Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Lirar KONI bra ihop med orginal fjädrar?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    256

    Lirar KONI bra ihop med orginal fjädrar?

    Som topic.. Funkar det ihop eller är det en dum idé? Vill ha styvare chassie men vill inte sänka bilen skulle aldrig funka där jag bor..

    MVH
    Audi A4 allroad

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 273
    Hej,

    Både Koni och Bilstein Sport (inte Sprint) brukar funka fint med originalfjädrar.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    256
    Vad blir skillnaden på att använda orginal fjädrar och en sänkningssats tillsammans med sportdämpare?
    Audi A4 allroad

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av cato
    Vad blir skillnaden på att använda orginal fjädrar och en sänkningssats tillsammans med sportdämpare?
    Om du menar original fjädrar och dämpare mot en komplett väghållningssats så finns det mycket att säga.
    Först finns det flera olika varianter på väghållningssatser, allt ifrån ganska moderata varianter till hårt sänkta med stenhårda fjädrar och matchande hårt uppsatta dämpare.

    Ska jag generalisera lite så brukar denna ändring gör underverk på de flesta bilar med lite mil på sina ordinarie prylar. Men samtidigt märks andra brister på bilen bums.
    Följ gärna upp med fräsha bussningar och hjul med bra däck också.

    Det finns mycket info att hitta på forumet - sök.
    Sedan har flera olika firmor en del matnyttigt att läsa, kolla på GM Motorsport, Speedpart, Nordictuning m.fl.

    Själv har jag en 900T -95 med Gula Koni och Eibach fjädrar. Tillsammans med låga däck en bra kombination. Dessutom fick jag många fler mil ur mina Koni än ur motsv. originaldämpare. Däremot ett par fjäderbrott bak under sammanlagt nästan 30 000 mil i denna sättning.

    / Janne

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    256
    Min idé var väll att lämna den till nordic så dom får sätta på KONI dämpare i samma veva som bilen chippas.. Vad för skillnad blir det med nya bussningar (powerflex)? Och vad kan kostnad på verkstad vara för att byta bussningarna?

    MVH
    Audi A4 allroad

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av cato
    Min idé var väll att lämna den till nordic så dom får sätta på KONI dämpare i samma veva som bilen chippas.. Vad för skillnad blir det med nya bussningar (powerflex)? Och vad kan kostnad på verkstad vara för att byta bussningarna?

    MVH
    Passa på och kontrollera priset med dom om de ändå ska skruva med bilen. Blir oftast aningen lägre delkostnad att göra det samtidigt med andra renoveringar/ändringar. Dessutom har de erfarenhet ifrån tuning, det är en klar fördel.

    Lycka till!

Liknande ämnen

  1. Gula Koni tilsammans med originala fjädrar
    Av Glevi-900NOR i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-08-06, 21:56
  2. Gula koni + org fjädrar?
    Av Lofvis i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-29, 08:13
  3. fjädrar till 9000 för bana +koni
    Av drzero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-22, 20:50
  4. H&R fjädrar VS Koni dämpare.
    Av 9-5aerosedan02 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-17, 22:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •