testat på en steg3+ trimmad 9-5 2.0t. Den blev ganska slö på låga varv men drog ilsket mellan 3000 - 7000 rpm... Mycket piggare på varv.

    Jag testade även på min förra bil, en 2.3t med Aerons steg 3 (9-5) och upplevde samma sak där.. Helt annan bil på varv. Mer ilsken om man säger så.

    Nu är inget utvärderat angående hållbarhet etc men det funkade på mina i alla fall.

    Rent spontant tror jag inte skillnaden är så stor mellan kammarna så att motorstyret inte kan hantera det, optimalt är det nog inte men det går att köra med det utan att haverera nått.

    Med 2.0:an så körde jag på semester till kroatien och tankade deras hembrygda bensin och det utan några problem.. Iofs, jag var nog lite nervös innerst inne men det gick bra.

    Slutsasten är att du vågar säkert testa utan att haverera motorn igen pga det i alla fall.

    Mvh Patrik
    Kör 9-3 Aero SC V6 wiiieee http://www.garaget.org/?car=157483
    " I didn´t mean to kill anybody. I just shoot him in the head. Him dying was between him and God" Citat av R.L Burnside

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Instämmer med Patriks erfarenheter av motorkaraktär. Jag har kört T5-kammar i båda mina 9-5:or och personligen tycker jag att skillnaden blir ännu mer markant på en 2,0:a än på en 2,3:a.

    På min förra 9-5 Aero körde jag, pinsamt nog, runt med Ferritasystem, större turbo och T5-kammar i flera hundra mil, mest p.g.a. "lathet". Det funkar, men självklart är det inte optimalt. Bränsleadaptionen blir självklart minst sagt lite "tillstökad"...

    Faktum är att det t.o.m. "går" att köra gröna spridare med originalprogramvara, så stora är marginalerna i Trionics adaptioner...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Instämmer med Patriks erfarenheter av motorkaraktär. Jag har kört T5-kammar i båda mina 9-5:or och personligen tycker jag att skillnaden blir ännu mer markant på en 2,0:a än på en 2,3:a.

    På min förra 9-5 Aero körde jag, pinsamt nog, runt med Ferritasystem, större turbo och T5-kammar i flera hundra mil, mest p.g.a. "lathet". Det funkar, men självklart är det inte optimalt. Bränsleadaptionen blir självklart minst sagt lite "tillstökad"...

    Faktum är att det t.o.m. "går" att köra gröna spridare med originalprogramvara, så stora är marginalerna i Trionics adaptioner...

    Mvh

    KK
    Men när programmet var justerat för dessa vart det väl bättre
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Men när programmet var justerat för dessa vart det väl bättre
    Självklart!

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Varför planerar du inte för en T5-motor istället? Det är ju det som är trösten när man rasat en T7-motor, att man ser möjligheten att sätta i en motor som TÅL hårda tag (och för den som vill...slarva lite mer med oljebyten... ). Kan ju inte vara så dyrt att få programmet uppgraderat till de nya förutsättningarna ifall du redan är kund. En 2,3 T5 motor, så kan du ju fundera på effekter 300-400 hk.

    Själv skulle jag aldrig sätta i Saabs misslyckade skitmotor (läs T7) igen, när det finns skottsäkra alternativ.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    198
    Hej!
    Så länge du håller dig gott och väl inom lamdareglerat område så är det ju lugnt. Däremot skulle i alla fall inte jag ge fullt skaft med T5-kammarna i utan att ha ny programvara, i alla fall inte några längre stunder. Bränslet blir en del fel. Så slutsatsen är att du kan köra runt "Svenssonnormalt" ( eller snarare "tantnormalt" ) utan problem, men har du tänkt gasa med bilen är det ny SW eller vänta med kambytet som gäller. Samma sak med grönisar.

    Mvh

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Varför planerar du inte för en T5-motor istället? Det är ju det som är trösten när man rasat en T7-motor, att man ser möjligheten att sätta i en motor som TÅL hårda tag (och för den som vill...slarva lite mer med oljebyten... ). Kan ju inte vara så dyrt att få programmet uppgraderat till de nya förutsättningarna ifall du redan är kund. En 2,3 T5 motor, så kan du ju fundera på effekter 300-400 hk.

    Själv skulle jag aldrig sätta i Saabs misslyckade skitmotor (läs T7) igen, när det finns skottsäkra alternativ.
    Och vad är skillnaden mellan en T7 motor med T5 kolvar/stakar och en T5 med T7 topp (T7 topp för att få rätt insug att passa)?

    Citat Ursprungligen postat av Hondahoj
    Hej!
    Så länge du håller dig gott och väl inom lamdareglerat område så är det ju lugnt. Däremot skulle i alla fall inte jag ge fullt skaft med T5-kammarna i utan att ha ny programvara, i alla fall inte några längre stunder. Bränslet blir en del fel. Så slutsatsen är att du kan köra runt "Svenssonnormalt" ( eller snarare "tantnormalt" ) utan problem, men har du tänkt gasa med bilen är det ny SW eller vänta med kambytet som gäller. Samma sak med grönisar.

    Mvh
    Hmmmm, får fundera på det där...

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Skälet till att ta en hel underdel från T5 är ju att det blir billigare och mindre tidskrävande eftersom man inte måste renovera det (om det är i bra skick). Dock har jag inte koll på hur mkt av den vinsten och eventuellt mer där till som går åt att få blocket att passa i 9-5:an. Har aldrig gjort det själv, utan vet bara att det låter sig göras. För mig känns det tveksamt att sätta i begagnade kolvar i andra lopp, även om ringarna byts. Men du verkar ju i alla fall behöva ett nytt block hur som helst, av bilden att döma - alternativt använda rätt mkt Plastic Padding... . Vore ju lite annat om du hade ett okej T7-block att utgå ifrån.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Hondahoj
    Så länge du håller dig gott och väl inom lamdareglerat område så är det ju lugnt.

    Så slutsatsen är att du kan köra runt "Svenssonnormalt" ( eller snarare "tantnormalt" ) utan problem, men har du tänkt gasa med bilen är det ny SW eller vänta med kambytet som gäller. Samma sak med grönisar.
    Självklart är det så, det glömde jag poängtera... Jag körde minst sagt ganska mesigt när den gick runt med fel h/w. Var ju mest för att köra in nya kolvringar osv.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Hondahoj
    Så länge du håller dig gott och väl inom lamdareglerat område så är det ju lugnt.

    Så slutsatsen är att du kan köra runt "Svenssonnormalt" ( eller snarare "tantnormalt" ) utan problem, men har du tänkt gasa med bilen är det ny SW eller vänta med kambytet som gäller. Samma sak med grönisar.
    Självklart är det så, det glömde jag poängtera... Jag körde minst sagt ganska mesigt när den gick runt med fel h/w. Var ju mest för att köra in nya kolvringar osv.

    Mvh

    KK
    Men kolvringarna ska man inte köra in mesigt. Kolvringar behöver tuff behandling i början. Frågan är om det är farligt eller inte för den övriga motorn med hård inkörning. Fast om motorn i övrigt redan är inkörd så är det anser jag utan tvekan rätt att hårdinköra nya ringarna. Du missade ett gyllene tillfälle att få en tät motor. Frågan är istället vilken effekt det har med fet bränsleblandning som tvättar loppen. Med stor tur kanske du får den här snabbare inkörningen av ringarna pga det - mer sannolikt blir det inge´ bra...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Men kolvringarna ska man inte köra in mesigt. Kolvringar behöver tuff behandling i början. Frågan är om det är farligt eller inte för den övriga motorn med hård inkörning. Fast om motorn i övrigt redan är inkörd så är det anser jag utan tvekan rätt att hårdinköra nya ringarna. Du missade ett gyllene tillfälle att få en tät motor. Frågan är istället vilken effekt det har med fet bränsleblandning som tvättar loppen. Med stor tur kanske du får den här snabbare inkörningen av ringarna pga det - mer sannolikt blir det inge´ bra...
    Hej,

    Dels kanske jag ska förtydliga vad jag menar med "mesigt". I det här fallet var det hyfsat snabb landsvägskörning, men där jag gjorde omkörningar osv. snarare på 4:ans växel (3/4-full gas) än på 3:ans till varvstopp, som är min "normala" körstil.

    Kan väl också poängtera att jag givetvis inte körde runt flera hundra mil med grönisar monterade. Det satt 3" Ferrita, större IC, större turbo och T5-kammar på bilen. Original spridare och mjukvara. Som "Hondahoj" säger så lär bränsleblandningen knappast ha varit särskilt off under lambdareglerat område, och snarast mager på lite högre belastning än fet.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

Liknande ämnen

  1. Turbo byte Utan rätt Programvara?
    Av ZoreX i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-10, 13:23
  2. Kan man köra på E85 utan programvara??
    Av bosabengt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-09-07, 20:39
  3. [LÖST] 3,5 Bar BTR utan korrekt programvara?
    Av Bjirnen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-09, 20:44
  4. Sportavgas och filter utan ny programvara?
    Av koffsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2006-05-24, 01:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •