Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Batterival... vad är de för skillnad?

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 531
    Medlem#
    9481

    Batterival... vad är de för skillnad?

    Hej.

    kommer innan vinter bli tvungen att byta batteri i ena 900an.
    I min andra har jag köpt ett vanligt "fritidsbatteri" på jem&fix och de funkar kanon, men sen blir man lite fundersam när alla bilbatteri är mycket dyrare?

    Vad skiljer ett vanligt bilbatteri från ett "fritidsbatteri" ?

    Kör även fritidsbatterier i traktorn i stugan och de funkar kanon där.

    Någon får gärna förklara om de finns någon vitts med att lägga 300kr extra för ett "vanligt" batteri istället.

    Är inte ute efter nått svindyrt 2000krs batteri eller dyl utan bara nått att starta bilen med så de funkar.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Jag brukar köpa batterier med bra kallstartsegenskaper. Det är ju vid kylan som ett bra batteri urskiljer sig från ett dåligt.
    Då brukar batteriet bli litet dyrare än lågprisvarianterna!

    Läs här så får du tips om vilka parametrar som kan vara viktiga för dig
    http://www.tudor.se/Sv/start/images/pdf ... k_info.pdf

    Här kan du tex på sid 172 läsa att kallstartegenskaperna för ett startbatteri mäts vid -18 grader medan för ett fritidsbatteri mäts det vid 0 grader. Säkerligen påverkar det både priset och möjligheten att få igång bilen vid -30 graders kyla!?

    Även här finns en del att läsa:
    http://www.misab.se/

    Jag upptäckte att när jag bytte från förgasare till insprutning på min gamla BMW så vägrade motorn att tända när det var kallare än -15-20 grader. Ett batteri med bättre kallstartegenskaper och NGK-tändstift löste dock detta problem.

    Per L

  3. #3
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Precis som Per L skrev i sitt inlägg så är det väldig skillnad på kallstartsegenskaperna mellan ett vanligt startbatteri och ett fritidsbatteri.

    Ett fritidsbatteri lämpar sig bättre i husvagn, båt eller fritidsstuga då man vill ha ström under en längre tid och inga snabba urladdningar.

    Ett startbatteri tål ju dessa snabba urladdningar bättre(när man startar bilen, särskilt under denn kalla årstiden)

    Så om jag vore som dig så skulle jag satsa på ett riktigt startbatteri från en känd tillverkare, det tjänar du på i längden. Ju billigare batteri, desto mindre bly är det i det. Ju mer bly, desto länge livslängd är det(om nu laddningen i bilen fungerar ordentligt).
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 531
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Per L
    Jag brukar köpa batterier med bra kallstartsegenskaper. Det är ju vid kylan som ett bra batteri urskiljer sig från ett dåligt.
    Då brukar batteriet bli litet dyrare än lågprisvarianterna!

    Läs här så får du tips om vilka parametrar som kan vara viktiga för dig
    http://www.tudor.se/Sv/start/images/pdf ... k_info.pdf

    Här kan du tex på sid 172 läsa att kallstartegenskaperna för ett startbatteri mäts vid -18 grader medan för ett fritidsbatteri mäts det vid 0 grader. Säkerligen påverkar det både priset och möjligheten att få igång bilen vid -30 graders kyla!?

    Även här finns en del att läsa:
    http://www.misab.se/

    Jag upptäckte att när jag bytte från förgasare till insprutning på min gamla BMW så vägrade motorn att tända när det var kallare än -15-20 grader. Ett batteri med bättre kallstartegenskaper och NGK-tändstift löste dock detta problem.

    Per L
    har inte direkt problemet med att de ofta är väldigt kallt, sen står bilen i uppvarmt garage

    de är ungefär halva priset på ett fritidsbatteri 475kr för ett 60A och de billigaste riktiga batteriet jag kan få fatt i är en bit över 800kr, vill inte lägga några jättesummor på en bil för 10 000kr...

    om sagt fritidsbatteri funkar kanon i min andra bil och har alldrig haft några problem när de är kallt ute heller, kondensatorerna som sitter till stereon där kanske hjälper en del dock.

    De får nog bli ett fritidsbatteri, har några krav
    1:billigt
    2: fungera i 2 år
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    har inte direkt problemet med att de ofta är väldigt kallt, sen står bilen i uppvarmt garage
    Men bilen står väl inte bara hemma? Du parkerar säkert någonstans ibland där du inte får in den i ett varmgarage eller liknande.

    Hur som helst, du bestämmer ju själv vad du vill köpa, men jag rekomenderar inte ett fritidsbatter som startbatteri.

    Även om bilen kostar 1000kr, 10000kr eller 100000kr så vill man ju att den startar varje gång man vrider om nyckeln oavsett värme eller kyla...
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 531
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Johan-99T16
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    har inte direkt problemet med att de ofta är väldigt kallt, sen står bilen i uppvarmt garage
    Men bilen står väl inte bara hemma? Du parkerar säkert någonstans ibland där du inte får in den i ett varmgarage eller liknande.

    Hur som helst, du bestämmer ju själv vad du vill köpa, men jag rekomenderar inte ett fritidsbatter som startbatteri.

    Även om bilen kostar 1000kr, 10000kr eller 100000kr så vill man ju att den startar varje gång man vrider om nyckeln oavsett värme eller kyla...
    Nja den bilen står alltid i garaget, använder mest den andra så de blir inga större problem, den startar ju med de skitbatteriet som sitter i nu så att den inte skulle göra det med ett fritidsbatteri har jag svårt att tro, tror inte de kommer bli några större problem, de FÅ gånger de är under -20 grader här nere så kan jag nog stanna hemma istället för att ut och åka
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    40
    Citat Ursprungligen postat av Johan-99T16
    Precis som Per L skrev i sitt inlägg så är det väldig skillnad på kallstartsegenskaperna mellan ett vanligt startbatteri och ett fritidsbatteri.

    Ett fritidsbatteri lämpar sig bättre i husvagn, båt eller fritidsstuga då man vill ha ström under en längre tid och inga snabba urladdningar.

    Ett startbatteri tål ju dessa snabba urladdningar bättre(när man startar bilen, särskilt under denn kalla årstiden)

    Så om jag vore som dig så skulle jag satsa på ett riktigt startbatteri från en känd tillverkare, det tjänar du på i längden. Ju billigare batteri, desto mindre bly är det i det. Ju mer bly, desto länge livslängd är det(om nu laddningen i bilen fungerar ordentligt).


  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 531
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av malfre01
    Citat Ursprungligen postat av Johan-99T16
    Precis som Per L skrev i sitt inlägg så är det väldig skillnad på kallstartsegenskaperna mellan ett vanligt startbatteri och ett fritidsbatteri.

    Ett fritidsbatteri lämpar sig bättre i husvagn, båt eller fritidsstuga då man vill ha ström under en längre tid och inga snabba urladdningar.

    Ett startbatteri tål ju dessa snabba urladdningar bättre(när man startar bilen, särskilt under denn kalla årstiden)

    Så om jag vore som dig så skulle jag satsa på ett riktigt startbatteri från en känd tillverkare, det tjänar du på i längden. Ju billigare batteri, desto mindre bly är det i det. Ju mer bly, desto länge livslängd är det(om nu laddningen i bilen fungerar ordentligt).

    De blir inget "riktigt" bilbatteri, dels är de aldrig så svinkallt att fritidsbatteriet inte duger (iaf inte här nere), livslängden spelar ingen större roll då planen är att bilen ska klara en besiktning till sen skroten.

    De skiljer förmycket i pris för att motivera att köpa ett dubbelt så dyrt batteri med lägre A på till den bilen.

    Sen att de säkert är bättre är ju en annan sak, hade jag en nyare bil så hade jag helt klart köpt ett bättre batteri, köpa batteri till bilen som kostar mer än 10% av bilens värde känns inte så motiverat.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Ett fritidsbatteri förstörs ju långsamt vid djupa snabba urdragningar, medans ett startbatteri är byggda för att tåla dessa snabba urdragningar.
    Om du köper ett dyrare batteri, vad är det som säger att du inte kan plocka ur batteriet vid skrotning och använda det i nästa bil?

    Ska sluta tjata för du har ju redan bestämt dig. Men jag anser att man använder rätt batteri för det ändamålet det är tillverkat som.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 280
    Fakta: Fritidsbatterier är oftast byggda för att tåla MERA djupurladdning utan att ta skada. Laddningstillfällena/laddningsspänningen kan ju ofta vara begränsade i husvagnar, båtar m.m.
    Detta pga att blyplattorna är färre men tjockare, det medför däremot att de oftast har klart försämrade kallstartsegenskaper och att det tar laddning lite sämre/tar längre tid att ladda än ett startbatteri.

    Fungerar säkert super med ett fritidsbatteri i en bil om man inte bor i norra norrland om det inte är för litet bara....

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 531
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Fakta: Fritidsbatterier är oftast byggda för att tåla MERA djupurladdning utan att ta skada. Laddningstillfällena/laddningsspänningen kan ju ofta vara begränsade i husvagnar, båtar m.m.
    Detta pga att blyplattorna är färre men tjockare, det medför däremot att de oftast har klart försämrade kallstartsegenskaper och att det tar laddning lite sämre/tar längre tid att ladda än ett startbatteri.

    Fungerar säkert super med ett fritidsbatteri i en bil om man inte bor i norra norrland om det inte är för litet bara....

    M.V.H.
    äntligen någon som va lite inne på min tankebana...

    de är ju inte så specielt ofta de är riktigt kallt i småland, och den tiden som det är det kan jag antingen använda andra bilen eller helt enkelt ge fasen i att använda bilen, den står ju i garage så någon skada direkt ska de väl inte ta.

    Kollat prisskillnaderna mer noga nu, 62A fritidsbatteri 475kr
    50A "okänt" märke bilbatteri 678kr+209kr i miljöavgift.
    Eftersom de bara är andrabilen så tycker jag inte de är hela världen.
    Köpa ett dyrare batteri och spra till nästa bil känns sådär, sätta i ett halvsletet "fint märkes" batteri i en ny bil som jag kanske kommer köpa känns inte som nått jag har i mina tankebanor, förhoppningsvis sitter de redan ett batteri i den som troligen kommer va bättre då.

    mest intresserad av skillnaden, men att lägga dubbla priset på ett batteri som jag till 99% inte kommer ha glädje av känns inte som nått jag vill göra för tillfället.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #12
    Annars kan väll kanske ett biltema batteri för ca 400kr vara på sin plats??
    Vi kör med dem i våran båt och det gör alla andra med, använder det själv i mina bilar, funkar toppen och 2 års garanti.

    hörde någon gång att det skulle vara varta eller tudor batterier, eller ja gjorda i samma fabrik men sean stämplade biltema istället.

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 531
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Nemesis_saab
    Annars kan väll kanske ett biltema batteri för ca 400kr vara på sin plats??
    Vi kör med dem i våran båt och det gör alla andra med, använder det själv i mina bilar, funkar toppen och 2 års garanti.

    hörde någon gång att det skulle vara varta eller tudor batterier, eller ja gjorda i samma fabrik men sean stämplade biltema istället.
    du menar dessa?
    http://www.biltema.se/products/product. ... mId=130952

    de för 498kr, verklar ju helt klart som ett intressant allternativ då de kostar lika mycket som fritidsbatterierna jag kolalt på gör.

    de får nog bli ett sådant, tack för tipset, missade dem när jag kollade på deras hemsida, fick bara upp 700kr och dyrare.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 280
    Kika in på www.testfakta.se tror jag...

    Där får Biltemas batteri mycket dåligt resultat...

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    224
    Är man riktigt snål kanske ett testat kvalitetsbatteri för en hundring från skroten kan vara ett alternativ? Något jag skulle föredra framför biltema, då deras batterier verkar ha sällsynt dålig hållbarhet.

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 531
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av reez
    Är man riktigt snål kanske ett testat kvalitetsbatteri för en hundring från skroten kan vara ett alternativ? Något jag skulle föredra framför biltema, då deras batterier verkar ha sällsynt dålig hållbarhet.
    jo tack har sett hur bra testade batteri är på skroten, de som sitter i bilen nu är ju helt klart bättre än dem polare har köpt tidigare på skroten, så de ger jag inte mycket för. skroten här hemma tar 400 spänn för ett enligt dem "fungerande" batteri, dock så ska man ha mer tur om de skulle va bra...

    ni andra som gillar kvalitetsbatterier, vad har ni för något i era bilar?

    tex som min dalmatinerfärgade vita ng900 från 95 som rullat strax 30 000mil, VARFÖR ska jag sätta ett batteri för 1500kr i den bilen?
    batteriet lär ju va de sista som går sönder på den bilen?

    har som sagt ett fritidsbatteri i min andra ng900 och den startar som inget i både ur och skur?

    verkar ju inte va så farliga siffor ändå i de där testet om biltema batteriet kan mala på startmotorn i 43 sekunder innan batteriet är nere på 2400W, den bil jag får mala startmotorn på i 43 sekunder kommer jag dra med omgående till skroten för där hör den hemma.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 280
    Men ojj vad svårt det var med batterier...
    Har man en vanlig bil och inte kör jättekorta körningar ofta, kör Webasto/Eberspäsher eller har en toktrimmad sugmotor med 13:1 o komp så duger nästan vad som helst i batteriväg.
    Bor man i Kiruna eller Malmö är ju också en väldig skillnad i behov.

    Men bara för den sakens skull måste man ju inte köpa det sämre alternativet för samma peng!
    Man vill ju alltid ha det bästa som de pengar man har tänkt lägga kan erbjuda. Eller hur?


    Sedan så sist jag frågade på en skrot så tog de 100:- för ett batteri med några dagar returrätt.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    635
    Står det saab på det så måste det funka fint

Liknande ämnen

  1. Skillnad 1,8 och 2,0
    Av Allan K i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-09-07, 20:50
  2. Skillnad H&R 45 SC vs SS
    Av Johnken i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-08, 21:26
  3. vad är det för skillnad på ng och og 900 m.m
    Av hyperlite133 i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-19, 19:41
  4. Det är skillnad på däck och däck.. STOR skillnad!
    Av ezroller i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-06-28, 20:47
  5. Skillnad LH 2.2/2.4 ?
    Av 900aero84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-03-31, 21:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •